iklan

iklan floral cake

iklan ada

Sunday, May 1, 2011

AGAR-AGAR SANTAN PANDAN

Assalamualaikum....

Pagi2 ita dah dok tayang agar2... hihi sabor aje le... Sebenarnyer ita buat agar2 ni 2 hari lepas kan cuaca masa tu panas... sedap lah kalau dapat makan agar2 yg dingin ni sebagai pencuci mulut.. sekarang dah musim hujan... kalau hujan2 agar2 macam ni kurang laku...


Resepi agar2 ni ita ambil dari dapur CMG, lepas Che Mat tayang ita terus buat... sedap rasa agar2 ni bau pandan dan rasa lemak santan. Mmg sesuai sangat sebagai pencuci mulut. Tak de hanyir bau telur pun.. Terima kasih pada CMG dan akak minta izin tuk share resepinyer disini pulak... ye!


Nampak je agar2 ni simple gitu kan tapi.... ya ampun susahnyer nak ambil gambar puding ni... tak tau lah pemalu sangat kot... Sebenarnyer warnanyer yg terang membuatkan lens susah nak focus.. tergolek telentang pun mmg payah nak dapatkan angle yg cantik ... faktor cahaya pun mempengaruhi ketika kita ambil gambar... cahaya yg terlalu terang pun amat menyukarkan... kalau tak de cahaya lagi lah payah... terpaksa lah main dgn gabus putih tuk dapatkan pembalikkan cahaya, sebab ita tak de reflector.. jadi terpaksalah gunakan gabus putih tu tuk mengawal cahaya. Itu pun sukar sebenarnyer... kena banyak belajar lagi...


 MyKitchen's Recipe

AGAR-AGAR SANTAN PANDAN
by: CMG

12 gram agar-agar serbuk
2 helai daun pandan
800 ml air
3/4 camca teh paste pandan
1/2 cawan + 2 camca besar gula pasir
200 ml pati santan
1/2 biji telur (pecah kan 1 biji telur, kacau dan ambik 1/2 bahagian)
1/2 camca teh esen vanilla
Secubit garam


Satukan agar-agar serbuk, gula pasir, daun pandan, paste pandan besama air tadi. Kacau dan jerang atas api hingga mendidih, gunakan api sederhana.
Sementara itu, satukan pati santan bersama 1/2 bahagian telur, esen vanilla dan garam, kacau rata2. Tuang dalam adunan agar2 tadi, kacau perlahan dan biar sehingga bancuhan santan kelihatan berbiji2.
Matikan api, buang daun pandan dan tuang dalam bekas kegemaran dan biar hingga hilang wap panas. Simpan dalam peti sejuk. Sedap dihidangkan dingin.....

9 comments:

Mas said...

mas suka agar2 ni..
memang sedappp...
lama dah tak makan agar2 ni....

Sari Yusa Ibrahim said...

cukup cantik dah gambar tu, nampak manis menawan agar-agar tu... pandai ambil gambar..

Mat Gebu said...

sama2 puan...terbekanan sungguh dgn acuan dia yang menghasilkan rupa paras agar2 yang begitu cantik...

K.Nor said...

cantik la agar2 tu ita.. mould yg cantik ni.. silicon ek? :)

AZLITA AZIZ said...

tu lah mas akak tak pernah makan lagi... selalu makan agar2 santan.. cuba yg ni pun sedap jugak... mmg sesuai buat pencucu mulut...

AZLITA AZIZ said...

terima kasih sari.. :)

AZLITA AZIZ said...

terima kasih sekali lagi.... atas tunjuk ajar mu... sifu.. :)
akak guna acuan silicon...

AZLITA AZIZ said...

terima kasih kak Nor..
aha ita guna acuan silicon... :)

xanti said...

kak sedapnya , saya suka ni makan waktu petang