Follow if you like

Apr 23, 2011

Menu istimewa untuk insan teristimewa....


Assalamualaikum...
Dah makan tengahari dah?? Ita masak awal tapi makan lewat sikit sebab anak2 masih kenyang makan burger tadi...  hari ni ita masak istemewa sikit... semua untuk insan2 yg ita sayangi... sesekali2 berkumpul macam ni mmg seronok betul.. dan berselera aje anak2 makan... termasuk lah mak dan ayahnyer...



Resepi lauk pauk yg ita masak hari ni sangat istimewa dan sangat sedap! bukan perasan eh! tapi mmg realitinyer begitu... hihi anak2 pun kata sedap dan makan bertambah2... Ita masak 3 menu yg sangat istimewa dari insan2 yg sangat istimewa jugak... nanti ita masukkan resepi ni satu persatu ye...

Ok mula2 sekali ita tunjukkan resepi nasi jagung dari Chef Hanieliza. Sedap nasi jagung ni sebab ada letak rempah beriani... bau dia harum... dan mmg mengamit selera. Pulak bila dilawankan dgn lauk2 lain yg sememangnyer sedap! lagi lah bertambah2 kesedapannyer pulak bila kita makan dgn insan2 tersayang lagi lah berselera... Ingat nak pelawa makan sekali tapi rasa2 semua pun dah makan kan??? tak pe kita cuci mata sambil menahan selera... hihi


MyKitchen's Recipe

NASI JAGUNG
by: Chef Hanieliza

6 cwn beras Basmathi
2 cwn isi jagung
1/2 cwn susu cair
8 cwn air
2 sudu makan rempah beriani
garam dan gula secukup rasa

Bahan Tumis
5 ulas bawang merah - dimayang halus
3 ulas bawang putih - dimayang halus
1 inc halia - dimayang halus
3 sudu makan minyak sapi
rempah tumis - 4 sekawan
3 tangkai daun kari
2 helai daun pandan - disimpul

Panaskan minyak sapi di dlm periuk nasi dan masukkan semua bahan tumisan.
Apabila sudah wangi masukkan rempah beriani. Biarkan sehingga pecah minyak.
Tuangkan air.
Masukkan beras, isi jagung, garam dan gula secukup rasa serta susu cair.
Masak menggunakan periuk nasi seperti memasak nasi biasa.
Apabila sudah siap bolehlah dihidangkan dgn lauk pauk kegemaran.


* akan muncul sebentar lagi.. lauk yg istimewa dari insan yg istimewa... jeng..jeng..jeng..

4 comments:

anymz said...

hari ni akak malas masak lah ita.
tumpang makan kat sini lah ita ya..ada lagi tak tu?,,akak makan apam je hari ni.huhu

Mas said...

sedapnya tengok nasi jagung tu kak....
tak sabar nak tengok lauk2 tu..
mesti sedapppp..

cik cek said...

Salam Ita...
Dahla gambonya cantik...nama pun masak utk insan2 istimewa...tentunya masak lak ngan penuh kasih sayang....dan rasanya kak cek jamin mesti sedap....tak gitu Ita...he he....lunch hari ni kak cek masak menu paling ringkas....nak tau pe dia....Nasi Goreng Daging...settle...tak yah masak lauk2 lain...kenyang dah....

Ibu Darwisy Comey-Lotey said...

sodapnye kak ita..hri ni kite msk sardin grg msak cili api & fried prawn fillet jer..

Powered by Blogger.