Follow if you like

Apr 6, 2011

CUCUR BADAK PISANG atau AKUKAH TANGGANG

Yaaaa.... ampunnn... kak Ummi... ita sudah jadi Tanggang. Ita dah derhakakan resepi kak Ummi ni... ampun ya Bukkk.....

Allah Hu Akhbar... tengok sampai terlupa nak bagi salam...
ASSALAMUALAIKUM .... semua...
Dah sarapan ke belum?? hari ni ita sarapan dgn Cucur Badak Pisang. Resepi dari kak Ummi yg telah ita derhakakan. Akukah Tanggang itu...??? oh! tidakkkk...

Resepi asal dari kak Ummi yg terbit dalam majalah Jelita March 2011 ni berintikan serunding kelapa. Tapi ita telah ubah dgn meletakkan inti kelapa yg macam inti kita buat kuih dadar tu... eh! tapi not bad tau sedap! cer citer... cer citer....

Begini ceritanya... cuba bayangkan macam kita makan jemput2 pisang dgn kuih dadar... ha sedap kan... terasa manis dan lemak pisang dan manis dan lemak kelapa... mmg sedap! uik... lepas seketul... seketul masuk dlm mulut cik abg kita tau!
Ok kalau nak merasa yg macam kak Ummi punyer pulak kita bayangkan kita makan jemput2 pisang dgn.....  ha... cucur badak.. ha.. dapat tak rasa dia????... sedap kan??? fuhhh!!! Dasyattttt...... mmg Dasssyatttt..... lahh....

Untuk buat kuih ni tak lah susah sangat... senang aje.. betul kan kak Ummi??? tapi adunan sedikit lembik jadi masa kita nak buat bulat2 dan nak isi inti tangan kena sentiasa dibasahkan dgn minyak supaya doh tak melekat2 dan memudahkan kita membentuk doh. Lagi satu ita rasa kita kena terus mengoreng selepas diletakkan inti. Maksudnyer kita tak boleh lah nak buat dia sampai habis baru kita goreng... jadi kita kena terus panaskan minyak pas tu... bila dah letak inti terus aje goreng... ini ita rasa lagi mudah.

Adunannyer yg lembik tu mmg cam tu.. kita jangan pulak gi tambah lagi tepung sebab nanti ia tak de rasa pisang... dan liat pulak bila dah sejuk. Adunan tu dah ngam2 dah tu! sedap tau cubalah.. Terima kasih pada kak Ummi yg sudi berkongsi resepi dgn semua pembaca diluar sana. Ita minta izin untuk sharekan dgn pembaca disini pula ye kak Ummi.

Ok kat sini ita letakkan resepi kak Ummi dan resepi Si Tanggang dari ita juga... selamat mencucur...



MyKitchen's Recipe

CUCUR BADAK PISANG
By: Kak Ummi
Sumber: JELITA March 2011

Bahan Cucur
6 biji pisang emas - ita guna pisang raja
1 camca besar gula pasir
1 1/2 cwn tepung gandum
1 camca teh garam
minyak untuk mengoreng

Lenyek pisang bersama gula hingga hancur. Masukkan tepung dan garam dan uli hingga sebati. Ketepikan.

Bahan Serunding Kelapa
sedikit minyak masak
2 camca besar cili kering - dikisar
sedikit serbuk kunyit
10 ekor udang basah dihiris halus
1 cawan kelapa parut muda - ambil putih sahaja
garam dan gula secukup rasa
2 batang serai - dihiris halus dan ditumbuk
2 camca teh jintan manis - ditumbuk
2 camca besar udang kering - ditumbuk

Panaskan minyak, Tumiskan cili kering bersama bahan yg ditumbuk hingga harum dan sedikit garing. Masukkan serbuk kunyit dan udang dan masak lagi.
Masukkan kelapa parut bersama garam dan gula secukup rasa. Kacau sebati sehingga kelapanyaer masak dan airnyer kering. Tutup api dan biarkan sejuk sebelum digunakan.

Bahan Inti Kelapa
430 gm air
300 gm kelapa parut muda (ambil putihnyer sahaja)
150 gm gula merah / gula melaka
70 gm gula pasir
1 kuntum bunga cengkih
1 sudu makan tepung jagung (dilarutkan dgn sedikit air)
1 helai daun pandan disiat dan disimpul

Utk membuat inti, masak gula merah, gula putih, daun pandan dan air sehingga larut. Masukkan kelapa dan kacau rata. Masukkan pula bunga cemgkih dan air tepung jagung. masak hingga adunan pekat dan berkilat.

Cucur Badak Pisang
Basahkan tapak tangan dengan minyak, ambil sedikit adunan cucur, uli bulat dan leperkan. Masukkan inti yg disukai bentukkan bulat semula dan leperkan sedekit.
Panaskan minyak dan goreng cucur di atas api yg sederhana panasnyer
Goreng sehingga kuning keemasan dan angkat serta toskan minyaknyer.

9 comments:

Anna Qawina said...

ish..buat cucur pisang kosong pon dah tak hengat kalo makan..hehe

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

ini bukan derhaka ita.. tapi kreatif.. hehe..

izahdaut said...

hikhik.. ce crite ce crite..
tu ct nurhaliza ke yang gigit beso tu kak..hikhik

Ummi said...

Ita, tq sebab sudi gak nak cuba...bkn derhaka, tp ubahsuai ikut tekak la kan...hehehee...apapun betul cakap Ita, kena digoreng terus lepas kita bentukkan dia...maybe akak terlupa nak letak tips tuh..sori eh..tp dh mention yg adunan tu lembik sikit kan..hehe..so Ita, mmg kretippp...hehehe

Sofya said...

teringat cucur badak pisang mak kat kampung.. hu3

Nazrah Bakery & Dunia Kuih said...

kesiannya...ko sumbat ke dalam mulut ct ker...kalau ct makan dah tentu ler sedap nyerrrr....

Bee said...

Ita..mmg sedap cucur badak pisang ni compare ngan cucur badak keledek (tekak bee la)..) nikmat sungguh bila masuk tekak...!!!

Naz said...

Salam kak Ita..
Wah akak pun dah buat cucur badak pisang ni eh.. Bila nak try ni.. Menyelerakan nampaknya tu...Sampai Dato' Siti pun duk kerling kat kuih tu heheheee..

Mas said...

cantik cucur tu berposing disebalik ct...he..he..

mas suka kuih ni...'
sedappnya..

Powered by Blogger.