Follow if you like

Feb 26, 2011

Siapa pulak lah mamat ni...??

Assalamualaikum....


Ha... kenal tak siapa gerangan jejaka hensome kat atas tu.... mmm.... dah bukan jejaka lagi dah..... dah jadi bapak orang dah pun... kalau ada yg tak beberapa meminati dunia artis ni.. itu lah pelakon Zul Yahya.
Nama sebenar tuan punyer badan Zulkifli Bin Yahya. Berusia 40 tahun pada tahun ni dan berasal dari Kedah. Oooo.... orang utara rupanyer....

Laaa... kenapalah ita beria-ia benar bercerita pasal mamat dalam foto tu kan?? ini lah yg nak cerita ni... Sebenarnyer hari ni ita masak salah satu menu yg popular di kafe Zul Yahya yang terletak di No 64, Jln Ragi 13/30 Shah Alam. Eh! ni bukan nak promote pulak ye... tak de kene mengena langsung.. dan tak dapat comisen pun... hihi


Resepi beliau ni ita ambil dari sebuah buku KAFE KAFE SELEBRITI. Dalam buku ni memuatkan resepi2 dari artis2 popular tanah air yg ada kafe... salah seorang daripadanyer ialah Zul Yahya tu la... Jom kita tengok apa resepi istemewa dari kafe Zul Yahya ni...


My Kitchen's Recepi

NASI GORENG BELACAN UDANG
By: Zul Yahya
Sumber : Buku KAFE KAFE Selebriti


Nasi Goreng
1 mangkuk nasi putih
1 sudu makan cili kering  yg telah dikisar
1 ulas bawang merah - kisar
1 ulas bawang putih - dikisar
1 sudu makan air belacan - dikisar
garam secukup rasa
1 biji telur - digoreng dadar - ita goreng hancur

Tumis bahan yg telah dikisar dalam kuali dgn 2 sudu minyak yg telah dipanaskan.  biarkan ia hingga garing. masukkan garam secukup rasa. masukkan nasi dan gaul rata. masukkan telur yg telah digoreng hangur tadi dan gaul mesra.  Letakkan dalam pinggan hidang.

Udang Goreng
5 ekor udang - digaul bersama garam dan kunyit dan digoreng garing
1/2 labu bawang besar dihiris
1 batang cili merah dihiris
1 batang kacang panjang dihiris - ita gantikan dgn capsicum
sedikit minyak untuk mengoreng.

Panaskan minyak dalam 1 sudu, tumiskan  bawang hingga layur masukkan cili merah dan kacang panjang yg telah dihiris. masukkan Udang yg telah digoreng tadi dan gaul mesra.

Bahan Hiasan
ikan bilis goreng
timun - dihiris
daun bawang
bawang goreng

Hidangkan nasi dalam pinggan bersama udang , timun, ikan bilis daun bawang dan bawang goreng. Resepi ni adalah untuk hidangan bagi 1 orang makan kira alacarte la tu... so kalau banyak mulut yg nak kena suap pandai2 lah adjust2 cikit bahan2 nyer tu ye!!...

2 comments:

Mas said...

sedappnya nengok nasi goreng tu...
mewah betul ngan udang...
terliur mas nengoknya....
mas pernah makan nasi goreng ni kat kedai zul yahya..
memang sedapp...he..he..
mee rebus dia pun best...

AZLITA AZIZ said...

ye ke mas... dlm buku ni pun ada resepi merebus... tapi pakai ketam lah pulak... malas betul nak perisi ketam tu... tp kalau mas kata sedap akak nak cuba lah... hihi kena lah pergi cari ketam...

Powered by Blogger.