Follow if you like

Apr 29, 2011

MEE HOON SOTO

dah makan tengahari... Hari panas2 cam ni nak makan nasi macam tak de selera jae.. tekak ni kan nak makan yg sejuk2 aje... rasa macam nak mandi air batu pun ada... hihi

Hari Jumaat kena masak awal... sebab nanti suami ita balik nak sembahyang Jumaat. Pas tu nak makan dulu.. sebab lepas sembahyang terus gi kerja semula. Dalili masuk lewat sikit kalau hari Jumaat. Hari ni ita buat Mee Hoon Soto. Ini fav ita.. dulu kini dan selamanyer...

Kalau kat Johor Mee Hoon Soto ni mmg popular. Selalu jadi hidangan tuk sarapan pagi... tengahari... atau makan malam.. Juga selalu dihidangkan untuk hari keramaian.. seperti Hari Raya, rumah terbuka... kenduri kendara atau apa2 acara yg sewaktu dengannyer...


Kalau kat Kelantan ita rasa ia di pangil mee air... betul atau tak tak pasti tapi itulah gelaran yg selalu ita dengar dari mulut MIL ita... rasanyer lebih kurang sama cuma kalau di Kelantan ia lebih mirip pada mee sup di Johor. Tempat makan yg paling ita suka makan kalau kat Kelantan ialah kat kedai pokok bunga kertas. Sebenarnyer.... kan,  ita tak tau nama kedai tu tapi ita panggil aje kedai pokok bunga kertas sebab kedai tu banyak tanam pokok bunga kertas... hihi memandai2 betul ita ni...

Jom lah layan Mee Hoon Soto petang2 ni... ita terpaksa mintak diri dulu banyak kerja yg menuggu.. kalau asyik dok depan MB ni nanti semua kerja rumah tak siap! hihi

MyKitchen's Recipe

MEE HOON SOTO

bawang merah
bawang putih
halia
sedikit lengkuas
kunyit
serai
(blend semua bahan di atas - bahan2 ni tiada sukatan khusus ikut la berapa banyak kita nak masak agak2 aje la ye...)

rempah tumis (4 sekawan)
rempah soto
sup bunjut
Kiub ayam
2 sudu santan
garam secukup rasa
2 sudu kerisik
1 ekor ayam - ayam ni terpulang pada kita kalau nak potong kecil2 pun boleh atau nak rebus seekor pas tu siat2 pon boleh ikut citarasa tukang masak..


Tumiskan rempah tumis dan bahan yg diblend sampai garing kemudian masukkan rempah soto yg dibancuh bersama sedikit air. Masak lagi sampai garing. Bila dah garing masukkan air. Tunggu hingga kuah mendidih pas tu masukkan ayam. Rebusan ayam  tadi hingga empuk. Masukkan sup bunjut dan kiub ayam biar sampai didih. Pas tu barulah masukkan garam secukup rasa. Boleh lah dikeluarkan ayam untuk disiat2 isinyer. Kalau dah potong kecil2 tak payah lah siat lagi. Kemudian masukkan kerisik dan santan. Biar kuah mendidih sekali lagi. Siap untuk hidangan.

Mee Hoon Soto ni di makan bersama bahan2 dibawah

Mee hoon - dicelur
taugeh
kacang goreng
daun sup n daun bawang
bawang goreng
cili kicap
klu suka masam boleh perahkan sedikit limau

14 comments:

zuraida said...

ita - rajinnya... tiap2 hari sure ada je benda baru & tiap2 hari, aida mesti lawat. hehehehe. melawat je, tp tak pernah buat! aduyaiiii.

Ita, kalau letak santan & kerisik biasanya kita panggil soto madura kan? - nak doulbe confirm je :)

Dahlia said...

salam.
suka tgk gbr2 masakan kak ita ni
semua cantik2
semua menyelerakan

AZLITA AZIZ said...

terima kasih aida... sudi singah dapur ita ni...
ala ita pun sebenarnyer boring kat umah ni tak de kerja.. tu yg ita dok godek2 sorang kat dapur... ilang sikit boring... hihi

soto madura pakai santan banyak 1 - 2 biji kelapa dan kerisik pun banyak jugak... yg ni ita letak sikit aje bagi kuah dia rasa lemak2 sikit... soto madura pun letak jintan dan ketumbar... ia lebih sedikit rasa rempah dan makannyer ada letak timun dan telur rebus... hihi itu lah yg ita tau...

AZLITA AZIZ said...

terima kasih Dahlia...
kalau ada yg berkenan boleh lah cuba... :D

Ibu Darwisy Comey-Lotey said...

kak ita, soto mmg feberet saye..tapi x penah mkn yg bersantan..mintak sikit..

K.Nor said...

sedapnyer ita.. lama tak buat dan tak makan mihun soto..

CT Delima said...

Assalamulaikum Ita

YUPPP!! memang betul tu orang Johor memang suka makan mee hoon soto. Termasuklah yang berkata2 ni..(CT) hihihi. Kalau balik JB CT mesti cari kat Gerai Jln Sungai Chat tu. Kat situ sedap juga. Kalau pagi suka makan roti prata jer. Hiss.. kecur dah ni. Macam nak gi cari jer mee hoon soto ni kat pasar malam.. hihihi

lina said...

salam ita - sedap nyer...:)

ZalinZalina said...

Kak Ita..saya suka makan dgn begedel...kalau beli kat kedai, supnya banyak sangat minyak...sedap buat sendiri gak kan :)

cik cek said...

Salam Ita...

Masa kak cek dok Pasir Gudang dulu...pernah makan soto best punya kat Kg pasir putih kat Masai kalau tak silap...memang sedap kuah sotonya...

Kak cek baru plan ingat nak masak soto ujung minggu ni...tgk soto kat rumah Ita dululah....:)

mamawana said...

Assalam,

sedapnyersup soto ni. Slurppp slurrpp

ShashaCatering said...

Wah! Sedapnya, ini pun makanan favourite saya gak. Soto memang saya suka guna meehoon atau nasi himpit. mana2 pun saya suka sangat2.

Tq bagi resepi ni ;)

Wani said...

salam kak ita, sedapnya mee hoon soto hehe kalo kat kelantan panggil mee sup je. kat mana tu kat pokok bunga kertas .. mungkin wani tau hihi. mintak izin copy resepinya ya kak ita..

marihan said...

Sedap!. Terima Kasih atas perkongsian ini.

Powered by Blogger.