Follow if you like

May 16, 2011

IKAN BAWAL MASAK KUALI

Assalamualaikum...

Dah makan tengahari dah?? Seperti biasa menu tertunggak lagi.. resepi ni ita masak 2 hari lalu.. so mmg dah selesai... semuanyer.. hehe

Resepi macam biasa hasil sekodeng dapur orang. Dapur mas lagi yg jadi mangsa terjahan ita kali ni.. Tapi kalu mas guna ikan cencaru ita guna ikan Bawal Mas. Sedap! tau ikan ni.. lembut aje rasa isinyer.. harganyer mmg sedikit mahal tapi berbaloi.. sebab sedap!


Masa ambil resepi ni, dan tengok bahan2nyer ita rasa macam sama aje resepi ni dgn resepi yg mak ita selalu masak. Tapi ita pangil lauk kerutup. Tak tau lah pulak kalau kat tempat lain di pangil masak kuali. Lauk ni mmg sedap dan merupakan fav ita no 1. Kalau mak ita masak mmg ita tak sabar nak makan. Mak ita pun tau ita mmg suka sangat lauk ni. Sebab tu setiap kali ita pergi rumah mak, kalau mak masak lauk ni dia pasti akak suruh ita makan. Aduh!! mmg sedap sangat.. Cuma bezanyer mak ita tak letak halba. Tapi bila letak halba lagi lah bertambah2 sedap! dah lah lauk ni sedap ditambah lagi dgn aromanyer... emmmm... lagi lah terangkat..!! mmg pengsannnn... sepatah kata CMG.. hihi


Seperti apa yg Mas kata lauk ni mmg sedap kalau simpan lama lagi lama lagi sedap! selain ikan kita juga boleh masak dgn ayam atau daging.. mmg sedap! kalau ayam mmg sekejap aje licin.. dan ita paling suka kalau ikan kembung atau ikan kerisi.. aduh... dah ngences2 air liur keluar dari celah gusi... emmm...
eiiii... tak leh cakap banyak2 kang ada batal posa pulak... jom layan lauk ni...


MyKitchen's Recipe

IKAN BAWAL MASAK KUALI
by: che i'za@myresepi.com
sumber : Mas
 
1/2 kilo ikan kembung - guna cencaru, selar , kerisi
4 sudu besar cili kering yang dikisar
3 ulas bawang merah - dikisar
3 ulas bawang putih - dikisar
1/2 inci kunyit hidup - dikisar
1/2 inci halia - dikisar
1/2 inci lengkuas - dikisar
2 batang serai - dititik
1 sudu kecil halba
1/3 cawan santan
2 sudu besar air asam jawa
garam, gula secukup rasa
sedikit kiub ikan bilis - Mas tambah
sedikit belacan - ita tambah


Ikan dibersihkan dan digoreng dan kemudian ketepikan.
Tumis bahan2 kisar hingga wangi, kemudian masukkan cili kering yang dikisar dan masak hingga pecah minyak .
Masukkan air asam jawa dan halba, kacau sebati, jika tumisan agak kering, tambahkan sedikit air.
Masukkan santan, garam dan gula secukup rasa dan tambah sedikit kiub ikan bilis, sebatikan, rasakan dan jika dah ok, masukkkan ikan yang digoreng tadi dan sebatikan lagi, biar untuk seketika dan boleh diangkat.

8 comments:

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

salam ita..

puas kita belek2 resepi & n3 yg tak sempat nak jenguk sampai ke jus tembikai.. bila pegi semula ke 'home' utk tinggal komen tuppp! keluar n3 baru lagi ikan bawal masak kuali.. hehehe.. laju betul ita mengupdate yer... nasib baik sempat kejor.. kejor tengok & baca ajelah.. tak sempatlah nak buat kesemuanya... tapi semua pun menarik hati..masa je tak mengizinkan... seronok baca celoteh ita.. lebih2 tentang panduan guna kamera tu.. TQ ye utk info.. boleh jadikan panduan dimasa depan..

Mas said...

akak....salah satu lauk yg mas suka..
selalu gak masak...
sedappkan kak masak kuali ni...
nanti nk try ikan bawal pulak lah....

wehhhh..cantik betoi bawal tu berposing..mengancam..

Ummi said...

Ita, lauk ada lg ke xda tuh...nak tumpang makan malam sini boleeyyy? terliur abis tgk sambal dia tuh..merah sakan...

Myra Jay said...

Alahai sedapnyer, dah lama xmkn ikan bawal nie espcially bawal goreng panas :)

AZLITA AZIZ said...

sama2 kak Madiha...
lama tak dgr cerita akak ingatkan bercuti lagi.. manalah tau kot sambung terus.. cuti.. hihi

Ni sebab banyak sangat N3 yg belum sempat masuk berderet2 beratur tunggu giliran.. hari tu kan blog problem.. tu yg masukkan berderet2 nanti kalau lambat ita takut lupa pulak resepi siapa ita ambil.. hihi

AZLITA AZIZ said...

Mmg sedap Mas lauk ni macam lauk yg mak akak selalu buat.. tapi mak akak tak letak halba.. bila bubuh halba lagi mengancam lah aroma dia..

AZLITA AZIZ said...

hahah kak Ummi dah jadi baja dah tulang pun dah tak de... hihi
merah sangat lah mak ngah... lada tu lah kak Ummi warnanyer merah membara.. tapi tak pedas sangat...

AZLITA AZIZ said...

Myra... ita pun suka kalau goreng cam tu aje ikan bawal ni.. sedap kan sebab isinyer lembut.. makan pulak time panas.. aiii... mmg tak terhingga kesedapannyer..

Powered by Blogger.