Follow if you like

Mar 27, 2011

LONTONG SINGAPURA

assalamualaikum...

tengah buat apa tuuu??? dah sarapan... ke tak ambil sarapan terus aje makan tengahari... apa2 lah kan janji kita kekal sihat dan ceria...

Hari2 minggu cam ni... biasa kita habiskan hujung minggu bersama keluarga... jalan2 makan2 atau bersantai2... Atau apa kata kita masak2 dan makan2 bersama kan lebih baik sekurang2nyer dapat merapatkan hubungan kekeluargaan... Ita selalu kalau anak bujang 2 orang tu ada masa cam ni ita ajak dia orang tolong ita masak... atau pun kita sama2 kemas rumah...

Ok lah apa kata kita intai menu ita pagi ni manalah tau kalau ada yang nak mencuba untuk hidangan tengahari ni...


Resepi Lontong Singapura ni ita ambil dari majalah Saji terbaru keluaran bulan April. Ita pun tak pasti betul atau tidak ini lontong Singapura. Jadi kepada warga Singapura kalau ita tersilap harap maaf ye! jangan salahkan ita tau! salahkan majalah Saji.. hihi

Ita berkenan sangat dgn resepi ni kerana ia sangat ringkas cara penyediaannyer.. Tersangat mudah!.. Biasa kalau lontong Johor kita makan dgn nasi empit dan sambal tumis, tapi lontong Singapura ni tak perlu sambal tumis kerana lodehnyer dah pedas, senang kerja... tak payah nak susah2 masak sambal yg membuatkan merecik satu dapur dgn minyak... haha


Lontong Singapura ni pun sangat sedap!... mmg sedap! HB dan Dalili pun kata sedap! Ita ada tambah sedikit perencah agar ia bertambah kick!.. dan ita makan bersama serunding dagimg yg dikirimkan oleh ibu mertua ku...hehe... Ita rasa ita akan selalu gunakan resepi ni klu nak buat lontong lain kali... haha mmg ita suka masak yg ringkas dan tak merumitkan... kalau tak bercinta jugak nak buat lontong kerana malasnyer nak membuat sambal tumis... sekarang ita rasa tidak lagi kerana ita dah jumpa resepi yg mudah!.. jom kita intai2 resepi ni...

MyKitchen's Recipe

LONTONG SINGAPURA
Sumber: Majalah SAJI keluaran April 2011

Nasi Impit
Telur rebus
Nasi impit ni boleh di buat sendiri atau beli yg dlm peket jenama NONA yg ita rasa sedap.. pas tu kita cuma perlu rebus. Atau boleh beli yg dah siap jual di pasar.

Bahan Kisar
10 tangkai cili kering - jika suka pedas boleh lebihkan
4 ulas bawangmerah
3 ulas bawang putih
3 cm halia
2 batang serai
2 cm kunyit hidup - dalam resepi guna kunyit serbuk
100gm udang kering - rendam dulu biar lembut
1inc belacan - yg ni ita tambah

Perencah tambahan - yg ni ita tambah
1 kiub ikan bilis
1 kiub daging
garam secukup rasa

Bahan Sayuran
5 tangkai kacang panjang - potong 1 inc
100 gm sengkuang - potong memanjang
200 gm kubis - dihiris kasar
3 keping tauhu lembut
2 keping tempe - potong dadu dan digoreng
200gm suun - rendam hingga lembut
1 batang lobak merah - potong memanjang
4 cm lengkuas - dihiris

Tumiskan bahan kisar dgn 3 sudu makan minyak hingga naik bau. (ita tumis lama sikit supaya hilang bau lada kering) Setelah terbit minyak masukkan santan dan lengkuas. Masak dan biarkan hingga mendidih (kacau selalu supaya santan tak pecah minyak) masukkan perencah tambahan dan garam secukup rasa.
Kemudian barulah masukkan bahan sayuran, mulakan dgn kacang, lobak merah, sengkuang, tempe, tauhu, suun dan kubis.
Setelah masak, hidangkan bersama nasi impit dan  telur rebus. enak juga dimakan dgn serunding daging.

19 comments:

il ya na said...

alahai blum bekfes g ni..sedapnye..

Mas said...

lama dah mas tak makan lontong...
nak semangkuk kak.....
tu..nasi impit munga2 tu...lawanya.....

Cendana Kasih said...

aduh..sedapnyer..lama tak makan lontong ni.. nak tunggu raya, lambat lagi...nk buat sendiri? tunggu vitamin R datang dulu...heheh... lawa nasi impit bunga tu..rajin dan kreatif..

Mak Qis said...

assalam
ita...saya mmg selalu buat kuah gni..saya panggel kuah lodeh merah..mmg sedap kan...

Bee said...

Assalamulaikum, lewat masuk sini..nak minta lontong pun msti dah abis kan!! tak kisahlah lontong singapura ka..malaysia ka..dua2 cek suka...!!!:)

Nuridah said...

Salam pagi Ita,

hmmm lontong ini buat perut jadi lapar aje pagi2 ni....hehe...febret sekali lontong.

Naz said...

Salam kak Ita..
Wah lontong... Suka sgt lontong.. Nak sikit kak.. Sebiji mcm gambar tau.. Nasi impit dia mesti bentuk bunga tau!..

AZLITA AZIZ said...

breakfast aje kat sini.. il hehe :)

AZLITA AZIZ said...

betul mas akak pun dah lama tak makan sebab malasnyer nak buat sambal.. hehe tapi bila tgk resepi ni dlm majalah hari tu terus semangat nak melontong datang....

nanti akak buat semangkuk ye... nak nasik munger2 sekali ye!... :D

AZLITA AZIZ said...
This comment has been removed by the author.
AZLITA AZIZ said...

bila lah vitamin r tu nak mari....
tapi tak pe norma yg ni resepinyer paling simple... yg paling penting sedap!

AZLITA AZIZ said...

oh ye ke mak Qis..

ita pun baru pertama kali cuba.. tapi mmg sedap! lain kali ita akan guna resepi ni aje tuk buat lontong ni... sebab mudah dan ringkas...

AZLITA AZIZ said...

waalaikumussalam... Bee,...
sama lah... ita pun suka! asal nama lontong semua sedap kan??

AZLITA AZIZ said...

wasalam Nuridah...

ita pun mmg suka lontong... nak pulak klu ada serunding dan sambal kacang lagi sedap!

AZLITA AZIZ said...

wasalam naz...

hehe boleh3x nanti akak buatkan ye... silalah duduk tungu akak siapkan munga2nyer... ye!

norlie said...
This comment has been removed by the author.
norlie said...

salam.dalam resipi lontong spore ni xde sukatan santannya?..berapa sukatannya?

Ahmad said...

tak perlu tambah ikan bilis, kiub daging segala sis Ita, kan sdh ada belachan dan udang kering, sdh cukup... ini resipi tradisional org2x Jawa Singapura sebenarnya :)... dan di Singapura satu kemestian untuk Hari Raya, tambah dgn srunding kelapa, bergedel, dan sambal tumis... syabbas

InaYusoff said...

kak..
saye share ea resepi..
sebab semalam dah buat..
menjadi!!...

Powered by Blogger.