Follow if you like

Mar 24, 2011

CUSTARD TEA CAKE

Dah ramai yg buat kek ni kan... ita tengok berderet2 N3 kek ni muncul kat dapur masing2... sedap sangat ke kek ni...???? hati tertanya2... ita kalau kek yg bakar ni kurang gemar sikit... sebab ita lagi suka kek kukus... kalau kek kukus teksturnyer lembut, gebu dan moist... tu yg buat terlebih2 suka... Kek bakar kadang kala sedikit kering dan berminyak... makan pulak cepat rasa muak... tu yg malas rasa nak buat kek yg bakar...


Tapi itu pada pendapat dan cita rasa ita... lain orang lain pula citarasanyer... Manusia ni kan rambut sama hitam tapi hati dan citaranyer berbeza2...

Ok kita berbalik pada resepi kek yg tgh Hot ni... ita buat kek ni sebab ada sedikit kelainan kerana ada kastard.... HB ita mmg suka sangat kuih atau kek yg ada kastard... ita mmg tak berapa gemar... boleh makan tapi sikit aje tak leh banyak2 nanti mula lah rasa pening dan loya... hihi macam2 hal...

untuk satu adunan mmg dapat sikit aje... ita pun hanya gunakan pan 5" aje... ngam2... kastard pun dapat sikit aje.... jadi kalau yg minat dan suka makan kastard, ita cadangkan supaya buat lebih sikit kastard tu... buat lah 2 adunan... ye!


Ita rasa kek ni mcm manja sikit... buatnyer tak lah payah... bahan pun mudah aje... semua ada didapur... Tapi ia sangat lembut dan mudah rapuh... pantang terlangar sikit dah retak seribu.... so kena lah berhati2 baik semasa memotong atau ketika nak menghidangnyer... HB ita suka sangat...!! dia kata sedap! biasa.... mmg dah agak pasti dia suka sebab ada kastard... :D  hihi sebuku kek tu dia makan sorang aje... ita jamah sikit kerana mmg ita tak leh makan banyak nanti sakit kepala...


Resepi dari kak Ida 1001 resepi... terima kasih ye kak kerana sudi berkongsi resepi yg dah menjadi kesukaan ramai ni... izinkan ita share resepinyer disini pulak ye!

MyKitchen's Recipe

CUSTARD TEA CAKE
By: Kak Ida

bahan-bahan
125g/1/2 cawan butter
1/3 cawan gula castor
1 biji telor
3/4 cawan tepung naik sendiri
1/4 cawan tepung kastard

pukul mentega dengan gula hingga kembang, masukkan telur...gaul rata...masukkan tepung dan gaul rata.
guna kek pan yang boleh ditanggalkan di bahagian bawahnya...alas dengan kertas dan gris supaya tidak melekat...
letakkan sebahagian kek batter dan ratakan...tuangkan kastard dan kemudian tuang baki kek tadi, ratakan dan bakar dalam oven yang telah dipanaskan terlebih dahulu selama 30 minit pada 180C...
keluarkan dari oven, sejukkan dan taburkan gula icing...

bahan kastard
1 sudu besar tepung kastard
1 sudu besar gula kastor
2/3 cawan susu
15g butter
2 sudu teh vanilla

larutkan tepung kastard dan gula kedalam susu, panaskan hingga mendidih dan pekat....masukkan butter dan vanilla...sejukkan...

note: doublekan kuantiti jika mahukan kek yang lebih besar...


Di bawah ni pula adalah versi English dari kak Ida juga...

Ingredients125g butter
1/3 cup castor sugar
1 egg
3/4 cup self-raising flour
1/4 cup castard powder

Custard;
1 tablespoon custard powder
1 tablespoon castor sugar
2/3 cup milk
15g butter
2 tsp vanilla essence

MethodGrease a deep 17cm round cake pan; line base and side with paper; grease paper.
Cream butter and sugar in small bowl with electric mixer until light and fluffy, add egg, beat until combined. Stir in sifted flour and custard powder.
Spread half the cake mixture into prepared pan, spread with cold custard. Spread carefully with remaining cake mixture. Bake in moderate oven for about 35 minutes. Cool in pan. When cake is cold, carefully remove paper. Serve dusted with sifted icing sugar.

CustardBlend custard powder and sugar with milk in saucepan. Stir constantly over heat until mixture boils and thickens, stir in butter and essence, cover, cool to room temperature.

19 comments:

DJ Dayang said...

wah! dah sampai ke sini ekk...nak tumpang makanlah kat sini plak...hehe

izahdaut said...

kak ita..agaknya kek ni suami suami je suke kot.haha.. saya pun tak ler gemor sangat, tapi bila tengok suami n anak2 makan, kite pun jadi senyumm je kan.ha ah kak, kek nih rapuh sikit kan.hehe..tu yang saya kurangkan sikit tepung tu

LinRosly said...

Assalamualaikum Ita...

Baru jer balik dari umah Ita dah kena patah balik sebb nak tgk Custard Tea Cake yang comey tu...sedapppp! bilalah Kak Lin nak cuba...bahannya senang jer...

Mas said...

wehhh makcik..aku nagan laki aku gemar...wakakaka...
sedapp kan kak kek ni..
tengok kek akak ni cantik jer..

Yatie said...

amboi kat sini pun ada custard teacake gak ya...samalah selera kita suka kek yg kukus...rasanya teringin plk nak wat kek ni....putri mandi kat bawah tu cantik dan ceria betul warnanya...buat terliur jek..

ninazsyafinaz said...

Salam..oh tidak..seharian asyik terpandang kek ini dimana2..harus dibuat malam ini..Tea cake..ooo Tea cake..

Wanieyra said...

ira pun baru rasa sikit je kek ni, itu pun pagi tadi sebelum berposting..hehehe.

tun_telani said...

haaa.. tu dier.. dh agak, kalau smp sini mesti versi extra cantik punyer.. rasa mcm nk makan yg ni laa pulak..

AZLITA AZIZ said...

Sila lah dayang.... :D

AZLITA AZIZ said...

ye lah Izah... suami akak suka bebenor... dia kata sedap! akak rasa jugak tapi tak leh banyak....

ooo izah kurangkan tepung eh!... mmg rapuh dan lembut sangat kek ni... susah jugak nak potong kena pegang betul2 kalau tak... asik tersompek aje.... hihi

AZLITA AZIZ said...

bahan nyer senang aje Lin mmg dah ada kat dapur... buatnyer pun mudah aje...
kalau Lin suka custard akak syorkan lin buat... sebab suami akak kata sedap!

AZLITA AZIZ said...

haha.... Mas suka ye!... suami akak yg suka sangat... akak tak leh makan banyak2 nanti pening... wakaka...

AZLITA AZIZ said...

dah orang semua dok tayang Yatie terliur jugak kita dibuatnyer... hihi

ita mmg suka kek kukus... ita ingat nanti ita nak cuba kukus kuih ni... dgr diaorg kata boleh kukus jugak...

hihi tu puteri ijau... puteri oren dan puteri merah...

AZLITA AZIZ said...

waalaikumussalam....
cepatttt.... buat cepat! sedap ni... nina... nanti kang tak leh tidur mlm asyik terbayang2 aje...

AZLITA AZIZ said...

wah! ira pun dah buat ye! cepatlah posting... tak sabar akak nak tengok... mesti cun...

AZLITA AZIZ said...

terima kasih Tun...
ok hari ni minum tea kat umah akak pulak lah ye!!! :D

Bee said...

cantik je nampak kek tuh...bila makan kek ni teringat lak kat semperit, dah ingat nak raya lah pulak...:)

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

belum sempat nak cuba lagi kek ni.. hehee.. mmg tengah hangat di pasaran.. tp kita tunggu reda2 sikitlah...

SUE said...

Tengok je dah rasa lapar...hehehe....share ye...nak cuba buat....bahan2 sumer dah ada kat dapo...tima kasih kak ita

Powered by Blogger.