Wednesday, February 23, 2011

PUDING JELLY KONYAKU


Puding adalah salah satu desert kesukaan keluarga ita. Biasanyer ita akan sediakan puding sebagai manisan selepas menikmati juadah yg agak berat. Ita juga selalu buat puding setiap kali majlis keramaian atau kenduri- kendara. Puding mmg lah akan menjadi salah satu menu yg wajib ada.



Kalau ita rajin ita buatlah puding rajin macam... puding kastard, puding jagung atau puding konyaku ni... tapi kalau datang angin malas melanda ita buatlah puding malas... puding malas ni senang aje... gi aje lah borong jely ke sumi ke atau puding yg dah siap kat supermarket tu... balik tinggal buat kuah aje... pas tu boh lah apa yg nak di bubuh makan sejuk2 mmg sedap dan menyegarkan...

Biasa kawan2 semua buat kuah puding ni dorang tak masak... tapi kalau ita mmg ita akan masak dulu biar kuah dia pekat sedikit barulah terasa lemak dan manisnyer... kalau makan dgn puding roti pula kuah tu ita akan buat lagi pekat just tuang aje atas puding roti mmg marvelous!!! tu mmg fav suami ita...


Untuk puding jelly konyaku hari ni resepi nyer sangat mudah. Untuk jelly ita beli jeli Konyaku dalam kotak dan buat ikut arahan pada kotak tu... kemudian kita tambahlah buah-buahan kesukaan dalam acuan dan masukkan jeli yg telah dimasak tadi. Biasa Jelly Konyaku tu ada pelbagai perisa. Kali ni ita gunakan jelly konyaku perisa Nenas. Buah-buahan nyer pula ita letakkan fruit cocktail, ita tambahkan chery dan longan.

Bagi resepi kuahnyer pula, ini adalah resepi dari mak cik ita yg dah lama ita gunakan dan ia amat serasi sekali dgn selera ita sekeluarga. Rasanyer yg lemak manis membuatkan ita tak akan berhenti menikmati kelazatan puding ni...

MyKitchen's Recepi

PUDING JELLY KONYAKU


Untuk Kuah

1 tin susu cair
1 gelas air
1 sudu tepung kastard - dibancuh dgn sedikit air
6 sudu makan gula - kalau tak suka manis boleh kurangkan
secubit garam - sikit aje tau!

"DO IT YOURSELF"

Masukkan semua bahan dalam periuk dan masak hingga didih. Hendaklah sentiasa dikacau. Kemudian sejukkan setelah itu boleh lah disejukkan dalam peti ais.

Untuk penghidangan, masukkan jelly Konyaku yg telah keras ke dalam mangkuk. Bolehlah letakkan buah-buahan cocktail, longan atau buah-buahan segar. Boleh juga letakkan ketulan ais kalau kuah puding tu kita buat manis. Curahkan kuah dan sedia dinikmati.

10 comments:

hani said...

wow..mengujakan la kak ita...sememangnye kelihatan menggoda

izahdaut said...

cantik..gambar mantap..
kak ita..saya kalau guna jelyy konuya ni slalu berketul2 la..akak masak cemana ek?boleh share tips nye akak manisss..hehehe

AZLITA AZIZ said...

Terima kasih hani...

AZLITA AZIZ said...

Terima kasih Izah....
akak masak macam biasa aje lah izah.. tak de rahsianyer... selalu akak masukkan serbuk jelly tu dulu pas tu masukkan air baru letak atas dapur. masa masak tu kena selalu kacau mula2 akak guna api kuat pas tu baru kecilkan apinyer.... :)

anymz said...

assalam ita,
cantiknyaaaaaa gambar2 puding ni..
musim panas camni memang sedap makan puding kan ita..akak mmg spare kan aje agar2 dlm fridge tu,bila rasa panas makan sesuap dua..:)

AZLITA AZIZ said...

waalaikumussalam kak anim...
terima kasih kak... ia lah kak kalau panas2 sedap makn puding yg dingin ni segar dan nyaman aje... ita pun mmg selalu mesti ada peket jelly kat umah... suka buat puding sebab semua suka makan...

MZ said...

kak ita..wow sedapnyer...menarik & tertegun saya...

K.Nor said...

wahh k.nor baru plan nak buat puding utk berbuka esok.. dia dah siap dulu hehe

Nieza said...

sedapnya puding ni kak...kalau pekena time panas terik tu best jer kan.

Mas said...

wow..cantiknya...
suka mas tengok..
rasa macam nak ngapp jer jelly tu..he..he..