Follow if you like

Jun 28, 2011

KASWI LAPIS PANDAN

Assalamualaikum...

Hujan yg turun di JB ni membuatkan semua kerja jadi lembab.... Salam bersiaran dan apa khabar mu disana?? harap2 semua ceria.. dan berbahagia.. selalu hendaknya..

Ada yg sedang mencongak2 apalah yg hendak di masak tengahari ni.. kadang kala bosan jugak asyik ulang tayang menu yang sama je kan... aiii... ada jugak yg dah pandai berbunyi... lauk sama je... ish.. ish.. ish... pening jugak memikirkan apa lah yg nak di masak..  ayam ke?? ikan ke?? daging ke?? udang ke?? payah jugak kan..


Lepas makan nak pulak siapkan minum petang.. Balik2 goreng pisang... balik2 epok2 .. apa kata kali ni kita buat kuih manis yg sedap dimakan dan mudah disediakan... Hari ni ita buat Kuih Kaswi Lapis Pandan.
Kuih kaswi adalah kuih fav ita dan mmg dah sinonim dalam keluarga ita. Kalau cerita pasal kuih,  dikalangan keluarga pastinya kuih kaswi akan ditujukan pada mak ita. Mak ita mmg paling suka buat kuih kaswi. Setiap kali ada kenduri kendara pasti kuih kaswi akan jadi buah tangan kepada tuan rumah.


Setiap kali buat kuih kaswi kenangan ita pasti terhadap mak.  Dengan duit hasil jualan kuih kaswi ni lah mak ita belikan ita kasut dan baju raya.  Hasil titik peluh bapa ita mmg tak mencukupi untuk kami yg berkeluarga besar. Oleh itu mak terpaksa buat kuih untuk menambahkan pendapatan keluarga. Ita selalu tolong mak jual kuih. Pada masa tu kami tinggal di barek hospital kerana ayah ita bekerja di Hospital Sultanah Aminah. Setiap petang ita dan kakak ita akan bawa kuih kami di simpang jalan. Dibawah pokok asam jawa tu lah ita dan kakak bentang tikar dan menjual kuih yg di buat oleh mak. Aduyaiii... sayunya hati bila terkenangkan saat itu...

Kami 2 beradik berhujan dan berpanas.. selagi kuih tak habis di jual selagi tu kami tak balik.. tak sangup lihat wajah mak bila kuih tak habis di jual.. Sekarang ada jugak ita terfikir nasib baik tak disambar kilat dok bawah pokok besar tu... ish.. ish.. budak2 masa tu mmg tak fikir apa....


Kadang2 selalu jugak ita kena marah dgn kakak ita.. sebab ita curi2 makan kuih.. hihi ita ni mmg pantang nampak kuih donut.. jadi kalau mak buat donut atau roti sambal ita mmg tak tahan.. satu2 kuih tu berjalan dalam perut ita.. tengok2 bakul dah kosong aje... hihi mana lah tak kena piat telinga...
Mak punnn... dah tau anak antu donut di suruh jual donut... mmg menguji kesabaran dan keimanan betul... Kadang2 sambil jalan dok teriak kuih!! kuih!! dah berketul2 kuih tu masuk mulut.. hihi sabor je le...
Ok lah dah panjang lebar berborak ni... kalau nak cerita kenangan kecik2 mmg tak habis2.. kang dapur tak berasap pulak! jom lah kita tengok resepi kuih kaswi ni dan cara penyedian untuk buat kuih ni. Ita buat ikut cara mak ita...

MyKitchen's Recipe

KASWI LAPIS PANDAN

Lapis Hijau
5 helai daun pandan 
1 cawan air
kisar daun pandan dan air, tapis ambil airnya sahaja - ketepikan

1 1/4  cawan gula pasir
1 cawan air 
masak air dan gula hingga didih dan gula larut

2 cawan tepung gandum
1/2 cawan tepungubi
1/4 sudu kecil kapur makan - dibancuh dgn 1 cawan air.
2 cawan air

Masukkan tepung gandum, tepung ubi, 1 cawan bancuhan air kapur, 1 cawan air daun pandan dan 2 cawan air  kedalam blender dan kisar hingga sebati. Kemudian tapis
Tuangkan air gula yg telah mendidih tadi kedalam adunan sambil mengacau supaya tidah berbentel2. 
Kemudian tapis dan ketepikan.
Kalau kurang hijau boleh tambahkan sedikit pewarna hijau

Lapis Coklat
1 cawan gula merah - pilih yg agak hitam warnanya.
1 cawan gula pasir
1 helai daun pandan di simpul
2 cawan air
Masak kesemua bahan hingga didih dan tapis

2 cawan tepung gandum
1/2 cawan tepung ubi
1/4 sudu kecil kapur makan - dibancuh dgn 1 cawan air
2 cawan air

Masukkan tepung gandum, tepung ubi, 1 cawan bancuhan air kapur, dan 2 cawan air ke dalam blender dan kisar hingga sebati. Kemudian tapis
Tuangkan air gula merah yg telah mendidih tadi ke dalam adunan sambil mengacau supaya tidak berbentel2.
Kemudian tapis dan ketepikan.

Panaskan kukusan, balut penutup kukus dgn kain. Sediakan loyang atau acuan. Oleskan dgn minyak. Jika guna loyang alaskan dasar loyang dgn plastik. 
Tuangkan 1 senduk lapisan coklat, kuku selama 10 minit kemudian tuang pula lapisan hijau dan kukus lagi dan teruskan mengukus secara berselang seli hingga habis. Lapisan terakhir kukus selama 15-20 minit.
Kuih ni dapat banyak. Boleh dapat 2 buku kuih dgn loyang 8 inc. Jika nak buat 1/2 adunan bahagikan semua sukatan kepada 2. 
Boleh juga dikukus dalam acuan kecil dan masa mengukus dipendekkan sedikit.


20 comments:

Gee® said...

itaaaaa.....nak kuih tu... sedapnyer...

ijayuji said...

Salam kak ita! alahaiiiii sedapnyer kuih kaswi akak tu, kita lama dah teringin nak buat kaswi gini tp KELAPA PARUT lah yg punyer sebab batalkan dulu, tgk kelapa parut akak yg meriah tuuu rasa nak ngap ajerrr! kita mmg suke kuih2 gini :D

quinnie said...

rajin nye kak ita..siap berlapis lagi...saya rajin makan jek...hehehhe

tun_telani said...

tiba2 sayu pulak baca cerita kak ita tu. mesti gembira mak akak sbb anak2 rajin menolong =)

patut laa akak pandai wat kuih, ikut bakat emak rupanya =) semua pun nmpk sgt sedap ^^

NADYA ANWAR said...

sedapnye kak.. sy suka kuih ni tapi x reti nak buat.. kalau nak makan biasanya time balik kg mak buatkan hehe.. akak, nak tanye la akak pakai kamera ape ye.. gambar cantik n clear sangat..

Cendana Kasih said...

Salam Ita..sedap kuih tu...

Kalo Ita msak kecik jual kuih, kita plak jual nasi lemak, tp kat sekolah. Tiap2 hari bawak 30bungkus nasi lemak ke sekolah. Mana dengan beg yg berat, nasi lemak lagi..tp kenangan itu mengajar kita erti hidup sebenar, kepayahan mendapatkan rezeki yg halal..

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

cantik lagi menarik & pastinya sedap... dah lama simpan resepi kaswi lapis gini.. resepi yg kak rinnchan kongsikan dah lama dulu.. tapi tak terbuat2 jugak.. tengok versi mak ita ni pun menarik jugak ni.. entah bila nak rajinkan diri melapis2 ni.. taunya nak yg senang aje.. main lambak aje.. hehehe..

CT Delima said...

As'salam Ita

kaswi inul ker ni..hihi. Dah ita kata dok berjalan dalam perut ita, maknanya kuih inul lah tu..hahaha. jangan marah eh ct gurau jer. Ini pun salah satu kuih fav keluarga ct ni ita.

Sama lah ct pun pernah dok menolong jaja kuih mak cik keliling kampung paya dekat majidi dulu ita. sampai haus selipar jepun tu dok ronda satu majidi tu menolong jual kuih. tapi tak lama pun sebab tak tahan penat dan naik hitam kulit berjemur jer tiap hari. Kisah kita ni dah hampir serupa bersusah2 dahulu bersenang2 kemudian ya ita..alhamdulillahhhh

Mama Hawa/Mama Nani said...

Salam Ita,,
cantik hasil kerja Ita..
kaswi mmg menjadi kegemaran anak2 di rumah..tapi bab nak melapis nih mama diorg ada sikit :M: hehehe rajin Ita :)

Roses_Leo09 said...

emmm ..........
sedapnya tengok kuih kaswi ni, sayang nak makan. rajin kak ita buat kaswi berlapis. dah memang tangan kreatif. jealous ni ...
kih ... kih .... kih ..

Juwita Jamaludin said...

kak ita sedapnya kaswi.. nak ngap satu leh.. hihihihi.. best baca coretan akak.. bersahaja je

Yatie said...

uwaaa menarik dngr cerita Ita ni..kalau dngr sendiri dngn bertentang mata di hidangkan lagi dngn kaswi lapis ni...alangkah bestnya....mesti lagi bestkan, sambil dngr cerita sambil perut kenyang...ekekekkekee...

ijan said...

assalamualaikum...kak ita..cam sedap je kuih ni..sy ni x penah buat kuih lapis...nk cuba la..

cik cek said...

Salam Ita....

Dtg singgah memlm ni...lama dah tak bw rumah kenkawan...agak sibuk...maaf ya...Ita dan keluarga pekabo...sihat2 selalu hendaknya...

Sedap kaswi lapis pandan ni...kak cek penah buat dah beberapa kali...

YANA SHAIFUL said...

Salam K.Ita..

sayu bc citer K.Ita zaman bdk2 dulu..tp pastu gelak plak bc k.ita curi mkn donut hehee..

Sedapnya kuih berlapis2 tu..nnt nk try bt laa..:-)

*K.ita jgn lupa emel adres..yana nk pos rempah nasi komok.. krg x merasa plak hikhik.. n_ilyana_s@yahoo.com

Kjee said...

Kjee nak buat yang biasa pun kurang rajin, inikan pulak yang berlapis. tahniah Ita kerana rajin sangat2.

Ucu Faridah said...

salam ita...alahai cantiknye kuih lapis..fav. paksu ni...
ucu dulu pn mcm ita jugak, tapi ucu jual nasi lemak kt sekolah...kalau teringat zaman dolu2 rase sedih pn ada, seronok pn ada...

qaseh johanna said...

sedapnye......dh lama xmakan.selalu makan time blk kpg..mak buatkan..nk buat sndri takut xjadi..hehe


***akak..nk tny ckit..nasi bukhari tu same dgn nasi briani ke..? sy cr resepi kt blog akak xde pon..huhu

Ummi said...

Waaah Ita penah jual kuih mcm Dato CT jek eh...akak ni,jual xda laa..tp selalu tolong mak subuh2 hari goreng dan bungkus2kan kuih yg akan diambil oleh seorang penjaja buta di kawasan rumah Felda parents akak. Orang tu mmg baik dgn mak dan abah, beriya2 suruh mak akak buat kuih mcm2 dia nak jual sbg sumber duit belanja harian dia..mak pun kesian sgt, buat jgk laa kasi dia jual..seronok kan bila terkenang kisah silam ni...sayu pun ada..

kzai said...

salam ita...masing2 ada kisah nastolgia yg x mungkin dilupakan yg dinamakan rencah kehidupan..asyik akak membaca citer ita dan membayangkan...
cantik dan berselera tgk kaswi lapis ita..

Powered by Blogger.