Follow if you like

Feb 14, 2011

PISANG TANDUK GORENG


Selalu asyik makan kuih aje kan?? kadang2 jemu jugak makan kuih ni... apa kata hari ni kita buat minum petang dgn sesuatu yg tak menjemukan... ha! yang ni mmg semua suka, apa lagi... pisang goreng lah... tak kira tua tak kira muda pasti akan mengemari pisang goreng. Bak kata orang masakan yg tak lapuk dek hujan tak lekang dek panas... hari ujan pun orang suka makan,... hari panas pun orang dok cari pisang goreng yang panas2! tak gituuuu...



Dah berapa hari ni mmg teringin sangat nak makan pisang goreng. Eh! macam ada apa2 aje... ishhh!! memang ada... macam2 ada sat lagi nak gi jumpa Dr Tan... hahaha

Kalau cakap pasal pisang goreng ni yang paling ita suka sekali pisang nangka. Tapi semalam gi pasar tak de pulak nampak orang jual pisang nangka puas melilau mata mencari tapi hampehhh... pisang tanduk pun tanduk lahhh janji pisang goreng kan... goreng pon sodappp!! makan time petang2 cam ni dengan angin sepoi2 bahasa memang mengasyikkan.... dicicah pula dengan cili kicap! wah mengigit!!!... sambil menghirup secawan teh tarikkk.... kurang manissss... wah!! nikmatnyer.... rasa... eh! lupa pulak nak pelawa... "jemput minum semua...."
Jom lah kita layan pisang goreng pulak petang2 ni...

MyKitchen Recepi

PISANG TANDUK GORENG

2 biji pisang tanduk - dikupas kulitnyer dan dihiris 1cm
1 cawan tepung beras
1 sudu tepung gandum
2 sudu tepung jagung
1 biji telur
1 sudu minyak masak
secubit garam
sedikit pewarna kuning atau serbuk kunyit
1/2 cawan air

"DO IT YOURSELF"

Masukkan semua bahan kedalam bekas kecuali pisang. Kacau rata hingga menjadi adunan yg tidak terlalu pekat dan tidak terlalu cair. kalau tercair atau terpekat pandai2 lah adjust ye!
Panaskan minyak untuk mengoreng. Celupkan pisang kedalam bancuhan tepung dan masukkan kedalam minyak panas . Goreng dan balik2kan hingga masak keemasan. Angkat dan toskan minyak atas kitchen towel. Bolehlah dinikmati bersama cili kicap atau gula pon sedap!...

2 comments:

Reen Rindiani said...

sedapnye sis..tanks share resepinye..terasa nk cube msk jg..

Mas said...

sedapnya pisang goreng...
memang best makan petang2 gini...

Powered by Blogger.