Follow if you like

Mar 29, 2011

PITA BREAD

assalamualaikum

selamat pagi ye! dah sarapan ke belum? hari ni terasa mcm nak makan roti pita aje... tu yg ita merajinkan diri membuat roti ni.


Actualy, roti ni boleh dibuat sandwich kita potong 2 dan belahkan tengahnyer buat mcm poket. Pas tu bolehlah bubuh tuna, sardine atau apa yg kita suka. Tapi ita ni mcm biasa masih lagi tekak anak kampung, ita lebih suka kalau cicah dgn kari atau sambal tumis... emmm... mmg sedap!


Roti ni bahannyer sangat simple... dan rasa2nyer tak lah mengemukkan sangat kot... lemak sayuran pun cuma 10 gm aje... jadi cuma bertambah 10 gm aje lemak kat badan ni... ok lah tu....hehe tak menggunakan majerin atau butter dan tak lah rasa muak.

Sedap tau! pulak bila makan time panas2 lagi baru keluar dari oven... mmg bertambah2 lah makan... Masa panas2 mmg lah lembut... tapi bila dah sejuk boleh buat kipas... wakaka eh! ok apa tak lah membazir sangat.. 2 in 1 kata org tu sambil makan sambil berkipas... haha

MyKitchen's Recipe

PITA BREAD
By: Chef Alex Goh
sumber : Buku The World Of Bread

250 gm tepung roti
11/2 sudu teh yis
1 sudu teh garam
1/4 sudu teh gula
145ml air sejuk
10 gm lemak sayuran

"DO IT YOURSELF"

Adunkan tepung roti dgn yis hingga sebati. Campurkan garam dan gula dan gaul sempurna. Tambahkan air dan uli hingga menjadi doh kasar.
Tambahkan lemak sayuran dan terus menguli hingga menjadi doh yg lembut dan kenyal.
Letakkan doh didlm mangkuk. Tutup dgn plastik dan biar ia menapai selama 45 minit.
Keluarkan doh dan jadikan bentuk bebola. biarkan selama 15 minit.
bahagikan doh menjadi 5 bahagian yg sama saiz dan bentukkan menjadi bebola lagi. Biarkan lagi 10 minit.
Canaikan doh menjadi 3mm tebal, samaada berbentuk bulat atau bujur.
Bubuh atas dulang pembakar. Biarkan ia naik selama 20-30 minit.
Bakar pada suhu 220C selama 4 minit atau sehingga masak dan mengembang.

10 comments:

Mas said...

wahhhh..cantiknya roti pita kak ita tu...
macam kat kedai...

Nuridah said...

Nampak gebu roti pita tu...betul kata mas tu mcm kat kedai rupa roti pita tu...menyelerakan gitu.

tun_telani said...

wahh... sempat ek pagi2 meroti. kalau tun kompom wat lempeng je cicah kari. nk tunggu roti naik agaknyer cik abang dh kuar gi kerja. hihi.. cantik laa roti akak, tun ingatkn roti ni msk atas pan. blh bakar rupanyer.

izahdaut said...

hahaha..kak ita buat lawak..jadi kipas pun leh ye.. hehehe.. sedap ye kak.rasa dia jenis cemana.rasa tercekik tak kalau nak telan.ke lembutt je gitu? ehhe..asik menanya je ye

AZLITA AZIZ said...

terima kasih mas
jemput makan mas.. :D

AZLITA AZIZ said...

mmg gebu dan lembut...
sedap lah makan masa panas2 pulak bila cicah dgn kari.. yummy!

AZLITA AZIZ said...

boleh juga klu nak bakar atas pan Tun... tapi yg bakar tu dia tak gebu dia akan nipis sikit dan mengelembung2 sedap jugak! akak klu malas nak masuk oven akak bakar atas pan aje...

AZLITA AZIZ said...

izah nak pinjam kipas akak ke??? hihi
tak de lah tercekik izah klu makan... sedap la klu cicah dgn kari, atau sambal.. kadang2 akak cicah dgn asam pedas pun sedap!
masa panas2 ia lembut dan gebu bila dah sejuk tu ada liat sikit tapi boleh kukus tuk bagi dia lembut balik...
akak selalu klu dah liat tu akak rendam aje dlm kuah kari tu.. biar sekejap sampai kuah dia serap pas tu... emmm kita bedal lah...haha

ziey said...

wah pandai la kak,,ziey biasa bli siap jer hehe,,

Mega Nanda said...

Mbak, saya mau bertanya, Lemak sayuran itu apa?? apakah seperti minyak sayur? saya dari indonesia.

thanks,
Mega

Powered by Blogger.