Follow if you like

Apr 5, 2011

TAUHU BAKAR DAN SAMBAL PETIS

Satu lagi resepi yg cukup simple untuk dikongsikan bersama. Ita memang hantu tauhu. Memang suka sangat makan tauhu, kalau goreng tauhu tu sambil goreng sambil masuk mulut.. last2 tingal cikit aje... sebab tu, mak ita kalau ita ada mak akan goreng tauhu lebih2 sebab dia tau ita suka ratah tauhu.


Resepi ni cukup simple tahu tu kita bakar aje. Ada orang yg goreng dulu pas tu baru bakar. Tapi ita suka bakar terus sebab dia lembut. Kalau goreng pas tu baru bakar tauhu tu liat sikit.. Ala bakar pun ita ambil kerja senang aje, masuk aje dlm oven tup...tup dah siap! mudah je kan...



Tauhu ni makan dgn timun yg di racik halus. Boleh juga kalau nak letak taugeh dan sengkuang. Tapi sebab bendanyer tak de malas pulak nak keluar panas2 cam ni.. kan so kita masak lah apa yg ade je...
Jom kita tengok penyedian untuk sambal petisnyer. Actualy sambal petisnyer ni rasanyer macam kuah rojak. Cara menyediakannyer pun mudah aje

MyKitchen's Recipe


SAMBAL PETIS

10 biji cili merah - kalau suka pedas boleh tambah cili api
1 cawan kacang tanah - goreng dan tumbuk kasar
1.2 cm belacan
1 cawan air asam
1/2 cawan gula merah
2 sudu besar petis
1 sudu besar gula pasir
sedikit garam atau boleh juga letak kicap masin

Cili merah di tumbuk atau kisar bersama belacan.
Masukkan gula merah, gula pasir dan garam
Masukkan kacang (tinggalkan sedikit untuk ditabur) dan air asam.
gaul hingga rata.


Susun tauhu yg telah dibakar atas pinggan hidang. Taburkan timun yg telah dihiris, taugeh atau sengkuang. Curahkan sambal petis di atasnyer dan taburkan kacang tanah.

17 comments:

Ummiakid @ lily said...

Sedappppp tu ita, dh lama x makan tauhu bakar...teringin le pulak...kena buat ni...

ain (sweet thots) said...

salam kak... ni peminat tauhu dtg tumpang makan. haha.. serupa perangai ngan kita, sambil menggoreng tu mmg kenyang la dok meratah tauhu ;)

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

samalah kita ita.. kita pun suka makan tauhu... kalau dalam mee goreng anak2 yang tak suka makan tauhu.. kita yg akan jadi 'majlis bandaraya' hehehe..

Ummi said...

Waaaah sedap ni Ita...menu diet la kira2nya...hehehhehehe

Nur Ede said...

waduhhh... sedap nyer ita.. terasa rasa kat mulut akak nie.. akak mmg suke tauhu bakar ngan sambal petis nie... tapi akak slalu goreng jew.. tauhu tu.. pasni boleh cuba bakar ler pulak... thankss ita..

AZLITA AZIZ said...

cuba lah Ummi, buatnyer senang aje tu.. harap sesuai dgn citerasa ummi sekeluarga..

AZLITA AZIZ said...

wasalam ain... oh serupa lah kita... akak ingat akak je antu tauhu... rupanyer ada juga member...

tapi mmg sedap kan meratah tahu ni..

AZLITA AZIZ said...

hihi madiha pun sama eh! tapi ita anak2 pun suka makan tauhu... tak de can lah nak jadi majlis bandaraya...

AZLITA AZIZ said...

ye lah kak ummi sekarang dah kena diet... nampak mcm dah mula mengembang... tu yg mcm tak de mood nak masak... so kita masak yg cam ni aje le....
tapi yg cam ni pun 2, 3 pingan pulak... aii cam mana nak diet... hihi

AZLITA AZIZ said...

aha kak Nur, ita pun kadang2 goreng jugak... tapi yg malas tu goreng tauhu ni merecik dan melekat2 kat kuali tu yg senang kita bakar aje... sonang keja... haha

Poohda said...

kuah petis tu kena masak ke gaul je..

iL@h said...

Salam kak ita...nk tanya laaa tauhu tu pakai yg tauhu biasa ke atau mmg ada tauhu khas tuk dibakar?

iL@h said...

Salam kak ita...nk tanya laaa tauhu tu pakai yg tauhu biasa ke atau mmg ada tauhu khas tuk dibakar?

Cik Matahariku said...

yang saya tahu, guna tauhu biasa je..sebab tgk dekat blog lain dgn topik tauhu bakar, depa guna tauhu biasa tu..maaf kalau salah jawab..heheh..saya pon suka tauhu bakar tapi blum pernah buat sendiri..

najwa fauzi said...

Maaf nk.tanye sikit cik matahariku ni sham ke?

najwa fauzi said...

Maaf nk.tanye sikit cik matahariku ni sham ke?

ais aisdol said...

Mn nk dpt tauhu kering

Powered by Blogger.