Follow if you like

Mar 25, 2011

FILET IKAN BERSOS PEDAS

Makan tengahari yg sempoi hari ni... ita mmg suka masak yg macam ni... Kebetulan yg ada kat rumah ni semua suka ikan... jadi hari2 mmg menu ikan. Ikan mmg tak pernah jemu makan kan.. lagi pulak yg bersos pedas cam ni... laju aje bila makan dgn nasi hangat...


Masaknyer pun simple aje... bahan2 pun yg dah ada kat dapur... mungkin sos plum aje yg nak kena gi cari... Biasa ita stock sos dan perencah mmg dah tersedia ada kat dapur... tu bila nak masak mudah sikit, sebab semua ada... Bila gi belanja barang dapur bahan2 ni lah yg ia utamakan sebab ia tahan lama... dan mudah disimpan...


Untuk resepi kali ni ita gunakan filet ikan douri... bukan ikan duri ye!... Filet ikan ni beli yg dah siap! biasa kat Jusco atau Tesco mesti ada. Kebetulan rumah ita mmg dekat benar dgn Jusco dan Tesco... jadi tak lah bimbang sangat bila bahan2 kehabisan stock... Pasar pun dekat... aje... Boleh singgah KidMart... semua ada... ita selalu klu belanja bahan2 basah kat KidMart lah... bila dah makan kenyang klu sakit perut haaa.... hospital pun dekat... tak sampai sebatu... jerit aje ambulance dah sampai... haha... untung duk kat sini semua kemudahan tersedia depan mata... ehhh... mak cik ni dah melaluttt... pulak... ok jom kita intai dapur ita... kita semak2 resepinyer...

MyKitchen's Recipe

FILET IKAN BERSOS PEDAS

2 keping filet ikan
1 camca teh serbuk lada sulah
1 biji putih telur
sedikit tepung jagung

ikan dicuci bersih. lap ikan menggunakan kitchen towel. Perap ikan dgn serbuk lada sulah selama 15 minit. Kemudian celupkan dlm putih telur dan lumurkan pula dgn tepung jagung. panaskan minyak dan goreng filet ikan hingga kuning keemasan. angkat, toskan minyak dan ketepikan.

Bahan Kisar
4 ulas bawang putih
2 cm halia
5 biji cili api

Bahan Sos
2 sudu besar sos plum
2 sudu besar sos tomato
2 camca besar sos cili
2 camca besar madu
1 sudu besar kicap masin
1 kiub ayam
sedikit air

Bahan Hiasan
1 labu bawang besar - dipotong baji
2 biji cili merah - dihiris halus

"DO IT YOURSELF"

Ambil 3 sudu besar lebihan minyak mengoreng ikan tadi dan tumiskan bahan kisar hingga harum. masukkan bahan sos dan masak hingga kuah pekat dan mendidih. masukkan bawang dan cili merah kacau rata. Tuangkan sos itu atas ikan yg telah dihidang atas pinggan. Hidangkan panas.

8 comments:

Syafiq Rosli said...

yummy2..sodap ni..

Nieza said...

salam winduuu kak Ita!haha lama tak singgah sini..byk dh menu best2 tertinggal ni...sedap nengok ikan tu...nieza pun suka mkn ikan..haha best tempat akak tu ada umah kosong tak sebelah tu nk pindah dok sana berjiran ngan akak la..hehe

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

kita pun suka ikan... tapi anak kita yg lelaki tu suka ayam.. kalau masak ikan mesti dia akan tanya ayam jugak.. sabor jelah itu budak!

Nazrah Bakery & Dunia Kuih said...

bukan Nieza jer..kita pun nak ikut pindah sama ..huahhh....

AZLITA AZIZ said...

sedap Syafiq... yummy!

AZLITA AZIZ said...

wasalam nieza...

wah makan angin ye! seronoknyer...
jom pindah sebelah kosong lagi ni... hehe

AZLITA AZIZ said...

samalah... anak lelaki ita pun suka ayam...
tapi yg pompuan ni ikut ayahnyer suka ikan...

AZLITA AZIZ said...

ha... jom nazrah pun boleh pindah sini... berjiran dgn akak... :D

Powered by Blogger.