Follow if you like

Mar 6, 2011

Demam pun boleh kebah kalau cam ni...

LIHATLAH DUNIA.....
hahaha.... hihihi.... sukanyer.... walaupun demam boleh kebah kalau cam ni... mungkin sumpahan dah berlalu kot... hihi

hari ni happy gilerrr... ialah bila buat apam mekar sejambak... selalu kalau buat mmg susahnyer nak mekar... bukan kata nak mekar nak senyum pun susah... hari ni... dia mekar kembang setaman... dan hati si pembuat pun berkembang dan mekar sama seperti mekarnyer apam2 ni... wah!... seronok bukan kepalang....

Resepi apam ni ita ambil dari majalah SEDAP. Mula2kan cuak jugak nak buat sebab apam ni gunakan Coca - Cola. Dalam hati kata "OK ke ni..." tapi bila tgk pic dalam majah tu macam memanggil2 aje nak suruh mencuba... akhirnyer digagahkan jugak lah hati ini mencuba... tapi kan berbakul jugak lah mulut ni kumat kamit membaca bismillah dan doa agar kembang lah hendaknyer.... bila bukak aje kukus Wahhh!!... terlompat2 dan terlenting2 dah macam cacing kepanasan pun ada.... Ya Allah sukanyer.... sampai Dalili kata " mak ni dah kenapa mak!... buat kuih pun tersenyum2 dan terlompat2" aisey.... macam mana pulak dia boleh ada kat belakang boleh tak perasan pulak... hihi malunyer....


 Ok mesti semua nak tanya??? dah tau dah soalannyer.... sedap ke??? tu bukan soalan cepu mas, tu soalan wajib tayang tu... hihi ok apam ni lembut dan gebu... warnanyer pun menarik, mekarnyer pun cantik... ye mmg cantik! rasanyer seakan2 sama macam apam mekar... sedap! pulak tu bila tergigit cip coklat... emm.... mmg sedap! jom lah cuba... rasa2 sapa2 yg selalu kena sumpah buat apam tak mekar tu jom buat apam ni.. gerenti semua sumpahan dah berlalu....


Kerana terlalu happy kita malas nak cakap banyak... jom lah kita tengok apa-apam ni berposing... ha ada yg macam Era Fazira, ada yang macam Nasha Aziz, ada yang macam Naomi Campbell, ada yg macam Cindy Crawford waa..... macam - macam ada....


MyKitchen's Recipe

APAM KUKUS MEKAR COLA
Sumber : Majalah SEDAP
Suntingan : Azlita Masam Manis

2 biji telur
1/4 sudu teh garam
150 gm gula pasir
50 gm gula merah - ita guna gula perang
1/2 sudu makan ovalete
275 gm tepung gandum
15 gm susu tepung
1/2 sudu teh baking powder
225 ml coco-cola
50 gm coklat cip - ita lebihkan sebab 50 gm ni macam sikit sangat

"DO IT YOURSELF"

Pukul telur, garam, gula pasir, gula merah dan ovalete sehingga kaku selama 10 minit. (dia mmg akan kaku tau! lagi pekat dari yg selalu kita buat kek chiffon yg pukul sampai jadi bertanduk tu)
Masukkan tepung gandum, susu tepung, dan serbuk penaik yg di ayak berselang seli dgn minuman coca - cola. (bukan sambil tuang sambil minum ye!...) sambil dipukul perlahan.
Masukkan coklat cip dan kacau rata guna spatula.
Sudukan adunan ke dalam papercup dan masukkan dalam acuan apam yg berlobang2 (boleh tengok gambar)
Sediakan kukusan. Buka api kuat. Biar air kukusan mendidih.
Susun dalam kukusan dan kukus selama 10 - 15 minit dgn api besar sehingga masak.

apam ni dapat banyak so boleh buat separuh adunan jika keluarga tak ramai....
Tolong jarakkan setiap apam semasa mengukus kerana takut bila mekar ia akan melekat2 pulak antara satu dgn yg lain

14 comments:

Mas said...

amboiii..cantiknya apam tu tersenyum..
mekar setaman tu..he..he..
akak pun tersenyum lebar tu...sukanya dia..he..he..

Ummi said...

Tu diaaaaaaaaaaaaaaaaa...nasib baik x retak lantai dapur Ita oiii..terlompat2 suka tuh..hehee...kebah dah la demam tu..gerenti!! hehehe

Nieza said...

adoii kak melompat sampai ke sini dh dengarnya..hehe memang kembang setaman dh rupanya tu...baik terusla demam akak tu yer...hehe

Hanizah said...

ita...isi adunan 3/4 @ penuh?..geramnyer tgk..mesti cuba..mesti cuba..

AZLITA AZIZ said...

suka suka suka....
ia mas satu hari tersenyum2 sesorang... hihi

AZLITA AZIZ said...

hihihi... kak Ummi
takut jugak kalau2 rumah roboh... :D

AZLITA AZIZ said...

adu1 sampai kesana dengarnye akak melompat... hihihi
malunyer :P

AZLITA AZIZ said...

hanizah...
isi penuh2.... selamat mencuba..

Ayu said...

Assalam ita,
waduh!!! cannnntikkknya apam mekar setaman !!..
ada lagi tak ni..alah kita datang lambat mesti dah habis ni..huhu

ajiena43 said...

lau xde acuan lobang tu leh x...juz buh je lam kukusan tu papercupnyer...

Aziza_Hairol said...

salam , akk ita, klu letak cup tu dlm acu lompang boleh ke klu x ada yg lobang2 tu

zah777 said...

Salam Ita, saya sukalah apam ni, nak cuba buat tapi nak tanya, macam ada inti coklat je kat dlm apam mekar Ita ni....cer komen sikit

Sally Rashid said...

amboi..tersenyum lebar apam tuh..
agak2 kalau makan sebijik..mahu senyum sampai 3 hari..hehehe

D'Umairah.Blogspot.Com said...

mohom share.tqvm

Powered by Blogger.