Follow if you like

Mar 24, 2011

PUTERI MANDI

assalamualaikum....

Alamak!... apa lah dok tayang2 puteri tgh mandi pepagi buta ni kan??? haha ini adalah menu minum petang semalam yg tak dan nak posting semalam. So pagi ni kita cuci mata dulu dgn menu petang semalam...





Biasa kalau kat rumah ita ni mmg suka makan pengat dan bubur cam ni sebab tu ita rajin nak membuat... HB ita mmg suka makan yg manis2 maklumlah orang Kelantan mmg tak lari dgn manisan.. tapi , anak ita pun suka jugak... mungkin rasanyer yg lemak manis tu yg menambat selera kami sekeluarga...


Puteri mandi ni tak kisah lah kan kita nak mandi dgn air hangat atau air dingin... kira dua2 pun sedap di makan... kalau time ujan baik kita mandi dgn sirap yg hangat2 sikit kalau hari panas sedap lah kalau dimakan dingin...

My Kitchen's Recipe

PUTERI MANDI

250 gm tepung pulut
sedikit air garam
pewarna jika suka

Uli tepung pulut dgn air garam hingga menjadi doh. Bulat2kan adunan. Picit sedikit ditengahnyer sehingga berlekuk.
Jerang air hingga didih. masukkan tepung satu persatu hingga timbul dipermukaan. Angkat dan masukkan dlm air ais. Ketepikan.

1 biji kelapa muda - diparut
1 keping gula Melaka
250 ml air
secubit garam.

Masak gula Melaka bersama air,kelapa parut dan secubit garam sehingga mengelegak dan sedikit pekat. masukkan tepung yg direbus tadi dan bolehlah dihidang...

16 comments:

Mas said...

wahh..berseri2 putri mandi kak ita tu..
sedapnya..

Bee said...

my faveret....anak2 dara pun dah pandai buat sendiri sbb depa suka makan!!!hehee..salam kenal2 ya...:)

izahdaut said...

cantik warne warni..ada yang kuah nyer santan kan kak?ke kuih lain neh..hehee

chikadakbiru said...

yang kuah santan tuh..org kulaan atau banjar panggil wadi kempeng..atau bubur biji nangka dlm bahse melayu nye

CT NoArIzAh ArIs said...

CANTIK LAK WARNA WARNI MCM NI TAMBAH SELERA NAK MAKAN !!

LinRosly said...

Assalamualaikum Ita..

Perghhh! Cantiknya Puteri Mandi Tu...betul2 mcm puteri...cantik!

Nuridah said...

Assalam Azlita,

cantiknya puteri mandi ni...terguder tengok warna warni yg cantik ni...telan airliur ni.

AZLITA AZIZ said...

TQ mas... :D

AZLITA AZIZ said...

wah... utg Bee... anak2 dah pandai masak.. boleh maknyer relex cikit....

anak2 ita pun suka...
salam perkenalan jugak dr ita... :D

AZLITA AZIZ said...

Terima kasih izah...
yg kuah santan tu rasanyer... butir nangka... tp yg ni pun bersantan jugak tapi dari kelapa parut tu...

AZLITA AZIZ said...

rasa2 betul lah tu... chikadakbiru... :D

AZLITA AZIZ said...

haha terima kasih CT... mmg berselera kan klu warna warni... anak pun tertarik... :D

AZLITA AZIZ said...

Waalaikumussalam Lin..

terima kasih lin... tu puteri ijau, puteri merah dan puteri oren... hihi

AZLITA AZIZ said...

waalaikumussalam Nuridah...
terima kasih ...

aida said...

salam kak ita,sedapnya puteri mandi ni.tq2,senang nak buat dan rsnya pun sedap:-).

sunnyforever!! said...

Hi there, I would like to purchase your picture. Can I have your contact number so that I can discuss to you regarding this matter? Appreciate if we can get your reply asap. Thanks a lot!

Powered by Blogger.