Follow if you like

Mar 17, 2011

KEK GULUNG KASIH

assalamualaikum....
bertemu kita kembali hari ni walaupun lewat bersiaran.... cuti2 ni anak2 burung kat rumah ni asyik bukak mulut aje... jadi terpaksa lah mak burung berhempas pulas di dapur... hihi



hari ni ita buat kek Gulung Kasih. Resepi ita ambil dari DJ Dayang. Ramai yg dah mencuba kek gulung ni kan... mmg macam biasa kita tertinggal lagi... tapi tak pe.... janji kita dah dapat merasa kek gulung yg dah berapa malam terigau2 ni...


Mmg sungguh teruja dan tergoda betul bila tengok kek gulung DJ Dayang, pas tu nampak pulak kat rumah Madiha... wah! tak leh jadi ni... alamak!!! kat rumah Izah pulak kek ni singgah.... aduh! bila nak buat ni..... alaaa..... zana dah buat jugak.... uwghhh!!!! mesti kena godek jugak....



emmmm.... baru lah dapat merasa.... sedapnyerrrr..... mmg sedap! lembut aje... rasa manis nyer pun ngam ngam aje.... Terima kasih lah pada DJ Dayang yg sudi berkongsi resepi kek gulung yg sedap ni.... siap beri tips! lagi macam mana nak buat.... mmg tak puas makan kek gulung ni sebab satu adunan tu sikit sangat lah... ita makan sorang aje wei!!!.... hihi gemuk lah lepas ni... huhu...



Rasa2 kek gulung ita ni dah tak leh panggil Kek Gulung Kasih lagi dah ... sebab dah macam kek Gulung Pelangi la pulakkk.... wakaka
Ita minta izin untuk copy dan sharekan kat sini pulak ye!... kalau ada resepi yg sedap2 share lah lagi... hihi....

MyKitchen's Recipe

KEK GULUNG KASIH
By: DJ Dayang
bahan-bahan :

  • 70 g tepung gandum (diayak)
  • 1 sudu besar susu tepung
  • 3 biji telur A
  • 60 g gula kastor
  • 60 ml minyak masak sayuran/minyak jagung
  • 1 sudu kecil esen vanilla
  • 2 sudu kecil ovalette
  • Pewarna merah, hijau dan kuning

cara-cara :
  1. Panaskan oven 170-180C. Seperti biasa, sediakan loyang swiss roll. Alaskan dengan baking paper. Sapukan dengan sedikit mentega. 
  2. Satukan kesemua bahan di atas (kecuali minyak dan pewarna) di dalam mangkuk adunan, kemudian putar hingga gebu. 
  3. Setelah itu, tuangkan minyak masak/minyak jagung sedikit demi sedikit dan kacau sebati dengan senduk kayu atau rubber spatula. 
  4. Ambil 4 sudu besar untuk setiap adunan yang diwarnakan merah, kuning dan hijau. 
  5. Tuangkan adunan yang kosong di dalam loyang pembakar dan ratakan. Kemudian, tompok-tompokkan adunan merah, hijau dan kuning di atasnya (rujuk gambar di bawah). Tak perlu ditekan atau diratakan. Tetapi kalau hendak buat corak pun boleh juga.
  6. Kemudian bakarlah hingga keperangan selama lebih kurang 20 minit. (DJ guna suhu 180C dan bakar kek selama 17 minit sahaja). Kepanasan suhu bergantung pada jenis oven masing-masing.
  7. Setelah masak, keluarkan terus dari oven dan terbalikkan kek dan sejukkan sebentar. 
  8. Kemudian sapukan dengan jem/krim mengikut citarasa sendiri. 
  9. Gulung kek dengan kemas. 
  10. Bolehlah dipotong dan dihidangkan. 

Update :Tip menggulung kek berdasarkan pengalaman DJ
  • Kek jangan terlalu tebal. Jika terlalu tebal, nanti susah hendak menggulungnya dan berkemungkinan kek akan pecah. Sebaik-baiknya biarlah setebal 1 1/2 cm atau 2 cm shj.
  • Gulung dengan perlahan. Jangan tergesa-gesa. Nanti jadi tak kemas.
  • Gulung menggunakan baking paper atau tuala bersih. Jangan sekali-kali menggunakan tangan. Nanti kulit kek akan melekat di tangan atau kulit kek mengecut.
  • Jangan bakar kek terlalu lama. Suhu bergantung kpd kepanasan oven masing-masing. Jika kek terlalu garing dan kering, berkemungkinan kulitnya mengelupas dan pecah-pecah.
  • Pastikan kulit kek masak keperangan. Jika tidak, kulitnya pun akan mudah tertanggal atau melekat pada kertas baking. 
  • Kek gulung sepatutnya lembut, gebu dan mudah digulung.
  • Kek boleh digulung samada masih panas mahupun sejuk. Terpulang pada citarasa. Jangan terlampau lama dibiarkan sejuk. Nanti kek akan jadi kering dan susah pula nak menggulungnya.
  • Untuk sapuan/filling. Boleh gunakan krim aising/buttercream atau jem. Sekiranya menggunakan jem, sila cairkan dulu jem tersebut supaya mudah untuk meratakannya pada kek.
  • Jem boleh disapu ketika kek masih panas. Tetapi jika menggunakan buttercream, sila tunggu kek sejuk terlebih dahulu.
Bunga2 yg mekar di kala hujan..... (Canon 50mm f.1.4)

15 comments:

dZana said...

bila tgok kek ita ni .. terasa nk buat lagi pulak..rasa tak puas mkn... buat segulung sekali hadap jer dah licin.. kebetulan kehabisan ovelet .. tu yg cam memendam rasa jer.. hihihi.. cam dayat pulak bunyinya.. gabungan warna warni yg menyelerakan... tentu mak burubg puas ati bila anak2 burung dah kekenyangan ...

tun_telani said...

fuhh... mengancam habis akak nyer kek gulung.. tun ketapi slow sket. x buat2 pon lg.. list panjang ngat..hihi

Ummi said...

Emmmmm...menyulam kasih lg Ita? Hehee...cantik kek Ita tu...akak ni dah lama x mengroll kek ni...rasa seriau la pulak...hahahahha

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

CLAP! CLAP! CLAP!
cantik sungguh kek gulung kasih pelangi mu.. hehehe.. memandai tokok tambah nama.. hehe.. betul kata ita tu.. satu adunan ni sikit je dpt.. mmg sekali hadap je licin.. masa kita buat aritu sbb dah mlm.. so anak2 rasa sorang sepotong jelah.. pastu esoknya tinggalkan je utk dorang kat rumah.. balik kerja ptg tu mmg dah tinggal bekas kosong ajelahh.. hehe..

Nazrah Bakery & Dunia Kuih said...

warna warna pelangi...memang sesuai di kala hujan..kalau di rumah ita..mesti ceria ngan kaler2...

chikadakbiru said...

aduii akak punyer menu buat saya nangis tiap2 ari....bila nk jemput p umah...tak tahan dh asyik tgk gambar jer..sampai satu ofis dok juling tgk pic kek2 tuh

Nieza said...

wow mabeles!....cantik sampai syng nk mkn ni..bw blk simpan almari la kak...ekekeke

ain (sweet thots) said...

akakk.. xtau nk kata apa dah.. cunnya kaler kek tu... rasa syg nak makan jer. photo pun cun amat!!

Deliah's Deli said...

sgt2 tserlah keayuan kek gulung tu..suker la tgk..nk tgk je..nk mkn x dpt..:)))

azumaya75 said...

salam..good job..mmg menggoda lah kek gulung u,,,tak boleh jadi nie i nak cuba,,,,

~Norul Mas Hana ~ said...

wah cantiknya kek gulung kak ita..sayang nampaknya nak potong..hihi..cantik sgt.. =)

AZLITA AZIZ said...

zana
hahaha...anak burung dah kekenyangan... mak burung yg lepak... adunan ni dpt satu roll aje kan... mmg tak puas makan... ita pun rasa mcm nak buat lg... sedap pulak!...

Tun
hihi samalah tun aka pun selalu tertinggal ketapi... tapi kadang2 naik yg express... skip2... hihi... mana yg dah tak leh tahan tgk kita terjah... hihi

kak ummi
terima kasih kak....
ita tak tahan tgk kak ummi lps sorang2 posing... tu yg buat tu... eh! dah tak leh nak lelap mata... hihi terbayang2 aje...

Madiha
TQ TQ TQ :D
sedap jugak nama baru tu... hihi
mmg dapat seketul aje... emmm... tak puas rasa makan... mcm nak buat lagi aje rasanyer... haha

AZLITA AZIZ said...

Nazrah
haha tak puas lagi main dgn colour2 ni teringat kelas lukisan masa kat sekolah dulu... hihi

Chikadakbiru
wah! sampai juling...hihi
alo.. alo.. alo... cian nyer ... jgn nangis... nanti buat ye!.. :D

Nieza
TQ nieza...
simpan almari.??? kang besemut Nieza oiii.... :D

Ain
TQ ain :D

Deliah
hihi TQ :D

Azumaya
TQ :D
Cuba azu... gerenti sedap!

Nourul
TQ Nourul... :D

athirah ghani said...

salam, puan oven saya hanya ada api bawah..jadi, adakah ia beri kesan pd kulitnya? sbb stp kali saya buat swiss roll pasti kulit depannya melekat ketika mengulung, bagaimana ya?sy sudah cuba menggulung dgn towel, paper y ditabur icing sugar utk elak melekat..tp masih tidak berhasil..

qaseira ummi said...

Tq resepi nye...mudah dan tak membazir..

Powered by Blogger.