Follow if you like

Mar 15, 2011

NASI LEMON

Assalamualaikum....

dah makan ke?? hari ni ita masak Nasi Lemon. Resepi dari Pak Engku lain dari yg lain... Nasi ni penuh dgn aroma dan bau lemon. rasanyer juga sedikit masam2 gituuu... jika inginkan kelainan dalam masakan bolehlah mencuba resepi ni... Sedap tau! makan dgn rendang. Ita makan lauk ni bersama rendang dan semerbak. Apa tu semerbak??? ok nanti ita upload resepinyer sekejap lagi


Sebelum tu jom kitak lihat aksi dan gelagat anak2 di meja makan....


Aksi dibawah ni jangan tiru ye anak2... 


Azrul mmg suka buat lawak cam ni.... ikut perangai sapa lah tu agaknyer.... wakaka!!!

Jejaka2 maco yg dah tak maco kalau kat meja makan... hahaha.... tapi aksi ni lah yg buatkan maknyer rindu bila diorang dah balik nanti.... huhu

My Kitchen's Recipe
NASI LEMON 
By: Pak ENGKU

1 kg beras basmathi - cuci bersih dan tos kan airnyer
100 gm marjerin
1/2 tin susu cair
1/2 sudu teh serbuk kunyit - ita guna kunyit hidup
1 biji lemon - parut kulit dan ambil jusnyer
1 liter air - biasa jumlah air sama dgn jumlah nasi
garam secukup rasa

Bahan tumis
3 ulas bawang merah - kisar
2 ulas bawang putih - kisar
1 inc halia - kisar
1 tangkai daun sop - dihiris
1 tangkai daun pudina - dihiris

"DO IT YOURSELF"

Panaskan marjerin dan tumiskan bahan yg dikisar. Goreng hingga garing dan naik bau.
Masukkan air , susu cair, kunyit , garam secukup rasa jus lemon dan parutan kulit lemon. kacau rata dan biarkan ia mendidih.
Masukkan beras, daun sop dan daun pudina. tanak sehingga nasi masak.

3 comments:

izahdaut said...

wahh nasi lemon lak ni..
semerbak harum apa tu kak ita?hehe..mcm mcm perangai budak ni.mesti hapy go lucky je perangai nyer..eh saya nampak ada sorang lagi baju merah tu..sapa lak tu..ekeke

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

kuning nasinya sesuai dengan namanya... masam2 ye nasi ni.. tp kalau dah mkn dgn rendang tentu tak rasa sgt dah masamnya tu.. hehe..
betul kata ita.. gelagat anak2 tu yg buat kita rindu bila berjauhan...

Kjee said...

suami kjee tak suka makan brasmathi rice. boleh ke guna beras wangi? air dia camner?

Powered by Blogger.