Follow if you like

Feb 1, 2011

PENGAT LABU


ujan-ujan macam ni tentulah sedap kan klu dapat makan sesuatu yg hangat2 sikit.... tu lah yg merajinkan diri membuat pengat labu. Kebetulan ada pulak sebiji labu kat dapur... agaknyer suami ita lah yg beli tu... takut pulak rosak2 kan klu yg baru2 ni buat pengat sedap sikit...


Anak ita pulak Azrul mmg suka makn pengat... dia ni sebijik macam ayah dia... suka yg manis-manis... kalau yg bujang sorang lagi tu suka yg rangup2 macam jemput2 ke... keropok ke... ha tu u mmg fav dia...


Buat pengat ni actualy tak lah susah sangat... masaknyer pun sekejap aje... cuma rajin dan malas aje lah..
Mak ita pun rajin buat pengat sebab bapa ita suka makan... tapi klu mak buat mesti manis sebab mak ita ni pemanis orangnyer... mak rajin buat pengat pisang. Ita pulak rajin mengulang ke dapur kalau mak buat pengat... hihihi



 Jom lah kita buat pengat labu pulak hari ni....

MyKitchen's Recipe

PENGAT LABU

800 gm labu kuning - dipotong dadu
120 gm gula Melaka
50 ml air
40 gm gula pasir
2 helai daun pandan
1 biji santan kelapa
garam secukup rasa
air jika perlu
1/2 cawan sagu biji yg telah direbus terlebih dahulu


"DO IT YOURSELF"

Tuangkan sedikit air kedlm periuk. Kemudian masukkan daun pandan dan gula Melaka. masak hingga gula cair. Kemudian tapis untuk membuang kotoran yg ada dlm gula.
Masukkan semula sirap gula melak ke dlm periuk. Kemudiam masukkan gula pasir. Kacau rata.
Masukkan buah labu dan biarkan mendidih selam 15 minit atau sehingga labu empuk.
Kemudian tuangkan santan dan kacau perlahan-lahan. Akhir sekali masukkan sagu biji.
Masukkan garam secukup rasa dan sedia dihidangkan.

4 comments:

kak Erna said...

as salam ita..pengat jugak kegemaran seisi rumah mok cik..
baru aje buat pengat pisang..dan pengat ubi kayu..

Mas said...

sedapnya pengat..mas suka...
tergoda betul tengok pengat kak ita ni,.,siap ada strawberi....

AZLITA AZIZ said...

wasalam kak Erna...
anak dan suami ita semua suka pengat kak... klu buat mesti licin... tu yg seronok buat... tak dan tunggu sejuk... hihi

AZLITA AZIZ said...

terima kasih mas...
jemput makan.... hihihi

Powered by Blogger.