iklan

iklan floral cake

iklan ada

Thursday, February 24, 2011

PUDING BUAH-BUAHAN SEGAR

Ya Allah dag gelap gelita dah! bukan blackout tau! tapi hari nak ujan... jap lagi mencurah-curahlah ujan turun... dengan angin dan guruh yg berdentam berdentum...

Walaupun ujan ita tetap jugak nak makan puding ni... Ingat tak lagi puding yg ita buat semalam... kuahnyer tu ada lagi mmg saja buat lebih sebab dgn kuah tu macam-macam puding kita boleh buat. Kuah puding tu pun tahan lama paling kurang 3, 4 hari kalau kita simpan dalam peti ais laa.... Sebab tu ita masak kuahnyer tu supaya tahan lama.


Ok hari ni kita makan puding buah-buahan segar pulak... kira puding ni suku sakat, dan adik beradik lah dgn puding malas. Kenapa ita kata cam tu... sebab tak yah nak susah2 buat kastardnyer potong aje buah-buahan segar dah dapat satu lagi menu yg sedap dan menyegarkan... tapi jangan pandang puding ni sebelah mata tau! banyak khasiat, vitamin dan seratnyer...


Buah-buahan yg nak kita gunakan tu terpulanglah pada cita rasa masing2.Ikut selera anak tekak lah ye... Untuk puding yg telah ita sediakan ni ita menggunakan buat anggur hijau dan hitam. ita juga letakkan honeydew dan tembikai yg ita buat bulat-bulat dgn menggunakan scoop. Pastu ita potongkan buah strawbery. Wah! terliur sudahhh.... sedap tau rangup aje... pulak tu campuran buah-buahan ini menghasilkan rasa yg masam manis... sedap! tuuuu....

Kalau nakkan rasa yg lagi sedap tambahkan lah satu scoop ais cream vanilla waarrggghhhh!! menangis lahh..... mmg terduduk!!!... jom lah kita cuci mata... sebab semuanyer telah selesai dimakan tinggal tunggu diproses aje... hihi


MyKitchen's Recepi

PUDING BUAH-BUAHAN SEGAR

Untuk Kuah

1 tin susu cair
1 gelas air
1 sudu tepung kastard - dibancuh dgn sedikit air
6 sudu makan gula - kalau tak suka manis boleh kurangkan
secubit garam - sikit aje tau!


"DO IT YOURSELF"

Masukkan semua bahan dalam periuk dan masak hingga didih. Hendaklah sentiasa dikacau. Kemudian sejukkan setelah itu boleh lah disejukkan dalam peti ais.

3 comments:

Mas said...

akak...nak sikitt..
terliur mas tengok..

Nazrah Bakery & Dunia Kuih said...

hari hari makan ni pun ok...
sedap buah buah tu...

hani said...

salam kak,
saya sudah tergoda..sedappp nye