Follow if you like

Feb 19, 2011

PULUT CAWAN

Assalamualaikum....
sedar tak sedar kita dah sampai ke penghujung minggu... terasa cepatnyer masa berlalu kan... pejam celik... pejam celik alih2 dah masuk minggu baru, bulan baru, tahun baru.... harap2 biarlah hari yg mendatang memberikan seribu kebaikkan... dan masa yg berlalu itu pergi tak sia2...



Ok kita cerita pulak pasal makan... asyik makan aje kan??? abis nak buat macam mana tuan rumah suka masak dan orang rumah suka makan... hihi... sapa lah yg tak suka makan kan...?? hari ni ita bersarapan bersama Pulut Cawan, ada juga yang memanggilnyer dgn pangilan pulut serunding... sebab ia dimakan dgn serunding kelapa.
Menu makanan ni cukup sinonim dgn org Johor. Biasa kalau penjaja yg menjual kuih di warung2 pasti akan ada jual pulut cawan ni...


Anak ita yg paling suka makan pulut ialah Dalili... ni mmg betul2 anak Siam ni... suka betul makan pulut.. nasib baik tak de semput atau asma... tak taulah mak cik sorang ni apa yg dimakan semua yg tak dijangkakan... biasa budak2 tak suka makn pulut... kalau serimuka tu... ita tgk budak2 dok korek2 yg ijau aje yg pulut semua tolak tepi.. tapi berlainan dgn Dalili yg suka makan pulut... sampai atuknyer yg dok kat Kelantan pun tau... dan selalu kirimkan Dalili Ketupat Palas... pulut yg  dibungkus dgn daun palas dan berintikan serunding daging di dlm.. suka betul dia...



MyKitchen's Recepi

PULUT CAWAN

2 cawan pulut - direndam semalaman
1 cawan air
1 cawan santan
secubit garam

Cuci pulut bersih2 kemudian toskan masukkan dlm periuk nasi, masukkan air, santan dan garam kacau rata dan tanak seperti biasa seperti menanak nasi. Setelah pulut masak ambil acuan kecil, acuan lompang pun boleh, oleskan dgn minyak. Potong sedikit plastik ukutan 1 cm memanjang. Oleskan juga dgn minyak, letakkan didasar acuan supaya mudah kita menarik keluar pulut tu nanti. Masukkan pulut, padat2kan kemudian tarik plastik untuk mengeluarkan putut tu tadi.

Untuk resepi serunding kelapa ita menggunakan resepi dari kakak ita, kak Janah. Ita suka resepi serunding kakak ita ni kerana rasanyer yg pedas2 manis. Jom kita tengok bahan2 yg diperlukan...


SERUNDING KELAPA
By: Kak Janah

1 biji kelapa parut - ambil putih sahaja dan pilih kelapa yg agak muda
10 tangkai cili kering
1 inc halia
3 batang serai
1/2 inc lengkuas
1/2 cawan udang kering
1 cawan ikan bilis
3 ulas bawang putih
5 ulas bawang merah
1/2 inc belacan
1/2 inc kunyit
1/2 cawan air asam
 garam dan gula secukup rasa

Kisar kesemua bahan diatas kecuali kelapa. Panaskan minyak dan tumis bahan kisar hingga garing dan kering. Kemudian masukkan air asam, garam dan gula rasakan semuanyer biarkah secukup rasa. masaklah hingga kuah pekat dan kering. Setelah garing masukkan kelapa dan masak hingga betul2 kering dan berderai.

5 comments:

Mas said...

perhh..pulut..
sedappnya...mas pun suka makan ngan serunding atau rendang..sedappkan..
kalau malas..buat pulut inti jer..he.he..

AZLITA AZIZ said...

mas kalau pulut inti pun nak kena buat intinyer jugak... cik mas ku sayang.... hihihi kalau akak dah malas sangat makan pulut aje... hihi pun sodap!!

Mas said...

akak..tahan gak buat inti kelapa..kejap jer...he..he....

nur easy said...

alolo comel2nya..;)

Dessert Paradise said...

Resepi yang saya cari2... pernah tried buat serunding, tapi mcm tak ada uummmphhh je... nanti boleh try resepi ni... Thanks...

Powered by Blogger.