Follow if you like

May 11, 2011

SERI MUKA WARNA-WARNI

Assalamualaikum...

Selamat pagi semua....
Dah minum air pagi ni.. sarapan apa ye?? Biasa kalau rajin tentulah makan kat rumah.. kalau mcm malas gitu.. dah ttu makan kat kedai kan?? Ita pulak terbalik.. hihi kalu rajin makan kat luar kalau malas makan lah kat rumah.. bukan apa malasnyer nak start keta pagi2 aduyaiii...

Dulu masa mula2 dapat lesen bukan main rajin lagi, pantang nampak kunci kereta atas meja terus aje terkam. Mulalah meronda2 tampa tujuan... Sekarang ni nak start keta pun malas. Kalau gi tgk anak ita atau balik kampung ada aje alasan tak mau bawak keta... ngantuk lah... silau lah... tak nampak jalan lah... aiii mcm2 alasan lah diberikan sebab apa tau lagi sedap dok sebelah... hihi boleh tidur.....


Berbalik pada resepi ita pagi ni... ita rajin sikit hari ni atau kata orang saja2 merajinkan diri... hahaha
Sebenarnyer dah lama tak buat kuih seri muka ni.. Bila gi dapur org, sana sini semua dok buat kuih Serimuka Durian.. al maklumlah musim dorian ni... sana sini bau dorian...


Tapi aduyaiii... kesian lah kat kita ni kan yg mmg tak makan dorian.. bukan makan aje ambil bau pun tak boleh.. Tak tau napa mmg dari kecik2 mmg ita tak suka dorian. "aiii... rugi2" kata mak... tapi kakak ita kata "bagus! bagus!" sebab kurang sorang antu dorian dalam rumah... ingatkan adalah anak2 yg akan ikut jejak mak dia ni tak makan dorian... emmmm... hampeh! semua antu dorian jugak! nak2 yg kecik tu.. pantang nampak dorian... dia dok ngendeng baikkkk... punyer kat ayah dia minta belikan.. kalau ngan mak dia ni.. aii... mmg tak merasalah... haha

Kalau beli pun kena makan kat situ jugak.. pas tu bila balik tingkap kereta mesti kena bukak.. waa... tak tahan wooo... bau dia.. pening... pening... sakit kepalaku... Kalau bawak balik dorian naik keta mmg seminggu ita tak bawak keta tu... bila dah ilang bau baru boleh bawak... aii... teruk bebenor perangai ita ni kan...?? tapi nasib baik anak2 dah faham dan mengerti... hihi


Ok lah jom kita berbalik pada resepi ita hari ni... Serimuka Warna-Warni. Resepi dari Chef Hanieliza jugak. Kuih ni sedap dan lembut dan sesuai dgn citarasa tekak ita ni. Cuma next time ita kena tambahkan gula mungkin lagi satu sudu besar sebab ita rasa kurang manis.. tapi kalau orang yg tak suka manis dah ok lah tu kot rasanyer...

Biasa kuih ni warna hijau je kan?? sekarang dah macam2 dah kuih ni dimodenkan dan diberi pelbagai nama... ok lah tu kan.... sesekali kita kena juga tukar selera dan citarasa. Lagi satu warna juga mempengaruhi mood untuk makan kalau cantik warna, lagi lah bertambah2 selera nak makan.. terutamanyer anak2 kecil warna ceria mmg minat diorang..

 MyKitchen's Recipe

SERIMUKA WARNA-WARNI
by: Chef Hanieliza

Lapisan Pulut
2 cwn pulut - direndam (ita rendam semalaman)
2 1/2 cwn santan cair dari 1/2 biji kelapa - ita guna santan KARA
1 sudu teh garam

Masukkan bahan2 di atas ke dalam loyang dan kukus hingga masak. Apabila masak tekan2 dlm loyang hingga mampat. Ita masukkan semua bahan dlm periuk nasik dan tanak macam masak nasi. Lepas tu masukkan dlm loyang yg telah di gris dgn minyak dan alas dgn plastik sebagai lapik dasar. Tekan2 sehingga padat. Kemudian kukus semula selama 10 minit.

Lapisan Warna-warni
4 cwn santan pekat - ita guna santan KARA
1 biji telur
1/2 cwn gula pasir + 1 sudu besar lagi - ita kena tambah 1 sudu besar lagi next time
1/2 cwn tepung kastard
1/2 cwn tepung gandum
1/2 sudu teh garam
pewarna hijau, kuning, merah

Bancuhkan semua bahan kecuali pewarna dan tapiskan. Ita masuk aje semua dlm blender dan kisar halus. Ita masak sekejap atas dapur sampai berwap aje. Bahagi adunan kepada 3 mangkuk. Masukkan pewarna yg berbeza untuk setiap mangkuk.
Tuang atas lapisan pulut yg telah dikukus tadi satu persatu. Masukkan hijau kukus dlm 10 minit. Kemudian masukkan kuning kukus lagi 10 minit dan begitulah seterusnyer, yang terakhir ita lebihkan masa kukus selama 15 minit.
Setelah masak sejukkan. Tunggu hingga kuih benar2 sejuk barulah dipotong. Gunakan pisau plastik dan gris dgn minyak untuk dapatkan hasil potongan yg kemas.

12 comments:

Nazrah Bakery & Dunia Kuih said...

Seceria hari ini la Kak Ita...memang menarik dan sangat ceria warna pelangi tu...

Sheila Shafeareen said...

salam kak ita
menarik tegoda negok kuih serimuka tu.. kemas lapisannya..apatah lagi negok pic yg cantik ni..
ank saya suka mkn kuih yg ada pulut...nak sikit

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

ni memang sah2 tengah rajin ni.. kalau tak rajin memang tak kuasa buat kuih berlapis2 gini.. betul tak?

ita.. kuih lompat tikam kat bawah tu guna acuan apa ye? cantik jer..& nampak tinggi kuihnya.. mesti acuannya pun tinggi dari acuan apam yg biasa tu kan..

Mas said...

akak..cantik la serimuka tu...
menarikkk....
rajin betoi akak melapisss...

Nuridah said...

Ita,cantik aje serimuka tu...terletak aje..mmg menguder kalbu.

cik cek said...

Hasil kejadian kuihnya perfect....gambonya lagila perfect...mengancam sungguh....:)

Dahlia said...

cantiknye kuih, berlapis2.berwarna warni..sayang nak makan.
buat hiasan pun boleh.
hehehe.

riffzam said...

wah!menarik seri muka ni!kegemaran saya ni. :) mesti kena cuba!

lina said...

salam ita - ceria jer kuih seri muka tu...ada geng tak makan...betul kat umah tu alia dgn ayah mmg suka durian...dia org berdua makan kat luar....lina tunggu kat dlm keta...ngeh..ngeh..nak buat cam mana kan drp sakit kepala kan ita.

kzai said...

ita..mmg terpukau bila tgk serimuka lapis ni...speechless!!!!!...

Gee® said...

Wadduh ita...setiap kali akak masuk dapor ita ni pasti terpegun seketika dek resipi2 yg mengancam dan gmbr2 yg menggiurkan... canteQ!!

Sue @ Nenie said...

Salam..Amboiiiii lembut je kaler dia..sedap mata memandang

Powered by Blogger.