Follow if you like

Apr 17, 2011

Rindu serindu rindunya......


Assalamualaikum....

Terlebih dahulu ita nak mengucapkan ribuan terima kasih diatas ingatan teman yg mengucapkan takziah diatas kehilangan ABOO. Sesungguhnyer ita tidak dapat melupakannyer... walaupun ita berusaha untuk mencuba... Air mata ini tak berhenti mengalir... setiap kali terbayang dan telihat barangannyer... seolah2 semangat ita telah dibawa pergi... ita tau ita harus kuat dan bersabar... ia hanyalah hamba Allah yg dipinjamkan sementara utk menjadi penghibur ita dikala duka dan ceria...

Maafkan ita, mungkin ita terlalu terbawa2 dgn perasaan...


Kami sekeluarga masih lagi bersedih... Dalili yg paling sedih.. kerana ABOO adalah teman setianyer... ABOO adalah hadiah ulangtahun untuk Dalili. Selepas abg2nyer masuk asrama ia sangat sunyi... dan selalu murung.. Bila tiba ulang tahunnyer yg ke 7 tahun dia meminta supaya ayahnyer menghadiahkannyer seekor kucing untuk menjadi penemannyer dikala sunyi dan kawan untuk bergurau dan berbicara...


Kesian melihat Dalili yg selalu meminta.. akhirnyer ita dan suami mencari anak kucing di pets shop. Beberapa kedai yg ita pergi ita tetap menjumpai kucing berwarna kelabu ini... tapi semuanyer kucing betina, sedangkan kami mencari kucing jantan. Kedai yg terakhir akhirnyer kami menemui ABOO yg pada ketika itu sangat manja... dan mengambil keputusan untuk membelinyer... Betapa sukanyer Dalili bila anak kucing itu diserahkan padanyer... setiap hari anak kucing itu dikelek dan diusung kesana dan kemari... Dia mula mencari nama yg sesuai untuk si kucing dan akhirnyer kami memilih nama ABOO.

ABOO ita rasa sangat istemewa kerana ia sangat bijak... seolah2 ia bukan seekor kucing kerana ia sentiasa memahami apa yg kami katakan. Bagaimana ita dapat lupakannyer.. setiap pagi ita atau Dalili yg akan mengeluarkannyer dari sangkar. Kalau lambat keluarkan ia bising dan merajuk... Rajuknyer tak lama.. bila ita panggil... "ABOO mana anak mama...." dia terus berlari dan meleserkan badannyer seolah2 minta maaf... Bila ita membebel dia akan mengelepetkan telinganyer seolah tidak mahu mendengar leteran kita...


Dia lah yg menguatkan semangat ita untuk memasak... Setiap kali ita masak ia akan tunggu sehingga ita habis masak. Kalau ita kukus kek dia akan tunggu sehingga kek tu masak... ABOO suka makan kek... dia suka kek coklat.

Kalau ita sidai baju dia akan setia menunggu di tepi bakul baju. Bila ita siram pokok bunga ia akan belari cuba menangkap air... Kalau ita buka pintu dia tak akan masuk ... dia akan masuk jika kita panggil dia masuk... tapi bila kita suruh dia keluar, dia akan keluar dan menunggu di depan pintu...


ABOO suka dgr lagu dari blog ita.. setiap kali ita buka blog setiap kali itu juga ia datang... kalau ita tutup lagu ia mengetuk2 tingkap supaya ita membuka lagu itu... kadang kala sampai ia tertidur.... Bila malam dia akan mengiau dan meminta kita masukkannyer ke dalam sangkar. Dia akan masuk sendiri dalam sangkar dan menunggu kita menutup pintu sangkarnyer...

ABOO lah peneman ita di kala anak2 tiada... di kala Dalili ke sekolah... Dengannyer lah tempat ita berbual... ia tau kalau ita sedih dan dia tau kala ita gembira...

Kematian ABOO sangat menyedihkan ita... ABOO mati dilanggar kereta... Masa ita angkat bangkainyer yg dah kaku itu ita lihat airmatanyer yg mengalir.... Hibanyer hati ita saat itu... hanya ALLAH sahaja yg tahu... Begitu juga Dalili...
Malam tu Dalili tidur dgn linangan air mata... Ita tak dapat lelapkan mata... kenangan besama ABOO terus berbuai dalam ingatan ita... lemah rasa seluruh tubuh ini...


Hari ni HB bawa ita melawat Amirul di asrama, mungkin dia tak sanggup melihat ita dan Dalili yg asyik berendam dgn air mata... Perjalanan kali ini tak seperti selalu... masing2 bermain dgn perasaan sendiri....

Amirul juga terkejut dgn berita kehilangan ABOO... ita tak sangup nak khabarkan pada Azrul kerana dia juga sayangkan ABOO... kami sangat terasa kehilangan ABOO..
Ita berdoa dan berharap agar ita dan Dalili dapat menerima kenyataan ini... Ita berharap dapat melupakan ABOO... tapi bolehkah???

ABOO kami sangat merinduimu.....

18 comments:

niey_muhaini said...

Sedihnyaa..sy jg pernah mengalami kehingan kucing kesayangan. walaupn dah 6 bulan berlalu, ia masih tetap kekal dlm ingatan.. Tabahkan hati ye kak ita..

Nieza said...

alahai comelnya kucing akak...tapi dia juga milik Allah...sabar lah kak ita ye..

Mat Gebu said...

Bersaba...pakick mat pun faham..perasaan kita manusia ni kalau dalam kesedihan, sama je.

Mas said...

kak ita, sama macam yang kak nieza katakan, aboo juga milik Allah..
pasti akan kembali pada penciptanya..
banyakkan bersabar yerk....

Ummi said...

Salam Ita, maaf akak baru baca entry, petang jumaat balik kg sbb ada kenduri kawan baik, malam tadi baru blk sini. Akak tumpang sedih dan harap Ita tabah dengan kehilangan Aboo yang dah menceriakan kehidupan Ita, Dalili dan semua ahli keluarga selama ini..Allah jua sayangkan dia...Moga kasih sayang family kepada Aboo selama ini akan bawa kebaikan dan ganjaran baik jugak wat Ita n family...teringat jugak kucing mak akak kat kg tuh..cantik, comel, ekornya menggodek2 cantik bulunya...manja dengan kitaorg semua wpun jarang bertemu...panglipura mak di kg...Apapun harap Ita dan Dalili kembali ceria dgn kehadiran si comel baru nnt yea...

Naz said...

Assallamualaikum Kak Ita..
Kak, sedih la baca coretan akak tu..Janganlah sedih2 lagi.. Tp mmg cian kat anak akak Dalili tu.. Harap Dalili dan akak sekeluarga kembali ceria nanti..Insyallah..

Ummiakid @ lily said...

Kak ita...sedeyyy nya baca entry kisah Aboo tu. Dah pernah rasai bila kucing kesayangan mati dilanggar kereta jugak....tapi dh lama...tahun 2001. Cerita kak ita ni...mengimbau kembali saat2 itu....

Pada Dalili & kak ita sekeluarga...muga sabar & tabah k...

Yatie said...

Assalamualaikum Ita,
Yatie tumpang sedih juga dngn apa yg Ita sekeluarga alami...moga sabar dan tabah selalu...mungkin ada hikmah di sebalik kejadian ini..sesungguhnya Allah SWT lebih mengetahuinya.

mamazieza said...

Sampai masanya kan pergi jua... kita pun akan turut sama.. huhu...

Ita.. tkasih kerana tips dan resipi cistat Ita tu.. mama dah buat dan ramai yang berkenan bila cisnya naik gebu.. mama tak reti nak letak link kat blog atau fb.. jadi mama btau jerr nama Ita dan blog ita.. thanks sekali lagi.. muaaahhhzzzz

noorsafone said...

salam Ita...sabar lah banyak2 ya..tersentuh baca kisah Aboo tu..Tuhan lebih menyayanginya.

myza said...

sedihnyaa...mgkin dh ditentukan hadirnya dia seketika cuma..kenangan akan sntiasa terpahat d hati..x mgkin ada pgganti Aboo..kucing yg comel n bijak :)

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

salam ita...

sebak akak baca luahan hati ita ni.. menitik jugak air mata akak ni.. akak faham perasaan ita kala ini sebab akak pun seorang yg sangat sayangkan haiwan.. bukan aje kucing yg pernah akak bela yg sangat akak sayang.. malah.. anak2 kambing yg pernah mak akak bela (masa kami masih sekolah dulu) pun kami sayang sangat2.. boleh jadi teman bersembang, didukung, dicium walaupun ada yg kata kambing tu busuk.. tp anak kambing tu sangatttt comel. akak pun pernah kehilangan kucing yg kami bela.. semua seluruh keluarga bersedih.. sampai tak lalu makan dibuatnya. akak harap ita tabah ye.. semoga kenangan bersama aboo tetap terpahat dlm hati & menjadi kenangan paling manis buat ita.. begitu jugak utk dalili...

HaSue said...

kak ita n dalili sbr byk2 yer..mungkin ambil masa nak lupakan kenangan bersama aboo..tp setiap yg bermula pasti ada akhirnya..yg hidup pasti mati jua..
take ur time kak..sy dpt merasai kesedihan akak melalui cerita di atas..akak mungkin bernasib baik lg bkn akk sendiri yg melanggarnya..
bygkn kisah seekor anak kucing yg rpt dgn kita..comel,suke bergelut2 dgn beradiknya..lincah bermain2,tiba2 berlari ms sy sdg mengundur kereta...melihatnya kesakitan terdampar dan menghembus nafasnya di depan mata..x sggup nk ingat semula..tp mmg menyedihkn dan ambil masa untuk melupakan..smpai skrg agak fobia nk bela kucing lg..wpun skrg buknlah bnr2 melupakn pengalaman pahit tu..tp alhmdulillah dah dpt terima kenyataan itu takdir Allah..ms undur kereta tu pun dah cukup berhati2..tp dah mmg ajalnya..kita pun x dpt buat apa..jauh skali nk sengajakn benda tu berlaku..

hrp akak terus tabah yer.. menitik2 lak air mate bile ngenang balik n bace kisah aboo ni..

Kintan Salleh said...

Assalamualaikum...
selalu membaca catatan ita...cuma hari ini,..intan turut sama rasa kesayuan itu, luruh juga air mata ini, kenangan kita hampir sama...redhakan ia pergi kerana janjinya telah sampai...

AZLITA AZIZ said...

terima kasih ye! kepada semua... atas segala nasihat , ingatan dan doa buat ita dan keluarga....

sebenarnyer berat hati ita untuk masuk kembali keruangan ini... kerana pasti air mata ini akan berjujuran lagi...

insyaallah ita akan cuba pulihkan kesedihan ini... dan melawan segala perasaan... tak tau lah kenapa payah benar nak hilangkan perasaan ini... mungkin ita tak cukup kuat... agaknyer hati ni rapuh benar...

Ye, setiap yg hidup pasti akan mati... yang patah akan tumbuh yang hilang akan berganti... tapi mungkin intan tak kan sama dgn permata...

Mungkin ini ujian untuk menguji kasih sayang ita terhadap makhluk ciptaan nyer...

Sebenarnyer mak ita pernah cakap kat ita masa dia tgk ABOO yg sangat cerdik... " Biasa kalau kucing yg cerdik dan pintar pasti tak lama umurnyer"... tapi ita tak jangka secepat ini... persinggahan ABOO... dan ita ralat dgn kematiannyer yg begitu...

Mungkin benar ada hikmah diatas setiap kejadian yg menimpa... dan Allah lebih mengetahuinyer...

ita mmg perlukan masa yg panjang untuk lupakan ABOO... tapi harap ita tak pamerkan kesedihan itu dihadapan anak2 terutamanyer Dalili... kesian dia....

hari ni dalili pergi sekolah tampa ditemani ABOO... tapi mungkin dia dah OK sikit sebab dia kata " ABOO tak de tapi mak masih ada.. teman kita... "

Insyaallah ita akan cuba redhakan kepergiannyer... semogga ia akan tunggu ita di sana....
AMIN...

Cik Eka said...

huhu..akak..eka kalau pasal kucing mati ni memang lemah ar..nanges tadi..huhuhu...eka memang suka n syg kucing sgt2..ngan mak eka..tahun lepas kucing mati seminggu eka ngn mak nanges.....last2 dah x bela kucing dah..sedih kalo mati..huhu

Cinta ini said...

Assalamualaikum. .ita... salam perkenalan dri sya... sya nangis bca kisah kucing awk. Aboo... sbb sya pon pnah mnglami nye.. sya x dpt mekupakn kematian kucing sya sdh hmpir 13thun yg lalu.. sdih sgt. 3 hri sya mncari kindek last2 jumpa tpi jln. Kpla pcah. Langgar kete agknye..nma kindek tu sbb kaki pendek dh lelangit dia ade tnda hitam mknanye itu kucing yg cerdik. Sya rindu kt dia bla tgk pic kucing.... hhuhuu

Unknown said...

Assalam... ita.. rindu sgt kan kucing yg kita sayang. Hanya org yang ada kucing memahaminya.

Saya.... baru kehilangan kucing saya bobby semlm.. sedih hati ini Allah aje yang tahu. Saya redha... tp saya rindukan dia.. dia la segalanya pengubat kesunyian saya, pengacau, penghibur, suka bermain sorok2 dgn saya, suka didukung oleh saya, suka menjilat muka saya, memahami perasaan saya.. ya allah rindu nya saya dekat dia.. setiap sudut rumah saya akan teringatkan dia.. tak akan ada bobby lain... hanya bobby yg mummy sayang

Powered by Blogger.