Follow if you like

Mar 30, 2011

SAMBAL KUININ

Tau tak apa kuinin?? kuinin ni sejenis pelam yg mempunyai bau yg sangat kuat. Berkulit tebal dan getahnyer sangat bahaya ye! kalau tak basuh bersih boleh meletup letup tepi mulot....  tapi pelam ni mmg fav ita... klu masuk rumah bau kuinin ita dah tau dah kat mana mak sorokkan, mesti dlm bekas beras... hahaha baunyer sangat harum semerbak..

Hari tu mak ita datang rumah, mak bawakkan ita kuinin kerana mak ita mmg tau ita ni antu kuinin... ya Allah sukanyer... walaupun tak banyak tapi alhamdulillah sangat sebab dah lama tak makan kuinin.. dan memang beberapa hari ni ita mmg teringin sangat makan kuinin tapi  mmg tak de jual kat pasar buah ni...

Kalau kat kebun mak ita kat kampung mmg banyak. Tapi tu dulu dulu lah.. sebab pokoknyer sekarang dah ditebang... bapa ita gantikan dgn kelapa... kan kelapa dah mahal sekarang?? dan susah nak dapat... sayang kan... tapi kata bapa ita.. kuinin tu selalu aje busuk buahnyer... tu lah yg dia tebang. Kuinin yg mak ita dapat ni pulak adalah dari kebun pak cik ita... dia kirim kan pada mak... hari tu pun dia kirimkan nangka dan pisang kat ita...


Kuinin yg mak ita bagi ni ita larikan sebijik tuk buat Sambal Kuinin SSShhhh!! jangan bagi tau mak ita tau! sebab mak mmg tak kasi kuinin ni buat sambal sebab kata mak nanti buahnyer tak elok ... busuk memanjang... tapi dah lama benar ita mengidam nak makan sambal kuinin Chef Hanieliza ni...

MyKtchen's Recipe

SAMBAL KUININ
By: Chef Hanieliza

7 biji cili merah
10 biji cili api
3 inc belacan - ita bakar dulu belacan ni
1 biji kuinin
garam secukup rasa
3 biji limau kasturi - ita tambah

Buangkan kulit kuinin dan cincang kasar
Masukkan cili api, cili merah dan belacan dlm lesung batu.
Tumbuk sehingga semuanyer hancur.
Masukkan kuinin dan tumbuk hingga hancur. Ita lenyek2 cikit2 aje
gaulkan dgn garam.
Perahkan limau kasturi dan sedia dihidangkan.

Ita makan dgn Udang Galah Lemak Jintan tadi mmg power! berasap telinga... so kepada yg tak suka pedas bolehlah kurangkan cili atau mungkin cili yg ita gunakan mmg jenis yg power gilerrr...

4 comments:

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

kita pun peberet jugak dengan buah kuinin tau.. mmg sedap! manisss dia tu.. aduhaiii... tuhan saja yg tahu kalau dah masuk dlm mulut... kalau musim kuinin.. selalu jiran sebelah rumah mak rajin jugak bagi.. pokok sendiri takde... nasib jiran ada pokoknya.. kalau skrg musim kuinin dah tiba.. entah2 pokok jiran mak pun ada jugak buah nye.. hehehe.. boleh le balik kg ngendeng! (dasar muka tak malu.. hehe)

Bee said...

ish3x, sambal kuinin la pulak...kecur liur dah nih...huhhuhu...tetiba je teringat pokok kuinin kat belakang rumah ayah, bulan 6 nih masak la buah2 tuh!!!

AZLITA AZIZ said...

haha... madiha
masa ni lah nak buat baik dgn jiran kan??? hahaa....
ita mmg suka bau dia dari jauh dah tau dah... tak leh nak sorok dari ita... cari mmg jumpa punyer... hihi

klu kat rumah ita mmg selalu berebut dgn kakak dan adik... hihi

AZLITA AZIZ said...

wah bee masa ni baru teringat kat pokok tu kan... hahaa

6 bulan tu tak lama... tapi rasa mcm nak tunggu bersalin aje kan haha

Powered by Blogger.