iklan

iklan floral cake

iklan ada

Wednesday, April 13, 2011

KEK MARBLE WARNA-WARNI BADAM ROSE NOSTALGIA

Hari tu bila terpandang kak Ummi tayang kek ni masa B'day abg tersayang kak Ummi tu hati terus terdetik... sedap ni... nak minta resepi malu lah pulak.. hari2 dok jengah rumah kak Ummi dah masuk belum N3 kek ni... walla baru semalam nampak kak Ummi masukkan N3 kek ni.. bagai pucuk dicipta ulam mendatang... tak toleh kiri kanan lagi terus godek2... kebetulan semua bahan2 mmg ada kat dapur.. tu yg laju aje...


Tapi masalah yg ita hadapi ketika buat kek ni... isshh... ita ni selalu aje bermasalah kan?? bukan lah masalah berat sangat... tapi adunan kek ni mmg agak pekat dan mmg susah nak dimarbelkan yg belang2 macam kuda belang tu... walaupun ita sebenarnyer dah kurangkan sukatan serbuk badam.. tapi adunan masih jugak pekat... dan akhirnyer kita buat tompok2 aje lah kan... pandai2 lah dia marbelkan dirinyer sendiri.. hihi


Kek ni sedap! tapi agak sedikit berminyak.. ita mmg tak berapa gemar kek bakar sebenarnyer... ita lebih gemar kek kukus.. sebab kek kukus ni tekstur kek nyer lebih gebu dan tak berminyak.. kalau bakar selalu kek sedikit berminyak.. tapi cik abang kita suka kek bakar... bila dia makan ita tanya lah sedap tak?? dia kata sedap!..Bagi pengemar kek bakar ita rasa kek ni mmg lah sedap! baunyer harum sangat dgn bau ros.. tapi tak leh makan banyak... 


Adunan kek ni dapat sebuku kek yg kecil cukuplah untuk keluarga yg tak ramai.. kek pun tak naik tinggi. Tapi sebab ita kurangkan badam jadi tak lah terasa sangat badamnyer tu.. lain kali ita kena ikut sukatan kak Ummi.. letak 60gm.

Terima kasih pada kak Ummi yg sharekan resepi kek ni, ita share kat sini pulak lah ye!... panjang bebenor nama kek ni... 3 hari 3 malam menyebut pun tak leh nak ingat2... mmg nostalgia betul...hihi


MyKitchen's Recipe

KEK MARBLE WARNA-WARNI BADAM ROSE NOSTALGIA  
Resepi Asal : Pn. Shamsiah Md. Shariff
Sumber : Kak Ummi

Bahan-bahan: (akak guna loyang bulat 6 inci)

  • 250gm mentega(*akak guna Golden Churn brand)
  • 5 1/2 oz gula castor(*akak letak 150 gm)
  • 4 biji telur gred B atau 5 biji telur gred C (*akak guna 4 biji saiz A/210 gm)
  • 1 oz badam kisar (*akak letak 60 gm)
  • 5 oz tepung naik sendiri(*akak letak 145 gm)
  • 2 susu makan susu pekat manis
  • 1 1/2 sudu teh esen rose
  • sedikit pewarna merah dan hijau(*akak letak biru, ungu dan pink)
Cara-cara
 
Pukul mentega dan gula hingga gebu. 
Masukkan telur satu persatu.
Masukkan esen rose dan susu pekat. Pukul adunan hingga rata.
Masukkan badam kisar dan tepung, gaul rata.
Bahagikan adunan kepada tiga bahagian dan warnakan satu bahagian dgn hijau, satu bahagian dgn merah dan satu bahagian tanpa pewarna.
Sediakan loyang yang telah disapu sedikit mentega dan alaskan dengan kertas kek.
Sendukkan adunan ke dalam acuan secara berselang-seli sambil tindih menindih untuk membentuk corak marble.
Bakar pada kepanasan 160 deg cel selama 30 minit, kemudian turunkan suhu kepada 150 deg cel dan bakar lagi selama 20-30 minit.   

17 comments:

umi's cup cake said...

sedapnya kak ita,
nak seketul boleh tak? nak buat entah bila lak...

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

tompok2 pun tetap cantik dipandang mata.... laju betul puan ita kita nih... semput nak kejor n3 ita.. tp harus kejor jugak takut tertinggal.. nanti ruti.. hehehe..

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

ehh.. ruti ler pulakk.. nak tulis RUGI...

Ummiakid @ lily said...

kalau duk dekat....dh lama sampai. setiap entry makanan baru...mesti lily sampai ketuk rumah kak ita...(tak malu kan...kan...)

izahdaut said...

kak ita buat marble tompok2 pun tetap cantikkk

Ummi said...

Wahahahahhaha....taauuu xpe kan, kesat sikit adunan sbb ada serbuk badam la kan...tu pasai akak hentak2 ala geram...hahaha...Komain x sabar dia buat yea...hehe,Ita 3 hari 3 mlm menyebut...akak 7 hari 7 malam....hahahahaa...Apapun mmg sedap kan pada penggemar kek, moist + oily tp harum...tp mmg best kan..cuma xleh makan byk2 bg org ramping cam Ita, kalau mcm akak, alang2 jek..akak tibai byk..hahahhaha...

Mas said...

amboiii..cepatnya sampai kat sini..
memang pantas la kak ita ni...
cantik la kak marble tu....
berseri2 kek tu..
nampak pun lembut dan lembab jerk..

Nieza said...

amboi kak mengekek lagi....haha cantik dah la tu kak ita tompok2 pun menawan kalbu kalau nieza yg buat ntah mcm mana lak rupanya yer..hehehe

AZLITA AZIZ said...

Boleh umi's... 2, 3 ketul pun boleh... :)

AZLITA AZIZ said...

hihi... ni sebab terliur tgk kek kak ummi nak mintak dah habis dah kata kak ummi... kena lah masuk gear R... hihi

AZLITA AZIZ said...

lily.. kalau dok sebelah boleh datang makan sini... hihi sambil sembang2

AZLITA AZIZ said...

Tq izah... hihi

AZLITA AZIZ said...

betul lah kak Ummi... mula2 dah nak memarbelkan tapi mmg tak leh lah pekat sangat adunan nyer tu.. last2 ita tompok2 aje... ita ingat ita kurangkan serbuk badam tu ia cair lah sikit.. tapi tak pulak.. hihi

sedap kak... tapi mcm berminyak sikit kan? ita rasa sebab badam tu pun ada minyak jugak kan... tapi rasa mmg sedap! baunyer yg wangi tu yg tak tahan...

haha kak ummi mana rampingnyer... asyik dok makan kek aje.. rasa2 dah montel dah ni...

AZLITA AZIZ said...

kek ni mmg lembut mas... lembab2 sikit... sedap! boleh cuba ni mas..

AZLITA AZIZ said...

hihi Nieza tak tau lah sejak 2 menjak ni asyik nak mengekek aje... mood mengekek tgh rajin... tapi seram jugak ni badan dah bertambah montel... hihi

Sunah Mohammad said...

waaaa...cantik la komposisi gambo...pandainyeee...jeles pulokkk...uhuhu..

Nuridah said...

Assalamualaikum Ita,

sedap dan cantik nampak kek ni..terliur tengok..gambar pun cantik gitu...terpesona gitu..hehe