Follow if you like

Mar 3, 2011

ZOMBI KAMPUNG PISANG PULAK????

assalamualaikum.....
Semalam selepas rumah ita di datangi cik pon... hari ini menjelma pulak Zombi kampung pisang... waaa.... takut seh! bukan takut apa... dah berapa hari dok melantak makan kek... wa punyer berat sudah naik maaaa.... dah tak mau turun.. turun.. waaaa.... takutnyer....


hari ni kita buat kek lagi... Kali ni kita buat kek pisang setelah beberapa hari kita melabu... naik sebu perut dok hari2 makan labu... ni bila makan pisang ni harap dapat lah melawas cikit hihihi...

Ita mmg suka bertandang rumah orang... hihi tak malu kan... saje je lah kita copet2 resepi orang... pas tu kita godek2 lah kat umah sendiri... selalu kalau nak ngendeng umah orang punyer... cepat2 orang tu kata dah abisss.... hihi selalu aje balik dgn tangan kosong... nak puaskan ati buat lah sendiri... pas tu,  makan lah berapa banyak nak makan pun... kalau timbang tu putus spring ... ha.... jawab lah sendiri...


Berbalik pada resepi kita hari ni... sebenarnyer ita dah terpikat sewaktu dok bertandang kat umah kak Ummi... sedapnyer nampak kek tu... terliur dah sampai menitik2 air liur jatuh atas keybord... nasib baik suami ita tak nampak... kalau tak... eeeee.... kak Ummi mmg selalu buat orang terliur tau!...


Resepi asal kak Ummi ambil dari rumah Rima, ish... macam mana ita boleh tak perasan kek ni kat rumah Rima... hari2 ita dok bertunggu tangga kat rumah Rima tu... tak perasan pulak kat kek ni... macam mana boleh miss ni.... tapi tak pe lah kan akhirnyerrr.... dapat juga merasa kek pisang yang lembut dan gebu ni... sedapnyerr.... weiii.....


Kek ni kan rasanyer sedap! lembut dan moist.... tak terlalu manis... kira perfect la kan... kalau makan panas2 memang lagi terasa kesedapannyer... tapi tulah kan kalau panas susah pulak nak keluarkan dari loyang tu... nak kena tunggu sejuk jugak kan... tapi ita dek kerana tak sabar... panas2 pun ita dok korek2 dia keluar... hihi

Nak resepi tak??? kalau nak angkat tangan macam saya... hihi
Jom kita salin resepinyer... kepada Rima dan Kak Ummi terima kasih ye!.. ita share resepi kat sini pulak eh!... kira halal lah ye dunia akhirat.... @^@


MyKitchen's Recipe

STEAM SOFT BANANA CAKE
by: Rima

Ingredients
A
200 gm. mashed banana
1/8 tsp. vanilla essence - ita use banana essence
1 tsp. Bicarbonate of soda
a pinch of salt

B
3 small eggs
100 gm. brown sugar
100 gm. Hong Kong flour (u can use pao or superfine flour) ita use cake flour
1 tsp. Baking powder
65 gm. cornoil


Top Layer
2 eggs
60 gm. sugar
25 gm. water
65 gm. Hong Kong flour (u can use superfine or pao flour) ita use cake flour


Method
(1) Mix all the ingredients (A) together and set aside.
(2) Whisk eggs and sugar together till fluffy, add in flour and baking powder and mix till well combined. Add in mashed bananas mixture and cornoil and stir till well combined.
(3) Pour into a greased and lined loaf pan and steam for 15 to 20 mins till cooked.
(4) For topping: Whisk eggs and sugar till fluffy, add in water and flour and mix till well mixed.. (fold in flour and mix gently) Pour on top of steamed banana cake and steam again for another 15 mins or till cooked.

Yang ni versi orang Melayu yg telah di translatekan oleh kak Ummi yg bukan saje rajin bekerja dan memasak tapi rajin jugak bantu adik2nyer transletkan resepi... jangan bagi alasan lagi tau!

Diterjemahkan oleh : Kak Ummi
Bahan A:-
  • 200 gm pisang yang dilecek
  • 1/8 sk. esen vanila
  • 1 sk. soda bikarbonat
  • secubit garam
Bahan B:-
  • 3 biji telor (saiz kecil) - akak guna gred B
  • 100 gm gula perang
  • 100 gm tepung hongkong (boleh tukar superfine)
  • 1 sk. baking powder
  • 65 gm minyak jagung
Bahan Lapisan Atas:-
  • 2 biji telor
  • 60 gm gula kastor
  • 25 gm air
  • 65 gm tepung hongkong (boleh tukar superfine/tepung pau)

Cara-Cara (adunan bawah):-
  1. Campurkan semua bahan A, kacau sebati dan ketepikan.
  2. Kacau telor dengan gula menggunakan whisk hingga gebu (fluffy).
  3. Masukkan tepung dan baking powder dan adun hingga sebati. (akak ayak dulu tepung dan baking powder).
  4. Masukkan pula adunan pisang tadi dan diikuti dengan minyak jagung, kacau hingga adunan sebati.
  5. Tuangkan ke dalam loyang yang telah digris dan dialas dengan baking sheet. Kukus selama 15 - 20 minit hingga adunan masak.
Untuk lapisan atas:-
  1. Kacau gula dengan telor dengan whisk hingga gebu.
  2. Masukkan air dan tepung dan kacau hingga betul-betul sebati. (kacau tepung perlahan-lahan).
  3. Tuangkan ke atas lapisan bawah yang telah masak tadi dan kukus lagi selama 15 minit atau hingga kek masak.
  4. Hidangkan ketika suam-suam.



16 comments:

Mas said...

akak..mas pun teringin nak buat..cuma tepung pau jer tak de....
sedapp yer kak...telan air liur jer nengok kek akak ni..he..he..

AZLITA AZIZ said...

mas akak puntak de tepung Hong Kong tu akak tukar aje dgn tepung kek.. jadi cantik jugak mas... lembut dan gebu...
actualy akak pun tak tak pasti tepung Hong kong tu fungsinyer untuk apa...

izahdaut said...

waduhhh...
tak terkejor ngan entry kak ita neh..
dah ngencess dah neh...

AZLITA AZIZ said...

ha... cepat2 ambil kain lap air liur tu kang menitik2 macam akak hari tu... hihi

chikadakbiru said...

semua bahan dh ade nih...tunggu smpi seruuuu jaa nak buat..tak tahan dh tgk...tak leh jadi nih hihihi

Yatie said...

Assalam Ita,
Cantiknya kek pisang guna acuan ni...makin buat Yatie tergoda tau...nak wat takde stok pisang plk...masuk list dululah...terliur je tngk...

AZLITA AZIZ said...

chikadakbiru....
nanti ita tiupkan angin semangat biar cepat2 sikit sampai seru tu...
Fuhh!....
hihi

AZLITA AZIZ said...

waalaikumussalam yatie..

wah! dah terliur tu mmg kena buat lah Yatie... kalau tak nanti malam termimpi2... hihi

Amy Syaquena said...

wah lepas nie boleh try nie..

p/s: jemput join contest sinar raudah


http://sinarraudah.blogspot.com/2011/03/contest-resepi-pilihan-sinar-raudah.html

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

geramnya tengok kek mu ini........

Ummi said...

salam Ita...waaaahh dah cuba gak kek ni eh..sedap kan...nak buat pun senang...hehe..akak godek malam2 tau dah siap masak semua...sempat lgk..hehee...wat sarapan esok pagi..best jek kena dgn nescafe...eemmmm...

K.Nor said...

uhuhuuuuuu ita dah buat gak ya.. baru2 ni ummi buat.. ni ita lak.. k.nor dah lupa terus resipi ni, padahal dah kopipes resipi mula2 rima publish dulu.. bila tngok ummi post baru teringat balik.. td baru gi beli pisang.. tp dah tinggal separuh tu.. jappppppppppp nak gi sembunyikan pisang dlm peti ais dulu hihihi..

AZLITA AZIZ said...

Boleh Amy...
nanti ita singgah...

AZLITA AZIZ said...

kak madiha kalau dah geram nak kena buat ni... nanti tak leh tidor malam dok teringat2 aje...hihi

AZLITA AZIZ said...

waalaikumussallam kak Ummi...
hihi samalah kita kak Ummi ita pun buat malam sebab nak buat sarapan...
yg atas dia tu macam apam pisang kan tapi lembut aje sedap makan... tak sadar kak dah 1/2 loyang ita bedal... hihi

AZLITA AZIZ said...

kak Nor yang ni mesti kena cuba sebab sedap!
resepi rima ni semua sedap2 banyak yg ita dah cuba mmg sedap!
cuma kek lapis dia ita tak berani lagi nak cuba... takuttt.... bukan takut apa takut tak jadi.. hihi

Powered by Blogger.