Follow if you like

Mar 7, 2011

BUBUR BIJI NANGKA

kat luar tu hujan lebat dan guruh sabung menyabung... perut pulak mula berbunyi.. kruk..kruk.. minta makan... apa lah yg nak dimasak time ujan2 ni... makan yg panas2 dan suam2 sikit... buat penyaman anak tekak....

Petang ni ita buat bubur biji nangka. Mula2 dok fikir nak masak apa lah ye petang2 ni... bila bukak peti ais baru terperasan ada nangka mak bawak dari kampung... wah! sedap jugak kalau kena bubur nangka.. time ujan2 ni... apa lagi terus lah mengodek2 kat dapur... kelentum! kelentam! taraaa... dah siap!... kita makan dulu lah ye!... jemput semua... cuci mata... :D

MyKitchen's Recipe

BUBUR BIJI NANGKA

Bahan Untuk Biji Nangka
1 cawan tepung pulut
secubit garam
100 ml air pandan kalau kurang boleh tambah
sedikit pewarna hijau

Ulikan tepung pulut dgn air pandan hingga sebati. titiskan sedikit pewarna hijau dan sebatikan hingga menjadi doh. Kemudian bentukan bebola kecil bujur seperti biji nangka. sementara itu jerang air hingga didih. setelah didih masukkan biji nangka tadi. ia akan terapung bila masak. Angkat dan masukkan dalam air dari peti ais. Biar seketika.

Untuk Kuah
3 ulas isi nangka - dipotong memanjang
2 cawan santan pekat
secubit garam
125 gm gula pasir
3 helai daun pandan disimpul
500 ml air

Masak santan, air dan daun pandan. Kacau perlahan2 dan masukkan gula dan secubit garam. Biar hingga kuah mendidih. Masukkan biji nangka dan biarkan sebentar. Tutup api dan masukkan hirisan nangka. siap untuk dihidangkan.

10 comments:

DJ Dayang said...

sedapnyaaa!...lama x buat pengat

Sheila Shafea said...

salam mmg sdp naknya time cam ni hujan dan lepas bagun tidur heee nak rasa semangkuk bolehhh

Mas said...

sedappnya...
mas nak semangkuk kak..lapo ni..he..he..

Antan Bertingkah said...

Sedapnya...nak semangkuk, boleh?...

NoorMasri said...

eeeeeee....sedap ni.....mana nak cari ni...rasa nak makan jugak hehehe

aZuMaya said...

salam ita..aduhai tgk bubur terus bawa mangkuk dtg sini...mintak cikit

Anna Qawina said...

kg saya panggil butir nangka, dulu pelik gak sbb intai2 belek2 cari biji nangka takde lak da;am kuah tu..kihkih...rupa2nya paten kuih sama btk kan...bg 2 mangkuk kak, nak mkn ngna somi nih...

Ummi said...

salam Ita, waaahhh dah lama x buat bubur butir nangka camni...mmg fav akak...suka sesangat...mintak semangkuk Ita oiii...

Diana @ Melley Mey said...

salam.. tak perna makan menu nie lagi.. :D. nak try suatu hari nnt..

salwa ya said...

Wah slalu buat butir nangka ni..lagi2 time puasa

Powered by Blogger.