Follow if you like

Mar 8, 2011

IKAN MERAH MASAK KICAP PEDAS

assalamualaikum...

Selamat pagi semua... Hari ni lambat cikit bersiaran.... Anak2 mula menghadapi peperiksaan. Semalam anak2 telefon... " mak... doakan kita dapat jawap pereriksaan dgn baik ye mak!... mak ampunkan kita... halalkan makan minum kita... doakan kita tidak melakukan kesilapan ketika menjawab peperiksaan... dan doakan kita lulus dgn cemerlang" Insyaallah nak... mak tak pernah berhenti berdoa untuk anak2... harap2 Allah memakbulkan doa ibu dan anaknyer... Semoga semuanyer berkesudahan dgn yg baik2 dan dirahmati Allah..... setiap niat dan perbuatan.... Amin... Ingat! mak dan ayah sentiasa ada dihati kamu... kasih sayang yg tiada berpenghujungnyer.... walau jauh dimata namun kamu sentiasa dihati kami....

Jangan dok layan perasaan tu ta.... ingat yg dirumah ini juga perlukan kamu.... sob... sob... :(

Ok lah jom kita bicara bab makan.... hari ni nak makan apa??? ikan ke, ayam ke, daging ?? kalau yg tinggal dan berpenghuni dirumah ni sekarang, semua mmg peminat setia ikan... so kenalah ikut suara majoriti iaitu... IKAN. Resepi kali ni juga dari Pak Engku. Tabik spring toing! toing! toing! kat Pak Engku lah... sebab lauk ni mmg marvelous.... slurrrrppp...... hingga menjilat jari... kalau makan pakai tangan... kalau pakai sudu... hingga menjilat sudu dan garfu lah!... mmg power! kalah power rangers....


Biasa kalau masak letak rempah ratus ni mmg kaw! kaw! lah kan... aromanyer mmg menusuk kalbu... memgoda selera dan mengugat diet... ala kita belasah aje dulu 2, 3 pingan pun tak pe... esok2 kita sambung lah diet balik.... kan! jom kita jamu selera dulu...

MyKitchen's Recipe

IKAN MERAH MASAK KICAP PEDAS
By: Pak Engku

4 keping ikan merah (ikan lain2 pun boleh... ikan JAWS jangan eh....)
10 ulas bawang merah - kisar
3 ulas bawang putih - kisar
2 inc halia - kisar
15 tangkai cili merah - kisar kalau tak suka pedas boleh kurangkan
10 tangkai cili api - kisar ini betul2 punyer pedas! kalau tak suka pedas kurangkan ye!
1 ketul gula melaka - kalau besar 1/2 aje
2 biji tomato belah 4
1 biji bawang besar - dipotong baji
2 tangkai daun sup hiris
5 camca besar kicap manis
1 helai daun pandan
1 camca kecil serbuk kunyit
*1 camca kecil biji ketumbar - kisar
*1 camca kecil biji jintan manis - kisar (klu yg serbuk pun ok)
*1 camca kecil biji jintan putih - kisar (klu yg serbuk pun ok)
2 tangkai kulit kayu manis
3 kuntum bunga lawang
5 kuntum bunga cengkih
5 biji buah pelaga
200 ml air asam jawa
minyak untuk menumis
garam secukup rasa
1 kiub ikan bilis - ita tambah.

"DO IT YOURSELF"

Gaulkan ikan dgn serbuk kunyit dan garam. goreng sehingga masak. Ketepikan
Tumiskan rempah tumis 4 sekawan dgn daun pandan. Masukkan bahan kisar dan tumis hingga pecah minyak dan harum baunyer...
Masukkan pula bahan kisar yang ber tanda *, air asam jawa, kicap manis, gula melaka dan kiub ikan bilis. Kacau rata dan biarkan mendidih.
Selepas itu barulah masukkan ikan. masak sehingga pekat kuahnyer.
Akhir sekali masukkan tomato, bawang besar dan garam secukup rasa.
Setelah masak hidangkan dgn taburan daun sup

4 comments:

Mas said...

wakakaka...lawak la kak ita ni..
nampak pun dah tau sedapp ikan tu..
masuk list resepi ni..he..he..

DJ Dayang said...

adehh...kecur liur!

Anna Qawina said...

ni kalo ank2 suka sgtla masak camni, tp harini mls lg nak masuk dapo..tumpang makan eh...

Nieza said...

sedapnya!...mau bertambah nasi ni..hehe tapau sepiring kak nk cicah roti ni..dh cuba dh english bread tu..sedap..tq sharing kak:)

Powered by Blogger.