Follow if you like

May 31, 2011

BUBUR PUTIH BUBUR MERAH

Assalamualaikum...

Semalam ita buat bubur putih bubur merah. Biasa kalau orang buat bubur putih bubur merah adalah sebagai tanda kesyukuran kalau kat Johor lah kan... tapi tu orang dulu2 lah macam mak2 kita.. Kalau buat bubur putih bubur merah ni teringat masa zaman kecik2 dulu. Setiap kali ulang tahun kami adik beradik mak ita pasti akan buat bubur putih bubur merah. Selalu mak akan hantar kat surau dan rumah2 jiran ini sebagai tanda kesyukuran yg anak nyer masih panjang umur... dan semoga dapat melalui masa hadapan yg penuh dgn hitam putih kehidupan.... hihi yg tu ita tambah...


Tak tau lah kenapa di panggil bubur putih bubur merah.. sebab sebenarnyer warnanyer tak merah pun tapi cekelat... patutnyer bubur putih bubur cekelat.. haha
Dalili paling suka makan bubur putih bubur merah ni.. tapi dia dok makan yg merah aje sebab manis yg putih tak mau... sebab masin... Dalili ni mmg suka makan apa2 kuih yg buat dari pulut.. janji ianyer manis.. ni mmg mek Kelate ni...


Hari ni jugak sebenarnyer mak dan bapa ita akakan berangkat menunaikan umrah. Rombongan mak, bak, kakak dan adik ita akan berangkat hari ni lepas Zohor. Di harap semoga segalanya  berjalan dgn lancar tampa sebarang halangan. Dipermudahkan segala urusan dan memperoleh segala rahmat dari Nya..

Besarlah  harapan agar  kepulangan mereka  nanti.... membawa seribu rahmat...  menjadi insan2 yg kamil. Sentiasa melaksanakan rukun islam yg lima dgn sempurna dan menjadi hambanyer yg sentiasa bertakwa kepada Allah. Semoga setiap sujud dan doa yg di panjatkan mendapat reda dari Nya...


MyKitchen Recipe

BUBUR PUTIH BUBUR MERAH
by: ManjaSayang My Resipi

Bahan-bahan ( 5-6 org )

300 gm beras pulut-di cuci bersih
4 ketul gula melaka-di masak dgn 1 mangkuk air n di tapis
200 ml-1 kotak kecil santan
2 sudu mkn gula pasir-optional
1 sudu teh garam
4-5 helai daun pandan
Secukup air utk tanak pulut

Tanak pulut dgn secukup air hingga kembang dan masukkan juga daun pandan.
Masukkan santan,masak hingga sebati dan asingkan 5 senduk pulut ke dlm mangkuk n tambah garam ke dlm(mangkuk)kacau rata.
Masukkan gula melaka ke dlm pulut selebih nya kacau rata,kalau kurang manis tambah gula pasir.
Apabila sudah masak sendukkan bubur pulut merah tadi ke dlm mangkuk dan senduk sedikit bubur pulut putih bubuh di atas nye.Dah siap utk di santap.

10 comments:

izahdaut said...

oo bukan mcm bubur yang bersantan sangat ye kak. kering gitu ke? tak pernah dengar lagi bubur ni

Nieza said...

Assalammualaikum kak Ita, teringat juga bila terpandang bubur tradisi keluarga ni....family sebelah arwah abah org jawa juga..kalau ada kenduri kahwin dan tahlil selalu buat bubur ni...lama dah tak mkn ni.

didoakan juga buat family akak yg akan berangkat ke tanah suci Mekah semoga perjalanan mereka akan selamat pergi dan selamat kembali dan dipermudahkan Allah swt..amin.

Juwita Jamaludin said...

kak Ita.. tak pernah tengok apatah lagi makan.. tentu gabungan manis dan manis tu jadikan bubur ni sedap ye..

CT Delima said...

As'salam Ita

Alhamdulillah...semoga pejalanan kedua ibubapa ita selamat dan dipermudahkan segalanya. kalau orang Johor mesti panggil mak dengan bak kan. ada kwn ct kata 'bak' tu apa erk.. hihihi. Itulah hanya orang2 Johor saje yang akan panggil dengan nama 'Bak' sangat unik.

Betul tu bubur putih bubur merah ni memang sedap, ct pun suka. ingat lah kisah dulu2 masa 'datang bulan'pertama, arwah mak buat bubur ni,boleh kata separuh kampung dapat merasa, seronok bila ingat2 kan :D

Mylady said...

Baru first time dengar bubur putih bubur merah ni..tapi, combination manis + masin, mesti sedap..:-)

Ija Zambry said...

ingatkan ada kuah. kak itaaa lawanye gamboooo... siap ada daun pandan zigzag atas bubur tu tak tahannnn. kretif tul lah akak ni!

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

pernah makan bubur ni.. tp makcik yg buat.. lom pernah buat sendiri lagi rasa2nya..

selamat menunaikan umrah buat ayah, ibu & yg lain2 tu.. semoga dipermudahkan segala urusan di Tanah Suci nanti...amin..

Nazrah Bakery & Dunia Kuih said...

kalau org jawa selalu ada ni lepas kenduri...rindunya nak rasa...gambor cantik betul

Siti Sarah Abd Aziz said...

salam k.ita,
saya dapat tau blog nie dari leiyalatif, 1st time saya jenguk terus suka n selalu jenguk
ooo ye saya cuma nak bagi komen bubur putih bubur merah...saya pun suka makan bubur nie, kalo kenduri mak saya mesti buat tapi mesti xcukup sampai kena sorok taku tak dapat rasa,hehehe .... bagi org jawa kami panggil bubur abang (dlm bhs jawa abang=merah)

Live For The Best Life said...

mak saya kata orang panggik bubur merah kerana kalau ikut resepi dulu dulu, mereka guna gula merah bukan gula melaka. ada beza dua jenis gula ni. tapi sekarang xsure mana nak cari gula merah. dah susah nk jumpa so org ganti dengan gula melaka =)

Powered by Blogger.