Wednesday, April 27, 2011

TRIFFLE LAICI ISTIMEWA

assalamualaikum....

Dah makan tengahari dah?? tentu semua dah makan... aikkk... dah mengantuk dah tu... pulak bila cuaca panas terik cam ni mata mmg cepat aje nak terpejam... kalau dapat bantal ni alangkah seronoknyer... dok berguling2 atas katil..

Makan apa ye tadi... tentu menu2 yg menarik... menu pilihan keluarga. Lepas makan jangan lupakan desert... kita makan lah sikit manisan. Petang ni ita buat desert lagi... Kali ni ita buat Triffle Istimewa Mat Gebu. Memang sangat istimewa...!


Bila kita bercakap pasal Triffle Istimewa Mat Gebu ni sebenarnyer ita dah terderhaka kat resepi ni... tapi tak banyak lah CMG.. akak tak tukar resepi... resepi masih lagi resepi yg sama cuma akak gunakan laici... hihi boleh kan Che Mat... tak marah kan??? adoi!! ita takut aje org marah kalau ita memandai2 aje tukar... tapi ita nak jugak lah kan rasa kalau guna laici apa pulak rasanyer... sedap ke???


Alhamdulillah... sedap jugak! rasa lain sikit.. sebab biasa kita guna buah campuran dlm tin kan.. dia ada masam manis sikit... ni dia rasa laici.. mmg sedap! Kena pulak dgn kastard tu mmg meletop jugak lah resepi ni kan... Suami ita pun kata sedap! habis licin... tak bersisa...

Keknyer pulak ita guna kek coklat... hihi ita kan peminat setia kek coklat... Kepada CMG ita ucapkan terima kasih kerana berkongsi resepi triffel yg sangat istimewa ni... akak minta izin tuk kongsikan resepinyer disini pulak lah ye!

MyKitchen Recipe

TRIFFLE LAICI ISTIMEWA
Resepi diadaptasi daripada resepi TRIFFLE ISTIMEWA MAT GEBU
by: CMG

BAHAN KEK SPONGE
200 gram tepung optima (instant cake flour)
3 biji telur gred B
50 gram mentega, cair dan sejukkan
50 ml susu segar
1 camca teh esen vanilla
Bahagian yg ini ita tak buat ita guna kek coklat

BAHAN KASTARD
200 ml susu sejat
100 ml air
2 kuning telur
2 camca besar penuh tepung kastard
4 camca besar gula atau secukup rasa
3/4 camca teh esen vanilla

BAHAN JELLY
1/2 camca teh konnyaku jelly powder
Gula secukup rasa,
500 ml air - ita campur sedikt air laici
1/2 camca teh strawberry emulco - ita guna laici esen
Beberapa titik pewarna merah

BAHAN LAIN
1 tin besar buah2an koktel, ditoskan, asing jusnya - ita tukar laici
200 ml whipping cream (1 kotak kecil), disejukkan
Jus dari buah2an koktel tadi - ita guna jus laici

UNTUK SPONGE CAKE 
Satukan semua bahan kecuali mentega cair dan esen vanilla, ke dalam mesin kek, putar pada kelajuan sederhana sehingga semua bahan bersatu, kemudian putar pada kelajuan tinggi hingga adunan kembang dan pekat. Masukkan mentega dan esen vanilla, kaup balik hingga adunan rata. Tuang dalam loyang 12 inci x 12 inci yang telah dialas kertas minyak dan bakar pada suhu 180C selama 20 - 25 minit (pastikan oven telah dipanaskan). Sejukkan atas jaringan bila kek masak.

UNTUK KASTARD 
Satukan semua bahan kastard kecuali esen vanilla, kacau rata dan masak dengan api sederhana sambil dikacau tanpa henti hingga bancuhan menjadi pekat. Masukkan esen vanilla, kacau rata dan ketikan.

UNTUK JELLY 
Satukan semua bahan2 untu jelly dalam periuk, tang gula tu pandai2 lah agak, tapi jangan manis sangat, manis lite2 sudah cukup yea. Kacau rata dengan whisk dan jerang hingga mendidih dan gila hancur, kacau hingga sebati. Ketepikan dan biar sejuk sedikit.

UNTUK TRIFFLE 
Sediakan bekas sesuai, potong kek sponge tadi, bagi kepada 2 bahagian dan susun 1 bahagian seperti dalam gambar. Basahkan kek sponge tadi dengan jus buah koktel. Sementara itu putar whipping cream hingga kembang dan kental, jangan terlebih putar. Lapiskan whipping cream tadi atas kek. Tabur 1/2 bahagian buah2an koktel tadi.
Susun lebihan kek atas buah2an koktel tadi. Basahkan dengan jus. Tuang kastard suam atasnya dan ratakan dengan spatula. Biar sejukk sekejap. Tabur baki buah2 tadi, rata. Dan akhir sekali, sendukkan jelly cair atasnya hingga memenuhi ruang seperti dalam gambar. Simpan dalam peti ais hingga jelly membeku.. sedap dihidangkan dingin...hnmmm..

21 comments:

Ummiakid @ lily said...

waduhhhh...selera sungguh...dh le pose, jgn sampai batal pose dah. baru berangan nak buat triffle dh siap google resepi tadi...tup tup kuar lah triffle ni...mmg mengoncang iman ni kak ita...!!!

Ibu Darwisy Comey-Lotey said...

SEDAPNYE KAK ITA..WADUH..WADUH...AKU TERGODA..

YANA SHAIFUL said...

salam..sejuk je tekak ni tgk triffle yg sedap tuu..:-)

lieya orange M.I. said...

salam...mohon kongsi resipi..nnt balik umah nak buat :)

Sofya said...

cantiknya...

Ummi said...

Nasib baik akak dah penah buat..kalau x mau mintak 2 gelas...sbb triffle CMG ni mmg sodaaapp sesangat kan Ita...hehehe, tp terliur gak tgk ita punya ni...adeeii

Mas said...

kak ita...nak segelas....
sedappnya..

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

sedapnyer ita kalau dapat segelas tu..... terliur dibuatnya... ngapalah akak ni malas betul buat dessert skrg nih.. mungkin sbb weekend terlalu sibuk ngan mcm2 tugasan rumah.. sempat masak utk lunch pun dah kira baik selain tu mana sibuk nak siapkan mcm2 kerja.. tu yg selalu takdenyer nak buat dessert kat rumah.. tau2 buat juadah minum petang ajelah.. hihihi...

~Norul Mas Hana ~ said...

sedapnyer kak ita triffle tuh..cantik jer layer...menggoda sungguh =)

AZLITA AZIZ said...

laa... siannyer pose lah pulak... tak pe nanti buka boleh makan.. hihi

ummi resepi CMG ni mmg sedap! cubalah Ummi... berbaloi... baloi...

AZLITA AZIZ said...

hahaha ibu darwisy dah terguda sudaaa... ni pasti kena buat ni.. nanti tak leh tidur malam... hihi

AZLITA AZIZ said...

Waalaikumussalam Yana...
sejuk segar dan nyaman... bila dia jln kat anak tekak ni mmg ambil feel betul lah... hihi :D

AZLITA AZIZ said...

boleh lieya.. :)

AZLITA AZIZ said...

terima kasih Sofya

AZLITA AZIZ said...

Memang sedap kan kak Ummi ita pun sebab tergoda tgk akak punyer... dah lama nak buat tapi masa tu mood mcm tak berapa nak datang.. sebab ita ni klu buat benda2 cam ni ita makan banyak tu yg malas nak buat...hihi

AZLITA AZIZ said...

nanti akak pos ye mas... :)

AZLITA AZIZ said...

ye lah kak bila kerja ni kan mmg sibuk ita dulu masa kerja pun dapur tu tak pernah berasap semua tapaw kat luar aje... bila dok rumah ni kdg2 nak ilang boring tu yg godek2 kat dapur... hihi

AZLITA AZIZ said...

Terima kasih Norul...
triffle ni mmg sedap! cubalah Norul.. akak pun makan tak hingat2... hihi

Diana @ Melley Mey said...

wah!! cantik nyee... suka tgk.. nie tgk pun dah tau sedap sgt nie...

AZLITA AZIZ said...

Terima kasih Diana...
Mmg sedap! Diana... cubalah.. sssyyyoookkknyerrr....

Kak Eiza said...

woww comey nya.. nak buat le hujung mminggu ni... :)