Monday, March 14, 2011

KARI SOTONG BEREMPAH

Assalamualaikum...

Hari ni lambat sikit masukkan N3... busy sesangat.... bila kita dah tak busy tenet pulak buat hal... slow and steady aje... malas betul nak menunggu... Bila dah malam2 ni barulah dapat masukkan N3 lauk yg ita masak untuk hari ni...


Resepi kali ni macam biasa masih lagi resepi dari Pak Engku. Kita masak sotong pulak lah ye hari ni... Sesekali kita tukar selera pulak! biasa masak kari ayam, kari daging, kari ikan.... hari ni kita cuba sotong pulak...


Biasa lah kan kalau resepi Pak Engku tidak akan menghampakan... rasa lauk kari sotong berempah ni sama rasanyer kalau kita makan kari mamak kat kedai yg jual roti canai tu... kari ni agak sedikit masam dan terasa rempah ratusnyer... bau kari mmg lah semerbak... dan mengundang selera betul...



Disebabkan hari dah lewat malam tak dapat lah nak bersembang panjang... kita layang je lah lauk kari sotong berempah malam2 buta ni...

MyKitchen's Recipe

KARI SOTONG BEREMPAH
By: Pak Engku

1kg sotong - cuci bersih dan potong ikut citarasa
8 ulas bawang merah - dikisar
5 ulas bawang putih - dikisar
2 inc halia - dikisar
1 biji tomato hiris kasar
5 tangkai daun kari
2 camca besar halba
Rempah tumis - 4 sekawan
4 camca besar rempah kari ikan
1 camca kecil serbuk kunyit
1 camca besar serbuk cili
2 tangkai cili hijau - belah 2
500 ml santan pekat
300 ml air asam jawa
50 ml minyak masak
garam secukup rasa

"DO IT YOURSELF"

Tumiskan rempah tumis, halba dan daun kari hingga harum. Masukkan bahan yg dikisar dan masak hingga naik bau. Kemudian masukkan rempah kari, kunyit serbuk, dan cili serbuk dan masak hingga terbit minyak.
Masukkan sedikit air dan biarkan seketika. Apabila mendidih masukkan sotong, santan, air asam jawa dan garam secukup rasa.
Masak hingga kuah sedikit pekat. angkat dan hidangkan.

1 comment:

hani khalisya said...

kak,nk tanye rempah tumis 4 sekawan 2 ape?hihi...