Follow if you like

Apr 19, 2011

BLENDED ORANGE CAKE

Assalamualaikum...

Sebenarnyer dah berapa hari nak buat kek ni... tapi asyik tak dapat buat aje... Masa gi jalan kat Cold Storage hari tu nampak lah orange yg besar2 ni adoi cantik betul orange tu... geram tengok! beli lah sikit dalam kepala dok ingat nak buat chiffon cake... tapi bila nampak hasue buat kek ni... ai! mudah nyer buat dia... jadi hati dah terbekenan... bila nak buat tengok orange tu dah habis dimakan... walla... tak sempat nak buat kek apa lagi nak ambil pic orange tu yg cantik dan berkilat2 tu...


Terbantut lah angan2 nak buat kek ni... Semalam gi Jusco nampak orange, tapi tak berapa cantik... tapi sebab dah mengidam sangat nak merasa kek orange yg mudah ni... ita terus beli... balik terus godek2 takut kang habis lagi.. al maklumlah orang kat rumah ni mmg semua suka makan orange... pantang lepa... sekejap aje dah licin..

Resepi kek ni ita ambil hasil daripada intai2 kat dapur hasue, bila tengok cara membuatnyer.. makkk.. aii!! senang bangat! biar betul... mula2 macam tak caya je.. tapi bila baca komen hasue ttg kek ni.. baru lah mula datang semangat nak mencuba.

Kek ni memang tersangatttt... lah senang... membuatnyer... tak banyak kerja... dapur pun tak berkecah! tak payah guna mixer ke apa2 ke semua masuk blender terrrrr..... dah siap! pas tu bakar, tak sampai satu jam dah masak... mudah kan..!

Tapi masa bakar tu kena hati2 sikit kerana api tak boleh terlalu panas nanti kek pecah!... gunakan api bawah sahaja... masa membakar pun dalam 40 minit kalau lama sangat nanti kek kering tak sedap pulak! Ita kurangkan gula kepada 1 1/2 cawan aje... sebab ramai yg kata agak manis. Ita tambahkan 1 sudu besar orange sunquic dalam adunan supaya lebih rasa oren. Pas tu ita parut lagi 1 biji kulit oren sebab masa blend tu terhalus pulak kulit orange. Takut nanti tak nampak kulit orange dalam kek tu yg ita tambah lagi 1 biji parutan kulit orange. Jom lah buat senang aje... ibarat kata orang "pejam mata pun boleh buat!"


Terima kasih pada tuan empunyer resepi yg paling mudah ni... Terima kasih juga kerana memudahkan kerja membuat kek... Juga kepada hasue.... akak minta izin salin resepi disini pulak lah ye! kek yg mudah2 cam ni mmg akak suka!

MyKitchen's Recipe

BLENDED ORANGE CAKE
sumber : Hasue

Bahan-bahan ( loyang 9 inc )

1 bji buah limau - ita tambah 1 biji lagi parutan kulit orange
1 cawan minyak
2 cawan gula halus - ita letak 1 1/2 cwn
3 biji telur
2 cawan tepung gandum*
1 sb baking powder* ( *diayak bersama )
hasue tambah sedikit pewarna oren
ita tambah 1 sudu besar orange sunquic

Cara-cara

Cuci buah limau,potong dan buang biji dan urat putih di tengah2.Potong lagi buah limau kecil2 bersama kulitnya sekali.
Masukkan kedalam blender bersama,minyak,gula dan telur dan kisar hingga halus.
Tuang bahan yang dikisar kedalam mangkuk dan masukkan campuran tepung sedikit2 sambil dikacau sebati.
Tuangkan adunan kedalam loyang yg beralas dan gris.
Bakar pd suhu 170C selama 40 min hingga 1 jam atau hingga masak.

12 comments:

Sheila Shafeareen said...

As'salam kak ita pehh ada kek oren jugak yeee..hari ni puas mkn...nak cuba leee mmg npk mudah resepinya...dah kembang pipi ni rasa oren...

Mas said...

kak ita...mas pun baru bercadang nak buat kek ni.....
sedapp yerk kak..
oren dah ada tu....he..he...
tak sabar nk buat.....tadi pun berbahagi antara kek oren @ kek pisang..last2 buat kek pisang sebab pisang dah cukup masak....
esok2 mas mesti buat...
nak sepotong....he..he..

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

salam ita...
senangnya buat kek ni ye... dah lama gak tak buat kek2 berperisa limau gini... rajin boleh cuba ni..

cik cek said...

Salam Ita...

Sana sini kak cek jenjalan...sume org dok buat orange kek ni...bila la pulak kak cek nak buat ni eek..copy resepi lagi...

Nazrah Bakery & Dunia Kuih said...

Confirm raya baru saya nak buat...ehhehehe...sebab rasanya mesti licin time tu...warna pun cung sangat...

Yatie said...

waduh tergoda aaiiii tau..nak buat ke tidak ni....buatkan utk Yatie boleh tak?????

Nieza said...

wahh akak dah buat dah kek ni..hari tu dh masuk list dah nk buat tapi tak terbuat2 juga..hehe

IbuAnisAnas said...

nak cube gak la sbb sonang hehehe. mintak ijin CnP ye...TQ :)

Ummi said...

Waaaaaaahhhh..dah tercium2 bau oren nih...xleh jadi...i looiiikkkeeee..kena buat gak 1/2 adunan...tp sama ke dgn kek oren akak buat hari tu eh (*CMG buat, kasi nama Kek Oren Perawan, lawak + keji tul Mat)..kena cek dulu..senang jgk yg tuh..x byk karenah..hehehe

BudakBosan said...

minyak ape kak?minyak masak biase tu ke?sori sy budak baru belajar...hehehe

AZLITA AZIZ said...

ye dik minyak masak biasa tapi akak guna minyak Mazola

roslindawati razali said...

Assalamualaikum kak ita. Kalau blender sekali dengan kulit putih tu..tak pahit ye kak?

Powered by Blogger.