Follow if you like

Apr 15, 2011

kau pergi jua.....

assalamualaikum...

ABOO dalam kenangan.... Jumaat 15. 4. 2011

Hari ni adalah hari yg amat menyedihkan ita... ita telah kehilangan kucing yg sangat ita sayangi.. Kucing yang sangat cerdik dan sangat mendengar kata... Tak tau kenapa hari ni dia macam tau dia nak pergi tinggalkan ita dan Dalili. Dah lama ita tak ambil gambar dia... tadi tergerak hati nak ambil gambar ABOO tapi dia macam tak mau gambarnyer ita rakamkan... selalu ABOO pantang nampak camera pasti ia akan minta ita ambil gambarnyer pelbagai aksi dia akan buat...


Bulan depan genap 2 tahun ita pelihara ABOO... tapi umurnyer tak panjang bila bersama ita... Hari tu ABOO hilang dari rumah... dia suka tangkap rama2 atau apa sahaja benda yg bergerak... agaknyer terleka mengejar dia tak tau jalan pulang... ita jumpa ABOO di rumah kosong... dia sembunyi ketakutan... bila nampak ita dia melompat dan tau apabila namanyer dipangil...


Selepas kejadian tu dia tak berani lagi keluar rumah... ABOO sentiasa menjadi peneman Dalili... kalau Dalili ke sekolah pasti dia akak hantar sampai ke pintu gate dan tunggu hingga Dalili pergi... bila pulang pasti akan ada kelibat ABOO menunggu di celahan gate... Kini tiada lagi ABOO yg sentiasa ceria bermain dan bergurau...

Tadi Dalili kata dia nak makan burger... HB bawa Dalili beli burger di simpang rumah naik basikal... pintu gate terbuka... mungkin ABOO mengejar Dalili. Ita tersentak bila jiran beritahu ABOO terbaring depan gate rumahnyer... Ita berlari dapatkan ABOO... tapi... ABOO dah tak bergerak lagi..... ABOO dah tak bernyawa lagi..... ABOO dah tak ada...... ABOO dah pergi tingalkan kami sekeluarga.....


ABOO maafkan kami....

18 comments:

Kjee said...

kjee sedih sangat dengar cerita Ita. Kjee pun selalu hilang kucing...ntah dicuri orang ntah mati. tadi masa kami nk keluar dinner, nampak seekor kucing sama cam kucing yg selau bertandang kat umah Kjee. nama kucing tu cinonit sebab mata dia kecik. kami nampak kucing macam cinonit mati kena langgar di jalan besar depan rumah. tapi masa sampai umah, nadia kata dia nampak cinonit lari di rumah sebelah. ntah kucing mana pulak yg kena langgar. kjee harap ita and famili sabar. kjee faham sangat kesedihan Ita.

nOOrsha said...

dari Allah kita datang, kepada Allah kite kembali..
sedihnya..Aboo sangat comel.... saye pun suke kucing...sabar ye kak..nsyaallah Ia akan doakan akak sekuage n ada imbuhan terbaik dari Allah coz memelihara makhluk ciptaan Nya sebaik2nye.. sy pernah rase kehilangan bile kucing saye mati... memang sedih... :(

nOOrsha said...

HMMM..SEDIHNYA TENGOK GAMBAR ABOO.... MENANGIS BACE CITER KAK ITA.... HMMM..... :(

Sue said...

mmg sedih bila kehilangan kucing ni..lagi2 bila kita dah pelihara dan namakan ia..mcm keluarga sendiri..
sy pnh gak kehilangan kucing comel masih remaja lg..sedih nak cerita..ada gak amik gmbr tp x sanggup nk tgk..erm..
apa2pun hrp akak sabar yer..mungkin ada kebaikan(hikmah) di sebaliknya..

Naz said...

Assallamualaikum kak Ita..
Sabar la kak Ita eh.. Sedih memang tak dapat dinafikan. Lebih2 lagi kita dah pelihara dia.. Setiap hari tgk keletah dia, ragam dia.. mesti skrg ni terbayang2 akan kucing tu..

maszull said...

sedih nyer bila dengar cite ni...kenapa dia mati ???mesti sedih bila kucing kesayangan kita pergi meninggalkn kitakn...saya faham bagaimana rasa kehilangan kerana saya pernah mengalaminya dulu...kucing saya mati kerana diracun oleh org2 yg x berperikemanusiaan....:(

norlie said...

akak sedih..akak sedih sebab akak seorang penyayang pada kucing. suka bercakap dengan kucing.. dialah makluk tuhan yang maha mengerti dan penyayang..

ilahjy said...

salam takziah buat ita sekeluarga..
sorg jiran kak pun sama nasib mcm ita.. dia menangis anak beranak sampai bengkak2 mata.. teresak2 kak pun sama ikut sedih masa tu.. sbb kak lihat sendiri kucing dia kena serang dgn 4 ekor anjing jam 3 pagi depan umah kak huhuuu kejam tol... esok pagi kak tgok2 rupanya sekor kucing terbaring ditepi jalan.. rupanya kucing kwn kak..
kucing kan bnatang kesayangan nabi kita..

Nazrah Bakery & Dunia Kuih said...

Comelnya Aboo...mata dan bulunya sangat cantik...salam takziah...

Mas said...

akak...mas pernah kehilangan kucing masa kecik...mati sebab kene pijak ngan budak, tahu pun sebab doktor kat klinik haiwan tu yg cakap sebab kematiannya....
siap balut ngan kain dan tanam kat belakang rumah, tandakan kubur ngan pokok.....
sedihnya mas baca cerita ni....
nangis tau..terasa lak masa kucing mas dulu mati....
memang kita terasa kan kak...tak ada penggantinya...lepas2 tu, mas dah tak bela dah kucing...
alahai...comeinya ABOO tu...
dah takdir masanya dengan akak sekeluarga setakat ini jerk...

tun_telani said...

sedihnyer....

Cendana Kasih said...

sabo yer Ita...(tak tau nk cakap apa lagi..sedih dan simpati).. hanya org yang menyayangi kucing jer yg tahu perasaan kita, walaupun sekadar membaca entri

Nur Ede said...

Assalam ita..
Alahaii... sian nyer.. nak buat camnakan.. klu udah begitu takdir nye..

YANA SHAIFUL said...

sedihnyaa..menitis air mata nii.. yana pnh gak kematian kucing kesayangan..9 tahun bela..nama DD..tibe je dia sakit..xsmpt bwk p klinik.. pg tu dia mati kat umah jiran.. dah 5 tahun berlalu tapi masih terasa DD ada dlm kehidupan kami sekeluarga..

ShashaCatering said...

Salam Ita,

Takziah dan harap bersabar di atas kejadian ini.

Semoga cepat dapat pengganti Aboo...

Mamamya said...

alahai sedihnya baca citer ni....w'pun lia x der bela kucing tp sgt memahani perasaan org yg kehilangan sesuatu yg di sayang.....

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

menitik lagi air mata akak.. sabar byk2 ye ita...

Saifullizan said...

sabar ya....comel betul Aboo ni..bertuah Aboo dapat menumpang kasih dgn Ita sekeluarga..walaupun sementara...kalau saya di tempat Ita...memang rasa lost yg amat sangat...sabar ya...carilah kucing baru untuk diberi peluang yg sama seperti mana Aboo dapat sebelum ini.....di samping menerapkan nilai kasih sayang dalam keluarga..kita juga mengharapkan keredhaanNYA...Roslinah

Powered by Blogger.