Follow if you like

Mar 15, 2011

RENDANG KELIA

Sebelum ita nak tunjukkan lauk pauk yg ita makan bersama dgn nasi lemon tadi, terlebih dahulu ita bagi pihak Azrul ingin mengucapkan ribuan terima kasih kepada semua kawan2 tak kira lah sama ada yg singah di blog atau di laman sosial yang memberikan  ucapan Selamat Ulang Tahun kepada Azrul semoga doa dan ucapan kalian dimakbulkan Nya.... Ita tak dapat nak balas ucapan dan comen yg diberikan memandangkan tenet yg sangat perlahan sejak dua menjak ni.... Situasi ita yg sibuk juga... membuatkan penjelajahan ita dari blog ke blog juga agak tergendala.... insyaallah ita akan balas semua komen jika masa mengizinkan....


Kita berbalik semula kepada resepi hari ini.. iaitu Rendang Kelia. Ita pun tak pasti kenapa rendang ni diberikan nama rendang Kelia... dan kurang makhlum juga apa maksud Kelia tu... Resepi ni ita ambil dari buku masakan Juadah Warisan Nenek. Rendang ni pun sedap juga... pulak bila dimakan bersama Nasi Lemon tadi... berselera sungguh anak2 menikmati juadah hari ni... habis licin semuanyer... suka hati ita bila melihat juadah yg dah tak berbaki.... Jom kita lihat apa resepinyer..

MyKitchen's Recipe

RENDANG KELIA
By: Juadah Warisan Nenek

600 gm daging - dihiris dan dicuci bersih
10 biji cili kering - dikisar
15 ulas bawang merah - dikisar
5 ulas bawang putih - dikisar
6 biji buah keras - dikisar
1 biji santan kelapa
2 cm halia - dikisar
2 cm lengkuas - dikisar
2 batang serai - dititik
daun kunyit - dihiris halus
garam secukup rasa
1 buku gula melaka - ita tambah
2 keping - asam keping - ita tambah
2 kiub daging - ita tambah
rempah tumis 4 sekawan - ita tambah

"DO IT YOURSELF"

Tumis semua bahan kisar hingga harum dan pecah minyak. Masukkan rempah tumis dan serai. Masak lagi hingga terbit minyak. masukkan daging, santan, gula melaka, garam,  dan  kiub daging. masak sampai pekat dan daging empuk. akhir sekali masukkan daun kunyit, kacau rata dan biarkan kuah sedikit kering.

2 comments:

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

nama begitu unik... & nampak sedap jugak.. baguslah ita kongsikan kat sini resepinya.. dpt jugak orang lain memanafaatkannya...

Rai said...

jelesnya ngan kak ita..semua yang dimasak pun nampak sedap..aritu saya ambik resepi apam gula melaka..alhamdulillah jadi..tapi tak snap gambar sebab huduh walau pun kembang mekar. hahaha..

Powered by Blogger.