Follow if you like

Mar 28, 2011

SAMBAL UDANG KETAK

Pernah makan tak udang ketak?? Ita mmg tak pernah makan. Udang ni suami ita yg beli masa gi pasar hari tu... nak siangnyer pun ita dok geli geleman melihatkan kakinyer yg banyak, dan badan yg berketak2 tu..


Jadi senang citer suami ita lah yg kena siang... sebab yg nak makan pun dia kan... ita mmg tak makan dan tak boleh nak makan... so ita tak tau lah nak bagi tau macam mana rasanyer kat sini. Kita ni tolong masakkan aje sebab tuan punyer badan dah teringing bebenor nak makan udang ketak ni mengalahkan orang mengidam pulak.. hehe

Atas permintaan suami yg mahukan udang ni di buat sambal tumis, tapi kering2 sikit. Berselera aje ita tengok 2 beranak ni dok meratak udang tu... aiii... macam sedap aje.... ita dok terkebil2 biji mata dok melihat dia orang 2 beranak tu makan....

MyKitchen's Recipe

SAMBAL UDANG KETAK

1 kg udang ketak - disiang, dicuci bersih, dilumur garam dan digoreng 1/2 masak

Bahan Kisar

RM 1.00 lada kering - direndam hingga kembang basuh dan toskan
15 ulas bwg merah
6 ulas bwg putih
belacan sebesar duit 50 sen

1/2 cwn air asam (1sudu makan asam yg tak de biji )
1 sudu teh garam
secubit pak aji
5 sudu makan gula
1/2 cawan minyak masak

"DO IT YOUR SELF"

Tumiskan bahan yg di blend hingga garing dan naik bau. Masak lama sikit biar sampai ia terbit minyak.
Masukkan air asam , gula , garam dan pak aji secukup rasa..... biarkan merenih...
Akhir sekali masukkan Udang biarkan sebentar siap utk di hidangkan..

15 comments:

Nuridah said...

Salam ptg Ita,

Udg ni kalau mkn mmg puas...kak nur suker...hari ini kak nur pun nak masak udg tapi udg biasa aje...hehehe

risa said...

kat sini panggei udang lipan dear...sangat2 sedappppp

tun_telani said...

kak ita.. mama tun penah masak niii... tp tun pon x berani nk makan.. hihi

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

udang ni ramai yg kata sedappp.. tp akak tak pernah makan lagi sebab rasanya memang tak pernah nampak org jual kat pasar sini.. kalau ada mcm nak test jugak.. hehe...

hani said...

salam kak ita,
saya belom jumpe lagi udang ni...kalau ada jual, pasti nak cube resipi akk ni..

Mas said...

mas pernah makan udang ni...
sedapp tau...he..he..

AZLITA AZIZ said...

wasalam kak Nur
suka ye kak apa ye rasanyer kak... ita mmg tak leh nak makan... tapi tgk HB dan dalili makan mcm sedap aje...

AZLITA AZIZ said...

ye ke Risa...

mmg lah mcm lipan sikit btknyer banyaknyer kaki dia... naik geli geleman ita...

ita mmg tak leh betul lah dgn binatang yg byk kaki ni... mmg seram...

AZLITA AZIZ said...

ye lah Tun akak yg tengok pun dah lari lintang pukang tun sampai takut nak masuk dapur... hihi

AZLITA AZIZ said...

betul lah kak madiha... ramai yg kata sedap! mak ita pun kata udang ni sedap! tapi ita mmg tak leh lah kak... mmg tengok pun tak leh... sebatu dah ita lari... hihi

AZLITA AZIZ said...

wasalam hani...

carilah hani.. akak pun hari tu tak tau yg HB beli udang ni, bila balik dia suruh masak..
mak aiiii... bila bukak beg plastik tu akak yg terlenting2 eiii.... seram... dan geli sebenarnyer bila tengok kaki dia...

tapi ramai yg kata udang ni sedap!

AZLITA AZIZ said...

sedap ye Mas!

hihi akak kan masak sambal ia aje... pas tu yg lain semua akak serah kat suami akak, nak masuk dapur pun seram... wakaka

Bee said...

Assalamualaikum..kecik2 dulu sll makan udang nih, rebus je..manis sangat isinya...!!!

AZLITA AZIZ said...

ye ke bee klu cam tu lagi senang... lain kali ita buat cam tu lah... senang keje.. hehe

hidayah said...

buat mee kuah..perghhhhhh meleleh ayaq liuqqqq

Powered by Blogger.