Follow if you like

Mar 18, 2011

ASAM LAKSA

assalamualaikum....

Salam di hari Jumaat, penghulu segala hari... moga mendapat keberkatan... dibukakan pintu rezeki dan beroleh pahala yg berlipat ganda....


Malam tadi ita masak Asam Laksa... tak sempat nak posting... busy memanjang sepanjang cuti sekolah ni... aktiviti masak memasak berjalan terus kata org tu non stop! dapur sentiasa berasap kerana perut2 asyik nyanyi lagu keroncong.... tangan tak sempat kering... pinggan mangkuk tak sempat disusun... kerja sambung menyambung bagai bagaikan kilat yg sabung menyabung.... hihi

Masuk hari Jumaat... lagi laju masa beredar rasa tak terkejar.... mana yg sempat aje dirembat... sebab semua nak cepat...


Asam Laksa bukan Man Laksa.... fav Dalili... makan tak berhenti2 maknyer suka sekali.... tengok pingan licin berseri.... sedap lah tu ! kata dalam hati....


Resepi kali ni ita ambil dari buku masakan Kegemaran Malaysia, resepi terbaik dari pakar masakan Malaysia. Sedap jugak resepi ni cuma kurang pedas! walaupun ita dah lebihkan cili... tapi ok la... anak2 boleh makan... lagi pun kalau pedas2 kesian pulak kat Dalili nanti tak dapat makan... walhal ni lah yg dia paling suka...

Jom kita kedapur kita masak Asam Laksa pulak! masak dia simple aje... mudah dan cepat! bahan2 pun yg simple2 aje....

MyKitchen's Recipe

ASAM LAKSA
Sumber : Kegemaran Malaysia

1 bungkus laksa - direbus - ita beli yg dah siap punyer...
1 kg ikan kembung atau ikan selayang - disiang dan dicuci bersih - ita guna ikan kembung
1 liter air
5 biji cili merah - dibuang biji dan dikisar - ita lebihkan cili
5 biji cili padi -  dikisar - ita tambah
2 cm belacan - dikisar
5 ulas bawang merah - dikisar
3 ulas bawang putih - dikisar
5 keping asam gelugur - ita lebihkan sebab suka masam2
1 tangkai daun kesum - ita letak lebih sikit sebab suka bau dia...
2 kiub ikan bilis - ita tambah
garam secukup rasa

"DO IT YOURSELF"

Rebus ikan dan ambil isinyer sahaja. Isi ikan tadi dihancurkan kasar2 sahaja. (ita ambil tulang ikan tu bersama air rebusan ikan tadi dan kisar halus kemudian ita tapis ambil airnyer sahaja. Air tu ita gunakan untuk dikisar bersama dgn bahan2 kisar....)

Masukkan air rebusa ikan dan isi ikan kedalam periuk. Kemudian masukkan bahan2 yg dikisar, asam gelugur dan daun kesum. Masak atau rebus bahan ini hingga kuah mendidih. Masukkan kiub ikan bilis dan garam secukup rasa.  Biar sehingga kuah merenih dan boleh lah dihidangkan bersama bahan2 ulam- ulaman.


Bahan- bahan ulam- ulaman yg dimakan bersama kuah Laksa antaranyer, 1/2 biji nenas yg di racik halus, 1 pokok daun salad dimayang halus, 1 biji timur di hiris halus, limau nipis, cili merah, satu labu bawang besar dihiris halus dan mee laksa.

10 comments:

CT Delima said...

Assalamulaikum ita...dah kecur berkali2 dah ni. ct mmg suka makan laksa, tambah2 lg kalau laksa Johor. Tak payah lawa dah laju jer amik mangkuk terus makan..hehehe.

kalau kat KL ni time pasar malam or ada pasar tani baru lah dapat merasa laksa ni. nak buat sendiri hanya ct saje yg suka makan. ank2 dgn hubby x berapa suka sgt :)

Maaf brtanya ita mmg org JB ker?

AZLITA AZIZ said...

waalaikumussalam CT...
Ita pun suka laksa Johor...
Laksa asam ni fav anak ita Dalili....
kalau yg bujang 2 org tu semua suka.... apa2 aje dia makan.... :D
ye CT ita mmg orang JB...

luvmum said...

assalamualaikum..perghh meleleh air liur tgk, nak wat incik suami kureng suka mkn.huhuh kena bli jer jawabnya..huhuhu

Deliah's Deli said...

sedap ni..tp bab perisi ikan tu yg sllnyer kurang rajin :)) tp klu dah thidang depan mata mau 2 mangkuk..hehe

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

salam ita...

aduhhhh.. tak tahannya tengok asam laksa ita ni.. dulu.. akak kurang suka ngan asam laksa (tp boleh je mkn) tapi lebih suka laksa lemak putih tu... tp dlm masa terdekat ni tiba2 pulak suka yang masam & asam laksa salah satu yg buat akak kecur liur.. dah 2 kali tapau dari gerai dekat opis ni.. hehe.. nak buat lom kesempatan lagi.. lagipun.. anak2 yg kecik tu tak reti mkn laksa lagi.. cuma yg besar je yg reti mkn.. kalau hubby pulak lebih suka laksa lemak.. kalau buat laksa mesti kena buat 2 kuah..

Nieza said...

sedapnya laksa tu kak....saya suka!..:)

hani said...

salam kak ita,
wow...tengok pon dah meleleh air liur...mai semangkuk...hehehhee

Nora Shahaira said...

tak pernh nk cuna nuat..tp tgok kt sini, bjaya juga kecur liur dibuat nya...

Nora Shahaira said...

*cuba buat..mcmn bleh jd n

HaSue said...

salam..
kecur liur sy tengok asam laksa nih..huhuu.. *kebulur

Powered by Blogger.