Follow if you like

Feb 16, 2011

PENGAT NANGKA

petang ni ita buat pengat nangka untuk minum petang. Rumah ita kalau pengat semua suka ita pun heran jugak! sebab masa ita kecik2 dulu ita paling tak suka kalau mak buat pengat... sebab ita tak suka makan.. bila dah jadi anak dara baru ita suka makan pengat. tapi berlainan pula dengan anak2 ita yg suka sangat kalau mak dia buat pengat. Suami ita tak yah cakaplah mmg suka makan yg manis2... maklumlah orang Kelantan mmg suka yg manis2...


Yang paling suka sekali makan pengat Dalili... mak cik ni kalau makan habis semangkuk pas tu mintak tambah lagi... eh! suka betul mak dia bila anak2 suka makan... Masak pengat ni pun bukannyer susah sangat... masak pun tak lama... sekejap aje dah siap!... pengat sedap dimakan panas2 atau sejuk... makannyer pun tak kira musim... panas ke hujan ke... laku aje kalau kat rumah ita... Jom lah kita masuk dapur kita tengok resepinyer...


Mykitchen's Recepi

PENGAT NANGKA

300 gm nangka masak - dibuang biji dan dipotong ikut suka
500 ml santan
100 gm gula pasir
100 gm gula merah / gula melaka
1 cawan sagu biji - direbus dahulu dhn air hingga jernih
3 helai daun pandan - disiat dan disimpul
secubit garam

"DO IT YOURSELF"

Masak santan bersama gula, garam dan daun pandan. Kacau perlahan hingga mendidih. Kemudian masukkan nangka dan biji sago. Biar seketika hingga nangka lembut dan kacau rata sebelum dihidangkan.

8 comments:

Naz said...

Salam Kak Ita..
Sedap nampak pengat nangka tu..Ada pulak sebiji ceri hijau ditengah-tengah lautan nangka..Harum bau nangka tu cam sampai ke sini pula..

Yatie said...

Assalammualaikum Ita,
Yatie pun mmng suka makan pengat, tak kiralah pengat apa...asalkan pengat...kalau bulan pose mmng menu wajib pengat ni..bila sahur pun yatie cari lagi pengat ni....pengat Ita tu menyelerakan betullah, maunya di ngap dulu ceri ijau tu kalau Hamka nampak ni..dia suka warna ijau....hah3..

ain (sweet thots) said...

syok pengat nangka ni ita, dpt lak yg x masak sgt, mesti best ... lama x makan ni...

Mas said...

suka pengat...
sedappnya.....
mas selalu letak kuah lebih...he.he...

AZLITA AZIZ said...

wasalam Naz...
wah dah sampai sana bau nangka ye... ambil lah semangkuk tu... buat ilang kempunan... hihi

AZLITA AZIZ said...

Wasalam Yatie...
Bulan posa ita pun cari pengat jugak... suka betul.. pulak bila anak2 pun suka.. lagi rajin kita nak buat...
hihi hamka suka ijau ek! tu cakap unty ita kasi satu kat hamka... hihi

AZLITA AZIZ said...

ita pun sama ain, kalau baut pengat nangka ni ita tak masak lama sangat nangka tu sebab ita suka bila makan dia rangup2 sikit... baru mengancam!...

AZLITA AZIZ said...

Mas sama macam Dalili suka kuah lebih... dia suka sagu lebih jugak... hihihi akak semua nak lebih... :)

Powered by Blogger.