Follow if you like

Mar 21, 2011

IKAN SENANGIN BAKAR dan AIR ASAM MEMPELAM MUDA

assalamualaikum....

Selamat pagi semua.... minggu baru,
alhamdulillah.... selamat dah anak2 semua... sampai ke destinasi masing2 harap2 biarlah membawa semangat dan azam baru... teruskan perjuangan... demi mengejar cita2...

Semalam satu hari tak boleh bangun... sakit kepala... mungkin cuaca yg tak berapa baik... Dalili pun demam dan batuk... malam2 tak boleh tidur... asyik batuk2 aje... kesian Dalili... tapi semangat betul nak ke sekolah... pagi2 dah bangun, mandi dan bersiap2...

Hari ni kita masak yg simple aje.... sebab nak mengemas rumah... ya Allah rumah dah macam tongkang pecah... bilik budak bujang tu dah macam dilanda tsunami.... tah apa lah yg 2 beradik tu buat... tu lah bila dapur maknyer asyik berasap tak sempat nak menjengah bilik anak2... bila diaorang dah balik.... maaaakkk aiiii.... berselerak nyerrrr....

Ok lah kita cerita tentang resepi simple hari ni... Ikan Senangin Bakar dan Air Asam Mempelam Muda.


Ikan senangin ni bila bakar mmg sedap! isinyer lembut, manis dan sangat halus.... Nak makan pun mudah sebab tak banyak tulang... bau daun pandan tu pun harum aje bila ikan dibakar... padanlah harganyer sedikit mahal!... tapi mmg puas hati sebab sedap! pulak bila di cicah bersama air asam mempelam muda... menyengat! makan pulak dgn nasi panas2... mmg kaw! kaw!... mmg kata orang tu tak perasan lah kalau mak mentua melintas...
 

Nak masak ikan bakar ni pun tak susah sangat. Ambil 2 ekor ikan senangin, siang dan cuci bersih. Kemudian lumurkan dgn kunyit dan garam. Lepas tu balutkan ikan dgn daun pandan dan semat kemas dgn lidi. Alas dulang pembakar dgn daun pisang atau aluminium foil. Oleskan sedikit minyak pada ikan supaya tak melekat. Bakar lah ikan dlm oven atau atas dapur hingga masak.


MyKitchen's Recipe
AIR ASAM MEMPELAM MUDA

Bahan A
1 sudu makan asam jawa
2 biji cili merah
5 biji cili api
1/2 cwn air suam
1 biji mempelam muda - di racik
1 inc belacan
1 sudu makan gula
1 sudu teh garam

Bahan B
  1 biji mempelam - diracik halus
1 labu bawang besar - dihiris halus
3 biji cili hijau - diracik halus
2 biji cili merah - diracik halus
5 biji limau kasturi 
2 sudu makan budu - jika suka
 "DO IT YOURSELF"

Gaulkan asam jawa dan air kemudian tapiskan.
Masukkan semua bahan A ke dlm pengisar dan kisar kasar
Limau dibelah 2 dan dibuang biji, perahkan dlm air asam.
Gaulkan bahan yg dikisar dgn bahan B.
Hidangkan dengan ikan bakar. Bila nak makan boleh juga perahkan limau pada ikan.


11 comments:

Farah Shamsudin said...

sedapnya! ni yang mcm nk ikn bakar pulakkk

Mas said...

kak ita..sedappnya ikan bakar ngan air asam tu...
terliur mas tengok pagi2 ni.....

Nazrah Bakery & Dunia Kuih said...

memang nampak sedap ..dan cantiknya bekas penumbuk sambal tu...steel lagi u...

tun_telani said...

ikan bakar masak air asam mmg sedap!
lesung batu kak ita jd lesung besi! mantap!

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

sedapnyaaa... kecur tengok air asam.. nasib baik baru mlm tadi mkn ikan bakar dengan air asam.. hehe.. tp akak bakar ikan cencaru jer.. & air asam takde mempelam.. just tomato aje... tp mmg sedaplah kalau dpt mkn ikan bakar dgn air asam ni... siap boleh meratah2 lagi...

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

lupa nak ckp.. resepi air asam ita lebih kurang mcm resepi akak jugak... sukatan tu byk yg sama dari apa yg akak catat semalam.. hehehe... terpaksa catat sebab nak tulis resepi kan.. kalau tak kerana nak masuk blog.. pakai hentam jer ikut sedap rasa.. tp bila nak masuk dlm blog kenalah catat takut lupa.. hehe...

AZLITA AZIZ said...

jemput makan fara... :D

AZLITA AZIZ said...

Hihi... sedap mas... ikan senangin ni lembut aje isinyer...

AZLITA AZIZ said...

TQ Nazrah :D
penumbuk alaf baru... hihi

AZLITA AZIZ said...

sedap Tun... jemput lah makan...
lesung besi hehe :D

AZLITA AZIZ said...

betul lah kak madiha...
sejak berblog ni semua masak nak kena sukat... kalau dulu main campak2 aje...

sampai suami ita kata " aiii... nak buat air asam pun nak sukat2 jugak... " hihi..
sekarang kalau kat dapur dah macam cikgu pulak sibuk dgn pen dan kertas... :D

Powered by Blogger.