Follow if you like

May 31, 2011

TOFE GORENG

Pasta Di Qualita... hahaha kita cakap Itali pulak hari ni... hihi bantai semacam aje..
Apa ye,  nama benda alah pasta yg macam siput  ni... huhu ita tak tau lah namanyer apa??? kat plastik beg dia tu tulis Tofe.. ye kot namanyer Tofe bantai je lah labuuuu....


Selalu kalau buat pasta goreng cam ni ita guna spagati atau macaroni. Tapi kali ni ita nak cuba guna yg macam siput ni pulak. aiiii Dalili lah ni.. masa gi market hari tu dia dok capai benda ni.. dia kata pernah makan kawan dia bawa bekal ke sekolah sedap! tapi ita tak tau lah yg mak kawannyer tu masak cam mana?? yg ni ita buat ikut resepi Chef Hanieliza. Sedap jugak! Resepi Chef Hanieliza menggunakan penne. Ita tukar dgn tofe lah pulak! tapi macam biasa ita ni akan jakun sikit... hihi jakun banyak sebenarnyer sebab benda ni licin bila lepas di rebus.. hihi

Mula2 dia kecik2 aje.. bila dah rebus dia besar... oiii... tu yg jakun tu pulak tu tgk comel pulak kan... Ni kalau buat sup pun sedap kot! hihi memandai je kan.. eh! tapi kata orang tak cuba tak tau! sekali cuba mana tau.. tak kering mangkuk asyik menambah je.. lah pulak!


Sesekali makan cam ni pun best jugak! masaknyer mudah, cepat dan simple aje.. rasanyer pun pasta tak mengemukkan kan?? boleh lah makan selalu.. hihi

Ita masak awal sebab anak2 dah balik maknyer sibuk sikit... pagi perut semua kena isi dulu.. jadi kalau pagi dah makan berat sikit cam ni tengahari tu lambat lah sikit nak kedapur... atau ita terus aje buat minum petang... hahaha dah skip satu menu tengahari... jimat sikit.. >__<

Adoi! kalau tak ita ni dok dapur aje leeee.. jawabnyer... Budak2 tgh naik ni... mmg kuat makan lagi2 budak lelaki.. Yg seronoknyer Dalili, berselera aje dia makan bila abg2 dia dah balik.. kalu tak payah nak ajak makan.. kalau makan pun sikit aje.. ita lagi lah seronok tgk anak2 makan..


 MyKitchen's Recipe

TOFE GORENG
by: Chef Hanieliza

500 gm penne - ita tukar tofe
300 gm udang
5 batang sosej - ita tukar isi ketam - dipotong
10 biji cendawan butang - potong kecil dan nipis
5 biji buah tomato - dipotong dadu - ita guna chery tomato
1 labu bawang besar - potong dadu
1 biji capsicun hijau - potong panjang
1 biji capsicun merah - potong panjang
300 gm brokoli - ita tak letak
3 sudu makan sos cili
1/2 cawan sos tomato
1 sudu makan lada hitam - kisar
3 sudu makan minyak masak
garam secukup rasa

Rebus penne atau tofe hingga lembut dan toskan airnyer - ketepikan
Panaskan minyak dan tumiskan bawang besar sehingga wangi dan layur.
Masukkan udang dan soseg. Ita masukkan isi ketam. Goreng hingga masak
Masukkan penne atau tofe, brokoli, tomato, cendawan butang, sos cili, sos tomato, lada hitam dan garam secukup rasa dan gaul rata.
Tutupkan api. Masukkan capsicum merah dan hijau dan kacau rata.
Sedia di hidangkan



Ita tinggalkan anda dgn Tofe Goreng ni ye! ita nak keluar dulu.. selamat menjamu selera! @__<

7 comments:

Mylady said...

ita..sedapnya nampak..a'ah..nampak cam kuih siput kan...:-)

btw, we share the same name..azlita..but i'm azlita ali..hehehe..

☆*♥L@dy @yU♥*☆ said...

ya ampun meleleh2 ayaq lioq cheq hikhik...x pernah try lagik tofe nie leh buat nanty :))

Anna Qawina said...

hehe..haritu pernah beli jenis camni kak..mmg kembang lps rebus, tapi ank2 taknak makan..pelik katanya..maklum tekak mee goreng je..lama2 dok terbiar je..akhirnya cik tong yg kenyang..hehe..

Syimama said...

emm...sedapnya, baru pagi tadi makan macaroni ala2 gini, jiran anta..sendiri belum buat..he3

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

salam ita...

pasta ni kalau tak silap MaDiHaA.. namanya conchiglie... ada pelbagai saiz jugak yg rupa macam siput ni... memang sesuai gak nak buat sup sebab pasta ni akan tampung kuah sup bila kita cedup ke mulut.. jadi lebih terasalah sup bila kita kunyah pastanya.. hehe..

nampak sedap pulak tengok ita masak.. lama betul tak masak pasta..

Mas said...

kak ita...
mas tak pernah makan lagi tofe goreng tu..
sedappnya tengok...

Yatie said...

sesekali layan menu omputih mmng sedap Ita....tapi kita masak wat style kitalah tekak melayu....ekekekee...yg penting laku....betul tak....

Powered by Blogger.