Follow if you like

Apr 13, 2011

ROTI BENGALI

assalamualaikum...

Pagi ni ita bersarapan dgn Roti Bengali... aii... apa pelik punyer nama roti ni... letak lah nama lain... yg sedap2 ni letak nama Roti Bengali pulak... tapi sebenarnyer mmg betul tau roti ni ita pernah makan masa ita kecik2 dulu... masa tu ita duk kat Air Molek kat JB kalau org JB mesti tau kan Air Molek tu kat mana.. sekarang ni dah jadi Wisma Perseketuan ala... tempat orang buat pas port. Dulu Wisma tu lah tapak rumah ita.


Rumah ita tu berdekatan dgn Pantai Lido. Kat situ banyak lah orang berniaga makanan pada sebelah malam. Salah seorang dari peniaga kat situ pak cik ita. Kerana rumah ita berdekatan dgn tapak meniaga ramai peniaga yg tumpangkan warong tolak mereka tu kat rumah ita. Salah seorang darinyer ialah Bai bengali yg jual roti ni lah dan teh sarbat yg cukup popular dulu. Ita suka sangat dgn bai ni... sebab dia tak kedekut... ita selalu tunggu bila dia nak ambil kereta tolaknyer tu tuk meniaga, nanti dia upah ita dgn roti bengali ni lah... waahhh... masa tu bukan main seronok lagi... ita rasa umur ita masa tu dlm 5, 6 tahun... hihi makkk.. ooiii... kenyang tau makan roti ni sebuku... besar pulak tu.. ita suka cicah dgn air teh O... sedap!...

Ada juga roti bengali yg diletak inti kari, tu pun sedap! lagi satu yg atasnyer ditabur gula.. berkilat2 roti tu... Sebenarnyer dah lama ita mencari resepi roti ni... tu bila ternampak mas tayang terus terbayang nostalgia zaman kecik2 dulu... tak sabar nak mencuba dan rasanyer mmg sama... sedap makan bila dicicah dgn kuah kari... aduhhh... lepas rasanyer mengidam...


Cik abang kita lagi lah... mmg suka betul... makan pula bila panas2 mmg lah sedap kan... Masa keluar dari BM tu ita rasa ianyer agak sedikit kering dan kesat tak lembut seperti roti yg selalu ita buat. Mungkin sebab dia tak letak bread improver atau softener... dan juga tak bubuh majerin atau butter... dalam hati berbisik jugak betul ke ni... takut keras aje sebab bila kita uli tu rasanyer agak lain sikit macam doh epok2 pon ada sebab macam padat sedikit. Tapi teruskan jugak lah kan cuba perap... nampak naik molek aje... dia naik.  Pas bila bakar nampak macam keras tapi sebab panas lagi kan... kita dok perati aje lah.. tapi bila dikoyakkan.. wallaaa... mmg sedap! dia lembut tapi padu tau! mmg kenyang makan... kalau roti yg lain macam lembut tapi kosong yg ni tak dia lain sikit... lembut tapi mampat... bun kosong yg sedap! cubalah... mmg sedap cicah dgn kuah kari...

Terima kasih lah kepada mas yg dapat mencari resepi yg dah lama akak cari.. Ni akak nak bagi tau kat mak akak ni... sebab mak akak pun suka roti bengali ni... terima kasih sekali lagi ye mas.. akak copy kat sini pulak ye!...


MyKitchen Recipe

ROTI  BENGALI
by: Sofinar
Sumber : Mas Duniaku

Bahan  A
  
350g tepung roti
1 sudu besar shortening
secubit garam

Bahan B 
120 - 160 ml air suam - Mas letak 120 ml - ita letak 160 ml
1 sudu makan yis serbuk 
2 sudu makan gula castor


Cara membuatnya 
Bahan B digaul bersama 
Semua Bahan A digaul sebentar
Campur bahan A dan B, uli hingga licin dan lembut. 
Perap hingga naik 2 kali ganda. kira- kira 30 - 40 minit 
Kemudian tumbuk2 untuk keluarkan angin, 
Bahagi 2 bahagian dan susun dalam bekas yang telah digriskan. 
Perap lagi hingga naik 2x ganda semula. 
Bakar 180 c selama 20 - 30 minit 
*Air tu cuba sikit dulu takut terlembik adunan.

Cara Mas dan ita
Mas masukkan semua bahan A dan bahan B dalam breadmaker, tekan start dan biarkan hingga doh naik.
Keluarkan doh, tumbuk - tumbuk untuk buangkan angin, bentukkan dan susun dalam loaf roti dan biarkan naik 2 kali ganda.

Sapukan atas roti dengan kuning telur + susu segar (yg ni ita tak buat)
Bakar selama 30 minit dengan suhu 170 c bergantung pada jenis oven yerk dengan api atas bawah. 
Selepas roti masak ita sapu atasnyer dgn butter ketika ia masih panas.

Petua untuk senang keluarkan roti dari bekas
Mas sapu merjerin pada acuan dan letakkan kertas minyak dan sapu lagi marjerin pada kertas minyak tu baru letakkan adunan roti. Kertas minyak tu biar sampai dinding acuan yer supaya apabila kita nak kluarkan roti tu..cuma tarik kertas minyak tu, roti akan keluar sekali.



18 comments:

anymz said...

salam ita,akak pun suka dgn roti benggali ni tau..cicah dgn kopi,milo memang lazat kan?..
hehe...seb baik bai tu tak pekenan ita buat menantu kalo tak harus roti ni jadi roti baita..hahaha..lariiii

eh!ita bako lam acuan cipon ek?..

Iza Akma said...

assalam ita,
cantiknya roti..sedap nih roti benggali..cicah dgn apa pun sedap..dah jarang jumpa roti benggali skrg ni da..salin resepi ya ita..salin jek..buatnya ntah bila...

Mas said...

perhhh...cantik la roti benggali akak tu....
mas tak sangka akak dah lama mencari resepi roti ni....mas tumpang seronok tau...
mas pun mencari2 juga resepi roti benggali ni dan terjumpa kat myresepi, memang sama kan rasa roti ni ngan roti benggali yg pernah dimakan sebelum ni...
mas pun ada kenangan gak masa kecik tentang roti ni....
sebab mak mas selalu beli roti benggali ni kat bai yang selalu naik basikal yang usung tong besar atas basikal tu...dalam tong tu memang penuh ngan roti...
jadi terharu lak rasanya bila akak cerita tentang roti benggali ni dan kenangan masa kecil....
he..he....

mas pun semalam cicah roti ni ngan daging dendeng pandan tu...sedappp
apa lagi akak cicah ngan kari..perh..lagi la sedapppp

hani said...

kak ita,
saya dtg nak bekpes ni...dah lama tak dpt roti benggali...nak pulak benggali yg jual naik moto...vrooomm

izahdaut said...

cantik comel rotinya..
kalau simpan lama masih lembut lagi kak roti ni?

cik cek said...

Comelnya Roti Benggali Ita ni...gebu je nampaknya...kak cek nak seketul....

Mas said...

ijahhh..aku simpan 2 hari dalam bekas bertutup....
tetap lembut roti ni...

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

hehe.. betul ler ita.. roti benggali ni memang nostalgia... masa kecik2 dulu memang kalau sebut je roti benggali mesti semua org tau...

AZLITA AZIZ said...

wasalam kak Anim..
hihi kalau buat menantu ok lagi... takut pulak dia nak buat bini... makkk aiii... yaa.. adooo...

aha kak ita bakar dlm acuan cipon.. hehe

AZLITA AZIZ said...

wasalam Iza..
mmg sedap! dah lama mencari... mmg dah tak de dah bai roti sekarang... hihi semua dah balik negeri kot...

salin lah izah... nanti dtg mood rajin boleh lah cuba... sedap betul cicah dgn kari.. klu dapat sambal tumis mau tak cukup satu adunan... hihi

AZLITA AZIZ said...

terima kasih mas..
mmg dah lama cari resepi ni... selalu jugak akak ronda2 kat my resepi tapi tak perasan pulak resepi ni...
tu yg bila nampak mas buat terus akak buat.. waalllaa... baru lepas kempunan... hihi

tulah kan dulu2 mmg bai roti yg jual roti.. hihi akak pun ingat lagi dia naik basikal yg ada tong besar kat belakang tu sambil bunyi kan hon... haha.. mmg nostlgia betul kenangan masa kecik2 kan...

ya Allah Mas mmg sedap betul cicah dgn kari... tak cukup satu adunan tau!.. makan pulak masa masih panas... berebut2 akak dgn abg... hehe...

AZLITA AZIZ said...

hahaha... waaahhh... bengali pun dah pandai bawak motor... ye hani...ni mesti bengali ensem... hihi

AZLITA AZIZ said...

adoi... izah tak sempat simpan esok... dan dan tu jugak selesai.. masa nak posing ni pun abg akak dah kata cepat lah sikit... nanti sejuk pulak kang.. hihi

AZLITA AZIZ said...

hihi... betul lah tu... madiha.. ita ingat ita aje ada kenangan dgn bai roti bengali ni rupa2nyer semua pun ada nostlgia masing2... hihi kelakor kan...

Cik Nin said...

mak aih. gebunya nampak roti ni..sedap sgt. nyum2. tp nk wat mmg kna ade bread maker la yek? huhu...

Saifullizan said...

Salam perkenalan...CMG yg rekomen...terus jatuh hati dgn blog u!gerrram tgk roti ni...wuahh! kena buat ni..

Fikrisu said...

Nice article....sangat inspiratif. Good luck and salam kenal yach sob...by info mesin roti

NurFarinaAzwa (Y) said...

amboi, sedapnya. Eh lagu dkt blog ni sedap :D okay saja jalan jalan

Powered by Blogger.