Follow if you like

Apr 7, 2011

CHOCOLATE CHUNK COOKIES


Ini lagi satu cookies yg sempat ita siapkan untuk di pos kan pada anak2 ita. Sekali lagi resepi ni ita ambil dari rumah Rima.

Before I proceed further, as we all heard that our beloved friend blogger, Rima has had an unfortunate accident. I hope she is a very strong woman and I bet she is. Get well soon Rima. I can't wait to have you back.

 Get well soon dear...

Ok kita berbalik semula pada resepi cookies ni.. Cookies ni pun sedap tau! rasanyer ada sikit chew sikit kalau kita gigit. Ita rasa mungkin sebab yg ni letak oat dan serbuk badam tu lah yang membuatkan  rasanyer ada sedikit chew. Pulak bila tergigit choc chip mmg lah sedapnyer terasa2 ia mencair dalam mulut...


MyKitchen's Recipe

CHOCOLATE CHUNK COOKIES
By: Rima

Ingredients
250g salted butter,softened (i used SCS)
200g light brown sugar
1/4 tsp salt (i didnt add)
1/2 tsp coffee oil
1 egg
1 tsp vanilla extract
1/4 cup oats,processed to bits in a chopper (i used nestum)
1/4 cup ground almonds
1/2 cup of your favourite nuts,chopped finely (optional)(i used whole cashew nuts.. toasted)
1 pack of Nestle Tollhouse semi-sweet chocolate chips OR chocolate chunks (ran out of Tollhouse - I used dark chocolate chip bought fm Bagus)
300g self-raising flour (i used plain flour with 1/2tsp of baking powder)


Method
This is the most important step,at least 2 hours before,or the night before,beat the egg with the vanilla and the coffee oil to infuse or you can do this the night before,refrigerate it then bring it to room temperature before baking.

Preheat oven to 160C.

To the softened butter,beat in the sugar and the salt to combine. Beat in the egg and stir in the processed oats,ground almonds,optional chopped nuts and the chocolate chunks. Sift the flour and fold it in,this dough will not be too stiff but not too wet either.

For small cookies,place half-tsp of the dough,spaced slightly apart on the cookie sheet and bake for 9 to 10 minutes.

For large cookies, place rounded tbsp of the dough spaced apart on the cookie sheet and bake for 20 to 22 minutes.

Cool completely and let it sit overnight in an airtight container,this is for the flavour and fragrance to develop further.


Dibawah ini adalah resepi yg ita gunakan dan cara2 penyediaannyer yg telah dialih bahasa secara ringkas oleh ita

250 gm butter
200 gm gula perang
1/2 sudu kecil coffee paste
1 biji telur
1 sudu kecel esen vanila
1/4 cawan oat
1/4 cawan almond - kisar
1/2 cawan kekacang dibakar - ita letak almond
1 peket choc chip - ita guna Harsey
300 gm self- raising flour atau tepung naik sendiri

Sebelum kita nak buat cookies ni sebaik2nyer atau seelok2 nyer kita sediakan bahan ini terlebih dahulu. Iaitu pukul telur , vanila dan coffee oil atau coffee paste. Penyediaan bahan ni hendaklah dibuat sekurang2nyer 2 jam sebelum kita membuat cookies ni atau cara yg terbaik kita buat dahulu dan simpan semalaman dalam peti ais.

Panaskan oven 160C

Campurkan butter yg telah lembut dgn gula lalu dipukul hingga lembut.
Campurkan campuran telur dan coffee tadi bersama oat yg dikisar berserta serbuk badam, kekacang dan choc chip. Ayak tepung ke dlm adunan dan gaul rata. Adunan akan menjadi tidak terlalu lembik dan tidak terlalu kental.

Untuk cookies yg kecil letakkan 1/2 sudu kecil ke atas loyang dan bakar selama 9 - 10 minit

Untuk cookies yg lebih besar letakkan 1 sudu dan bakar selama 20 - 25 minit.

Setelah masak letakkan atas redai sehingga sejuk. Simpanlah dlm bekas kedap udara.

5 comments:

izahdaut said...

wah sekut lagi..saya suke je chewy sikit kalau sekut..
semoga kak rima cepat sembuh

Mas said...

rajinnya akak buat cookies....
nak sebalang...he..he..

Nazrah Bakery & Dunia Kuih said...

tuan rumah...kita dah tak malu ni..nak sekut gak...cantik sangat sekut tu...boleh order ker...

Ayu Safieza @ Humaira' said...

Assalamualaykumwbh Kak Ita, minta izin share this recipe ya. Thanks...this cookies is heavenly yummy!

NUR JENNE said...

assalamualaikum k.ita,sy nk tnya ada tips x cr nk bakar kukis/cr pbuataannya..sy dh cb resepi kukis k.ita tp kn knpa lps bakar kluar je oven d mgeleper n mgecut nmpk xcntik..coklat putih tu tmbh coco butter ke spyh d cpt mgeras..

Powered by Blogger.