Follow if you like

Apr 12, 2011

Jom kita ke USA...???

Jom kita ke USA pulak! kita makan nasi goreng... yaaa.. adoo... orang USA pun tak makan nasi goreng ni tau! gi lah kat USA tu cari mmg tak jumpa punyer... wakaka..


Tengahari ni masak yg simple aje... yg cepat masak cepat makan... sebab nak mengerjakan kain baju yg berapa hari tak kering... nampak cuaca macam baik je hari ni... boleh lah keluarkan apa2 yg patut untuk dijemur.. kalau lambat petang kang ujan pulak..!

Resepi nasi goreng ni ita dapat dari seorang kawan. Dia kata kalau nak masak yg senang dan berkuah buat nasi goreng USA ni semua ada sekali masak aje.. mmg betul! mudah aje buat dia bahan pun senang.. aje mmg ada dlm peti ais. Kalau yg bekerja tu balik penat2 tak tau nak masak apa boleh lah cuba nasi goreng USA ni... cepat dan sampoi aje!... yg penting sedap dan mengenyangkan.. ye tak??


Jom lah kita meringan-ringankan tangan didapur.. mula2 tengok dulu ada tak nasi sejuk nak buat nasi goreng ni... nasi belen2 makan malam yg tak habis tu jangan buang... kesian.... membazir tak baik.. baik kita buat nasi goreng... boleh kenyangkan perut...

MyKitchen's Recipe

NASI GORENG USA
Resepi untuk 2 orang makan

2 mangkuk nasi putih
1 keping dada ayam - dipotong kiub
1 kiub - ayam
1 sudu besar sos tiram
2 sudu besar cili sos
1 sudu makan kicap manis
sayur campur - jika suka 

Bahan Kisar
2 ulas bawang putih
3 ulas bawang merah
sedikit belacan
10 tangkai cili kering - direndam hingga lembut


Panaskan sedikit minyak dalam kuali.
Tumiskan bahan kisar hingga garing dan naik bau.
Masukkan kiub ayam, dan potongan ayam. Masak hingga ayam empuk.
Tambahkan cili sos, sos tiram dan kicap manis. Perasakan kalau dah cukup masin dan manisnyer tak perlu bubuh garam dan gula kalau kurang tambahlah mana yg patut.
Siap kuah masukkan dalam mangkuk.
Tinggalkan sedikit kuah dalam kuali untuk mengoreng nasi.
Masukkan nasi dan goreng nasi dgn lebihan kuah tadi hingga sebati semuanyer. Boleh masukkan sayuran campur jika suka.
Siap! boleh lah dihidangkan di atas pinggan.
Makan bersama kuah ayam tadi, telur goreng dan daging sausage

8 comments:

Wanieyra said...

kak, ira pun nak ikut gi USA gak...nak makan nasi goreng ni

Mas said...

kak ita...nak sepinggan nasi goreng usa...
sedapp tu....

umi's cup cake said...

senangnya kak ita, fav umi ni..boleh la buat balik ni untuk bekal anak dan suami esok..tq ya..(nak sepinggan boleh?)

Farah Shamsudin said...

macam senang sangat je nak buat ni.. bolehla try..:)

~Norul Mas Hana ~ said...

fav husband saya nih..boleh lah try nnt =)

cik cek said...

Perut dah la lapo ...tgk lak nasi goreng ni...tambah lapo jadinya...

Kjee said...

salam. Kjee harap sudi terima ole2 yg tak seberapa dari Kjee di blog Kjee. cara Kjee nak luahkan rasa kasih Kjee kepada semua yang sering singgah di dapurkakjee.com

Muzhirah said...

assalam..uish jauh sunggah nak mkn nasi goreng ni yer...hmmm, kena tempah tiket dulu nak gi...

Powered by Blogger.