Follow if you like

May 16, 2011

MANGGO PANNA COTA di Hari Guru....

Assalamualaikum....

Selamat pagi murid-murid.....
Selamat pagi Cikgu.....


Aiii... kata2 tu masih terngiang-ngiang lagi kat cuping telinga ni kan?? alangkah indahnyer suasana masa tu... tanggal 16 Mei...kenangan zaman persekolahan terimbau kembali. Teringat dulu2 masa zaman persekolahan seronok bukan kepalang setiap kali sambutan Hari Guru diadakan di sekolah. Setiap murid akan mengambil bahagian. Macam2 acara dan persembahan yg akan di adakan untuk menghiburkan hati para guru.. yg selama ini telah banyak mendidik, mengajar dan memerah keringat untuk memberikan ilmu yg terbaik untuk anak didiknyer...

Ita kadang kala tak ketinggalan turut memeriahkan suasana itu. Yang ita paling suka masuk drama dan persembahan. Aii... seronok betul belakun atas pentas.. lakonan yg paling popular masa tu mestilah cerita Azura... Waaa... masa tu kan era kegemilangan Ogy dan Jamal Abdilah.. tu yg seronok tu... berkobar2 melakonkan watak masing2... wakaka.. kadang kala gelak sendirian setiap kali kenangan lama zaman persekolahan melintas dalam kotak ingatan ni...

Banyak betul kenangan bersama guru2. Ada cikgu yg alahai baiknyer.... dan ada pulak yg macam mak tiri... yaa... ampunnn... takut betulll... kalau cikgu tu nak masuk kelas kadang2 boleh nak terkucil lah... dibuatnyer... tapi bila diingat dan difikirkan kembali.. banyak benar jasa guru pada anak2 didiknyer ini... ita berdoa dan berharap agar guru2 yg banyak menabur jasa, ilmu dan bakti sentiasa berada dalam kesejahteraannyer... dilimpahkan rahmat.. beroleh kesihatan yg baik dan melalui hari2 mendatang dgn penuh tabah....


Kepada warga-warga guru sekalian... Ita nak mengambil kesempatan ini untuk mengucapkan "Selamat Hari Guru" jasa dan pengorbanan kalian tidak mungkin dapat dilupakan... Terima kasih kerana sudi mendidik kami.. mencurahkan segala ilmu di dada dgn ikhlas... Amanah yg kalian pegang sebagai pendidik pasti akan mendapat ganjaran pahala di akhirat kelak... Kepada semua guru2 terima kasih juga kerana mengajar dan mendidik anak2 ita... didik lah mereka seikhlasnyer.. dan jasa kalian akan ita kenang selagi hayat dikandung badan....

Jom layan Manggo Panna Cota lagi....

MyKitchen's Recipe

MANGGO PANNA COTA
by: Gert
Sumber: Kak Nor

7 grm gelatin (1 packet) + 3 tbsp of water
2 ½ cups full cream milk
1/4 cup sugar
1 tsp vanilla
1 ripe mango – cut into small cubes or puree
 

Mix the gelatin and water together and set it aside to bloom. 
Put the milk and sugar in a saucepan, cook over low medium heat until bubbles form around the edges of the saucepan. 
Remove from heat and add in the vanilla and stir in the gelatin. Stir until the gelatin dissolved. 
Pour the mixture into six ramekins or cups. At this stage you can add in some cut mango and refrigerate until set or you can serve it with some mango puree.



MANGGO PANNA COTA

7 gm gelatin
3 camca besar air
2 1/2 cwn susu segar
1/4 cawan gula halus
1 camca teh esen manggo
1 biji manggo  di potong dadu atau hiris
1 biji manggo lagi dikisar halus

Bancuh galatin bersama air hingga larut
masak susu segar bersama gula sehingga timbul buih2 kecil
Angkat susu dari api dan masukkan esen manggo serta larutan galetin.
Tunggu sehingga sejuk sedikit.
Susun manggo yg telah dihiris di tepi gelas, dan tuang panna cota dalam gelas tersebut.
Simpan dalam peti sejuk semalaman
Bila telah keras letakkan puri manggo diatasnyer. Makan sejuk2 memang best!



4 comments:

Mas said...

perhhhh...bestnya tengok.....
tetiba rasa nyaman jerk tekak ni...

izahdaut said...

kak ita.. wah zaman azura ye kak.. hihi..
sedapnya.. hari tu buat tk berapa menjadi.. manggo tu dah lembik kot. nk try lagi..

Cik Eka said...

wahh sedapnyerr kak

Sari Yusa Ibrahim said...

dia punya posing.. urmmm...

Powered by Blogger.