Follow if you like

Jun 3, 2011

ACU OH! ACU

Sorry...lah ye kepada yg bertanya tadi apa acuan yg ita gunakan tuk buat puding tembikai kat SINI
Tadi ita tak ambil gambar acuan tu sebab ingat semua dah tau! ok lah ita kongsikan kat sini pulak acuan ni..


Acuan ni ita pernah juga gunakan tuk buat Puding Kukus Delima Istana kat SINI. Acuan ni ada di jual berkembar macam yg ita punyer ni dan ada juga di jual single. Ada jugak yg besar sikit dan ada anak pulak dalam dia.. macam2... kalau kita tengok bentuk acuan yg terdapat dipasaran sekarang. Rasa macam nak beli semua tapi mengenangkan rumah yg sekangkang kera ni tak tau mana nak disimpan semua peralatan memasak tu...

Untuk buat puding tembikai tadi ita guna kaedah terbalik ye! maknanyer ita terpaksa buat lapisan yg merah dahulu. Supaya bila kita terbalikkan atau keluarkan dari acuan , lapisan yg merah tu berada di sebelah atas dan yg hijau di sebelah bawah.


Lagi satu, untuk meletakkan biji tembikai atau cincau tu, biasa kalau kita boh macam tu aje dia akan terapung semua ke atas. Untuk nampakkan bijinyer berselerak ita terpaksa buat selapis demi selapis. Maksudnyer ita tuang sedikit warna merah di dasar acuan kemudian ita taburkan cincau. Kemudian tunggu ia mengeras sedikit pas tu, tuang lagi lapisan merah dan taburkan lagi cincau begitulah seterusnyer. Tapi pada lapisan merah yg terakhir ita tak letak lah cincau sebab biji tembikai tak sampai ke dasarnyer kan dia kat tengah aje kan...???

Kemudian barulah tuangkan warna putih dan diikuti warna hijau untuk kulitnyer. Itu aje... mudahkan! Jom layan gambar acuan ni pulak.. hihi

15 comments:

CT Delima said...

As'salam Ita

cantiknyaaaa..kenalah dengan bentuk acuan tu dengan puding tembikai tu ita. semalam malam pun ct baru gak terpandang kat dapur Nieza. tup2 dah sampai Johor pulak..hihihi. sangat menarik :D

mana nak cekau acuan macam tu kat sini erk :D

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

seronok baca penerangan ita ni.. sangat jelas gitu... kalau ada rezeki nak kena cari gaklah acuan tu satu.. hihihihi... geram betul tengok kejadian puding yg ita buat tu....

Ibu Darwisy Comey-Lotey said...

memamg cantik..akk mmg kreatif kan..

Anna Qawina said...

nanti kau acu..nak cari gak kalau ketemu..macih kak bgtau ek..rasanya kita ada tanya gak td..hehe

Nina Mirza said...

thanks kak ita ...
akhirnya terjawab segala persoalan di minda. Patut laaa cantik ajerrr
nanti nina nak cari lah acuan tuu. Klu buat agar2 berlapis pun cantik jerr kan.

Nieza said...

oo gitu yer acuannya...cantikla...kat sini tak ada jual pula acuan tu...cantik puding akak tu..:)

Yatie said...

Cantiknyaaaaaa..jom tukar2 dngn puding tembikai Yatie....ada lagi tak...sedapkan, anak2 teruja sungguh dan tak sabar2 nak merasa...asyik ulang alik je buka petiais..klakorlah...

YusRa said...

wah sedap nyer

IbuAina said...

owh..cam tu..saya dah cuba buat hari ni..jadi..tp biji tembikai tu x berapa jadi.....tp memang sedap.....

noorsafone said...

ita...cantik2,acuan pun cantik juga,tak sabar nak buat..esok nk cari cincau la..ita beli acuan tu kt mana ye..?

ilahjy said...

oooo kalu acuan mcm tuu mmg kak ilah ada yg ada anak tengahnya.. pernah kak buat puding buah2 dulu.. tu lah kak pun dok pk pk mesti kena buat yg merah dulu baru yg lain..sebab bucu nya dibawah....t.kasihlah kongsi ilmu...

Mas said...

akak...memang cantik bangat agar2 tembikai tu..
sesuai sangat guna bentuk gitu..
klu mas jumpa nanti..mas pun nak rembat satu...
gerammnya tengok agar2 yang cantik tu...

Ummiakid @ lily said...

kak cantik lah acuan tu..akak beli kat Johor ke..? kat mana ekk..??

Nurul said...

K Ita, nurul pernah nampak acuan ni kat BAGUS... x terpikir lak buat puding tembikai guna ni... kreatif sungguh akak ni.. pi BAGUS smlm, ingat nak beli acuan tu, dah abis le plak...

Roses_Leo09 said...

salam kak uta,
kat mana nak cari acuan mcm tu? cantik la .........

Powered by Blogger.