Follow if you like

Apr 21, 2011

TALAM SAGO marvelous!!!

Assalamualaikum....

Pagi ni sejuk , segar dan nyaman... malam tadi kan hujan... tapi nampak matahari dah muncul dah tu... Harap2 tak hujan hari ni... kain baju banyaknyer anak bujang kita bawak balik... tak sempat basuh katanyer... kerja sekolah banyak.. tahun ni penat sikit.. banyak sangat aktiviti yg pihak sekolah anjurkan..

Dah sarapan?? hari ni ita sarapan dgn kuih talam sagu. Seperti biasa resepi hasil intipan ita ke dapur teman2. Kali ni ita singgah pula ke dapur Mas. Suka sebenarnyer terjah dapur mas ni... macam2 resepi terkini dan terbaru dapat kita pelajari. Resepi kali ni pun amat baru bagi ita kerana tak pernah makan lagi sebelum ni..

Resepi dari kak Anim yg rajin memasak juga... Menurut kak Anim resepi ni kak Anim ambil dari buku resepi kueh talam selenggaran Noorshawati Che Razali dari abad 21. Waa...!! tengok rajin tak rajin kak Anim kita ni mencari resepi dan kongsikan dgn teman2 yg sama2 minat memasak... terima kasih ye kak Anim... nanti cari lagi ye...!! cari yg best2 lagi..


Resepi ni tok sah cakaplah kan... mmg very... very... marvolous!!!... muaahhh!! sedap sangat! atau bahasa lain tersangatttt... lah sedapnyer!.. kenapaaa...???? tak percayaaa..??? cuba buat! baru percaya... talam ni... maakkk aiii... lembutnyer... rasa lemak2 manis dia mmg menikam kalbu... masa makan tu... sambil pejam mata.. adusss... lembut aje dia lalu kat anak tekak ni... adoiii... terasa2 sangat keenakannyer... cepat betul dia hilang bila dah masuk dalam mulut ni... sekejap ada.. sekejap dah tak ada... ni kalau orang yg tak de gigi mmg suka betulll.... sebab makan tak yah pakai gigi... ko telan aje senah....!!

Seperti mas, ita pun masak dulu sagu tu... tapi terlebih pulak masaknyer.. sagu dah pekat dah susah pulak nak letak dalam loyang... tu yg turun naik turun naik dah macam graf dah ita tengok! hehe... tapi tak pe... sebab apa?? sebab sedap punyer pasal jadi dimaafkan.. ita guna sagu biji yg dah berwarna... ita buat 2 colour satu pink satu hijau. Yg hijau tu ita letak pandan emulco sikit jadi bau dia.. emmm... harum.... wangi pandan... sedapnyer! kena pulak dgn lemak santan tu... wallllaaaa...!! jom lah buat! mmg tak menyesal punyer!

Seperti biasa terima kasih pada kak Anim... yg mencari resepi terbaikk!! ni.. dan terima kasih juga pada Mas, akak copy balik resepi mas ni ye! terima kasih daun keladi... kak Anim cari lah lagi... Mas nanti akak copy lagi... hehe

MyKitchen's Recipe

TALAM SAGO
Resepi kueh talam selenggaran Noorshawati Che Razali dari abad 21
Sumber : Kak Anim dan Mas

Lapisan bawah
2 cawan santan cair
1 cawan sagu-cuci dan rendam sebentar
1/2-1 cawan gula pasir-akak letak 1 cawan
garam secukup rasa
pewarna merah secukupnya

Cara membuat

Sapu acuan dengan minyak dahulu
Gaulkan semua bahan hingga sebati
Tuangkan ke dalam loyang dan kukus selama 30 min
Cakarkan permukaan lapisan bawah dengan garfu
Letak adunan lapisan atas


Lapisan atas

3 cawan santan pekat
1 cawan tepung beras
1 sudu teh garam

Cara membuat

Gaulkan semua bahan supaya rata
Tapiskan ke dalam kuali tak lekat(non stick pan) dan kacau sebentar atas api
Apabila nampak pekat tutup api dan tuangkan ke atas lapisan bawah
Kukus lagi lagi selama 20 minit

Cara ita
Lapisan Hijau

1 cawan santan cair
1/2 cawan sagu hijau - cuci dan rendam sebentar - toskan
1/2 cawan gula pasir
garam secukup rasa
1/2 sudu teh - pandan emulco

Gaulkan semua bahan. Masak atas api hinga nak pekat tapi jangan sampai pekat nanti susah nak tuang dalam loyang. Kemudian kukus selama 20 minit.

Lapisan Merah

1 cawan santan cair
1/2 cawan sagu merah - cuci dan rendam sebentar - toskan
1/2 cawan gula pasir
garam secukup rasa

Gaul semuabahan. Masak atas api hingga nak pekat tapi jangan sampai pekat. Kemudian tuang atas lapisan hijau tadi dan kukus semula selama 20 minit.
Kemudian tuangkan pula lapisan putih, dan kukus selama 30 minit atau sehingga masak.
Biarkan kuih ni benar2 sejuk baru dipotong. Kerana kuih ni sangat lembut. Boleh juga di buat dalam acuan kecil.


16 comments:

izahdaut said...

wahh akak buat 3 layer langsung ek..teringin jugak nak buat.sagu ada je tu..lawa laaa......akak mekasih bagi petua tu.tak pernah dengar lagi.nanti boleh dicuba..

TYNTHA LANA said...

huhh..cedap..teliuq ase *_*

geez said...

menarik tol talam sago akak. comel gitu.... bak cni 5 ketui....

~Norul Mas Hana ~ said...

wah kak ita dah buat ni...cantik tu..berlapis2..hihi..sagu tertinggal lak kat umah..ni kat umah mertua, xde stok..huhu

geez said...

Akak, memang inovasi la talam akak. Baru perasan pas jenguk2 ke dapur lain. Canggih la kak.

Rabiatun Adawyah said...

Assalamualaikum kak ita, cantiknyer talam sagu akak ni...ni yang buat lagi teruja nak mencuba ni..hihihi..

Ummi said...

Ita, waaaah tayang talam sagu dah nooo....meh akak 2 ketuiii..baru jek makan nih..tp nmpak talam Ita ni dah rasa nak jugak...mana la x naik badan...hehehee...nampak cukup sedap lah!

Nazrah Bakery & Dunia Kuih said...

kalah chef wan....kali ni kena panggil Chef Ita...bukan Rozita Che Wan tau...heheheh...memang cantik..cunnnn...

Nor Rizzan said...

Tuntu sedap.... thanks for sharing!

shah-kayrul said...

SALAM KENAL KAK ITA...COMELNYER TALAM TUE....SUKA MAKAN LAPISAN ATAS TUE..HEHEHEHHE

tun_telani said...

sedapnyer kak ita.. tun baru je bercita2 nk buat, blm kuar beli tepung beras lagi akak dh buat dulu..

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

salam ita...
semalam tengok kat blog mas terliurrrr.. hari ni tengok kat blog ita.. gerammmmmmmmm!!! comey sangat talam sagu yg ita buat nih.. haiisshhhh apa aje yang kita tak gerammm bila tengok masakan ita ni... semuanya lawa2... bukan saja kuih/kek nya lawa.. tapi presentationya pun malatopp!!

insyaAllah.. nak mencuba jugaklah talam sagu tu.. sebab kita memang suka sagu.. mcm dah tau dah rasa kuih ni macamana.. hihihii...

anymz said...

salam Ita
terima kaseh kerana sudi mencuba..jap lagi akak post seri muka jagung pulak..meh kita rasa sama2..sedap nih

lawa arrrrr talam ita..bagus ita..pandai pelbagaikan rupa bentuk talam nih..
cayaaaaang semua blogger masak2...:)

Mas said...

akak.....perhhhhh..cantiknya talam sagu akak....
berseri2 jerk....he..he..
sedappkan kak talam sagu ni...
mas pun suka......
wahhh..teror la akak bentukkan bunga tu...
mas tak reti nak buat..akak guna acuan yg plastik atau besi...
cantik jerk....jadinya...

Nieza said...

kak itaaa!! kuih yg sama tapi tak serupa...hehe lawa lah kuih talam sagu akak ni.. 2 colour lagi...nieza buat yg asli jer..hehe

Mat Gebu said...

Memang boleh pengsan 2 hari!!..hahaha.

Powered by Blogger.