Follow if you like

Apr 22, 2011

SAMBAL KUPANG dan NASI GORENG TOK YAH

assalamualaikum...

selamat pagi semua...
Jom sarapan!... nak makan apa ye hari ni..?? Kadang2 pening jugak kepala nak buat sarapan apa... asyik menu yg sama je.. nanti anak2 pun bosan... sekali2 anak2 balik kena tukar menu.. macam2 yg di mintak.. kita ni tunaikan aje lah ye... sekadar memenuhi permintaan anak2...

Hari ni ita bersarapan dgn nasi goreng cili kering yg sememangnyer fav anak2. tapi anak2 ita panggil nasi goreng ni nasi goreng Tok Yah, sebab mak ita mmg suka buat nasi goreng yg simple ni... cucu2nyer yg lain pun semua suka dan semua cucu2nyer pun panggil nasi goreng ni nasi goreng Tok Yah.

Ita lawan kan nasi goreng ni dgn sambal kupang dan ayam goreng. Berselera anak2 makan. Sekali2 balik dan merasa air tangan ibunyer... Jemput makan semua....

 MyKitchen's Recipe

NASI GORENG TOK YAH

10 tangkai cili kering -  kalau suka pedas boleh tambah
5 ulas bawang merah
2 ulas bawang putih
1 inc belacan
secekut ikan bilis - direndam
Semua bahan di atas di kisar halus

2 sudu makan minyak utk menumis
ikan bilis digoreng
2 mangkok nasi
1 biji telur
secubit garam, gula dan serbuk perasa

Tumis bahan yg dikisar hingga naik bau dan garing. Kemudian pecahkan telur dan kacau rata. Masukkan garam dan serbuk perasa secukup rasa. Masukkan nasi dan kacau rata. Setelah rata dan masak tutup api. Akhir sekali barulah masukkan ikan bilis.

SAMBAL KUPANG

1/2 kg kupang - yg sudah di buang cengkerangnyer
RM 1.00 lada kering - direndam hingga kembang basuh dan toskan
15 ulas bwg merah
6 ulas bwg putih
belacan sebesar duit 50 sen
semua bahan di atas diblend

1/2 cwn air asam (1sudu makan asam yg tak de biji )
1 sudu teh garam
secubit pak aji
5 sudu makan gula
1/2 cawan minyak masak


Tumiskan bahan yg di blend hingga garing dan naik bau (jaga2 ia akan merecik2 penatla... lps ni nak lap dapur..hihihi)
Masukkan air asam , gula , garam dan pak aji secukup rasa..... biarkan merenih...
Akhir sekali masukkan kupang biarkan sebentar siap utk di hidangkan..

10 comments:

Mas said...

kak ita..mas nak sarapan sini...
sedappnya nasi goreng ngan sambal kupang tu...

AZLITA AZIZ said...

yup! mas marilah singgah sini sarapan bawak sekali orange kek tu... hihi

Ija Zambry said...

kak itaaa kijamnye gambo ituuu uwaaaa udah le tengah ganti pose ni... (T_T)

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

ada lagi ke? akak nak tumpang mkn t'hari ler.. nasi goreng pun syedappp mkn utk lunch kan? tu siap ada lauk bagai tu... kira set lengkap dah gitu.. hehe..

AZLITA AZIZ said...

sabor ija... sabor... nanti masak ye tuk buka pose... :)

AZLITA AZIZ said...

adoi! kak dah habis dah! kalau nak makan tghari boleh lah singah... ita dah masak dah ni... jom le kita...

IbuAnisAnas said...

bunyinya cam nasi org dulu2 jer hehehe, mesti sedap kan? nak sepinggan...

Yatie said...

waduh sedapnya bf Ita arini, kenyang sampai ke petang ni...sambal kupang mmng kegemaranku...lama tak mkn kupang...terliur jek tngk....

AZLITA AZIZ said...

Ye ibu anisanas... ni resepi org lama ... ringkas dan mudah aje penyediannyer... :)

AZLITA AZIZ said...

hihi yatie... kalau budak2 ada pagi2 kena sarapan yg berat2 sikit... kalau tak kita ni asyik dok kat dapur aje... sinki tu tak sempat kering... :)

Powered by Blogger.