Follow if you like

Mar 25, 2011

PUDING ROTI BERKARAMEL

Assalamualaikum....

salam hari Jummat....
OOOOppppssss!!! sorry!... pagi-pagi dok posing puding pulak!... tapi sebab kita bubuh roti kira OK je le.... ok la tuuu.... boleh jugak buat sarapan pagi... hihi boleh ke???


Resepi puding roti ni ita ambil dari dapur Mas... Wah! Mas makin ligat betul memasak sekarang ni... pakai enjin apa lah tu... BEDEZZZUUUPPPP.... perginyer.... tak sempat nak kejar.... kita asyik pergi mari pergi mari aje kat dapur Mas tu....  resepi ni ita dah intai lama sejak Mas tayang hari tu... mmg teringin benar merasanyer.... bila Mas kata SEDAP!

Actualy ita tak berapa gemar puding karamel... yg paling suka HB ita.... sebab selalu puding karamel ni hanyir dgn bau telur... tu yg selalu aje potong stim bila nak makan... TAPI.... yg ni mmg sedap! betul seperti kata mas... teksturnyer halus dan mulus... rasanyer sedap! tak lah manis sangat... kira mantap! la... tak de rasa hanyir telur... marvelousss gituu... napeeee???? tak percaya????


Aduh!!! kira ita dah berjaya jadi penternak lemak hari ni.... dari tadi dok makan tak hingat2... baju dah nak tertetas.... huaa.... tapi kalau makan ni mcm gian lah pulak... asyik nak mengulang aje... lagi pulak masa dia sejuk2 baru keluar peti ais... nyamannyer rasa... lembut aje bila ia lalu dlm anak tekak ni... sekilo... sekilo... lemak bertambah... wakaka.....
Resepi asal dari DJ Dayang, dan ita copy dari dapur Mas.... Terima kasih pada Dayang yg sudi berkongsi resepi yg sedap ni... dari tak suka ... dah jadi terover suka laaa... pulak! Pada mas jugak! akak minta izin copy kat sini pulak lah ye!... kalau ada lagi resepi yg sedap2 jgn lupa sound kat akak ye!.... :D
MyKitchen's Recipe

PUDING ROTI BERKARAMEL
Sumber : Mas

Karamel :
  • 1/4 cawan gula pasir
  • 1/4 cawan air panas
Hanguskan gula sehingga keperangan dan masukkan air panas. Kacau segera supaya tidak berketul. Kemudian ratakan pada loyang/bekas yang besesuaian. Sejukkan seketika.

Puding :
  • 3 keping roti sandwic (disiat-siat)
  • 1 1/2 cawan susu cair
  • 1/2 cawan air suam
  • 1/4 cawan susu pekat (kalau nak manis lagi bolehlah tambah)
  • 1 sk esen vanilla
  • 3 biji telur (dikacau perlahan dan jangan sampai berbuih sekiranya ingin memiliki kulit yang licin dan gebu)
Blend semua bahan ( kecuali telur) sehingga sebati. Kemudian disatukan dengan telur. Kacau perlahan-lahan. Kemudian tapiskan. Tuangkan ke dalam karamel tadi. Sediakan loyang/bekas yang agak besar dan berisi air panas. Kemudian letak loyang puding tadi di tengah-tengahnya. Bakar dengan suhu 160C selama 50 minit atau sehingga masak keperangan. Setelah masak, sejukkan terlebih dahulu sebelum diterbalikkan. Hidangkan sebagai pelengkap makan makan siang/malam anda.

14 comments:

Ibu Darwisy Comey-Lotey said...

sedapnye kak ita..nmpak mcm lembut, tu belum pegg ngan rase tu..

Nazrah Bakery & Dunia Kuih said...

ye la..nampak gebu semacam jer..takut tak sempat masuk mulut...

syafisyifa' said...

gebu&cantek :)

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

memang nampak halus & mulus.... mesti sedapp! pernah sekali buat puding karamel yg ada roti ni.. tp guna resepi kak hanieliza.. masa tu pos kat fotopages jer.. hehe.. nnt boleh try resepi dayang plak.. pos ke blog..

Mas said...

kak ita...mas terasa2 lagi kesedapan puding ni...
sedapp kan kak...halus mulus jer....
mas suka..
cantik la puding akak tu.....wat mas terliur jer..he..he..

zuraida said...

wah.. nampak sedap. Aida biasa buat kukus je & tanpa roti.. 20 minit siap kukus. tp dah laaammaaaaa tak buat sebab cik M besar duduk dlm badan ni. hehehe

dZana said...

dah lama msuk list puding ni ita.. tak smpt2 lagi akk nk buat.. bila tgok ita buat.. mmg rasa bersemgt dah ni.. hrp2 lepas bangun tido ni .. mjadi hendaknya... hihihi

tun_telani said...

kak ita~~ tun pun wat puding ni pagi td.. xrasa lagi, tgh sejukkan dlm peti ais utk tea ptg nnti =)

ain said...

kak ita~ nak tanya kalau kukus leh tak... ? sebab slalunya tau kalau karamel mesti kukus... tp yg resepi akak ne leh kukus ker?

AZLITA AZIZ said...

boleh ain... kukus pun boleh.. :)

myra idora said...

kak ita...kacau telur tu jgn sampai berbuih means just kacau shiga pecahkan telur kuning shj la kn...n mix well kan..?

Ummi Balqis Ismail said...

wahhh, cantiknye tekstur die..saya punye puding karamel selalu ade lubang2 sikit...x cantik camni pon!!mmg dh make sure xde buih mase kacau telur tu...huhu..

Syirah Nayla said...

Kalau kukus blh x ? Agak2 brpe mnit msk,,

siti nurulbaya said...

Bakar api atas bawah ke

Powered by Blogger.