Follow if you like

Mar 13, 2011

LEMPENG

Assalamualaikum...

Hari ni ita sekeluarga bersarapan dgn lempeng. Lempeng ni mmg fav anak untuk sarapan pagi. kalau maknyer buat sambal tumis... maka banyaklah permintaan untuk suruh buatkan lempeng ni...


Lempeng ni mudah aje cara penyediannyer... Bahan2 pun cukup simple iaitu tepung, air dan garam. Tapi rasanyer sangat sedap pulak bila dimakan atau di cicah bersama sambal tumis dan kuah kari. Sebelum diperkenalkan dgn roti canai... ini adalah antara makanan orang dulu2 yg paling popular. Ini lah juga makanan yg paling ita suka makan sedari kecil.


Teringat zaman2 kanak2 dulu... tiap kali mak buat sarapan lempeng ita adalah orang yg pertama akan duduk di meja makan... menunggu dgn sabar setiap giliran... al maklumlah adik beradik ramai... jadi kenalah tunggu giliran untuk mendapatkan lempeng ni... kadang2 bila dah dapat tu makan sikit2 sebab nak tunggu dapat lagi satu mmg lambat kerana banyak mulut yg menunggu... hihi


Mak kalau buat mmg banyak sampai satu besen besar... kata mak makan biar sampai kenyang... mmg kenyang makan lempeng ni... Kalau diberi pilihan antara lempeng dan roti canai ita lagi suka lempeng. Mak ita kalau buat lempeng ia akan letak sedikit minyak sapi pada minyak yg nak dioles pada pan tu... bau minyak sapi tu mmg buatkan kita tak boleh nak berhenti makan lempeng ni... mmg harum...

Sekarang lempeng ni dah jadi fav anak2 pulak... terutamanyer Amirul. Kalau pergi rumah atuk dia mesti dia akan suruh atuk dia buatkan lempeng... Mak ita mmg suka melayan cucu2nyer... yg hairan tu dia boleh tau makanan kegemaran semua cucu2nyer... sebab tu anak2 ita suka sangat pergi rumah atuknyer ni....
tengok saja lah kalau Hari Raya, bila berkumpul ramai2 tu macam2 yg mak ita masak untuk cucu2nyer... sehari suntuk mak duduk didapur melayan kerenah cucunyer.... kesian makkk.....

3 comments:

Ann Huda said...

Salam perkenalan. Sblm ni baca jer post ita tak pernah comment tapi hari ni nak comment gak pasal Lempeng adalah fav kita. Kita kalau makan lempeng, berlempeng-lempeng banyak nya. Especially cecah sambal tumis bilis. Mmg lempeng lebih sedap dari roti canai..tak muak2 walau brapa lempeng pun yang masuk tekak.
BTW cantik lempeng Ita..

Mas said...

akak..sedapp la makan lempeng ngan sambal...mas memang suka..
ehhh..lama dah mas tak buat lempeng...he..he..

aina alia Makabah said...

boleh dikatakan hr2 suami sy suruh sy buat lempeng untuk dia...

Powered by Blogger.