Follow if you like

Feb 28, 2011

Nak panas ke nak sejuk???

Cuaca panas2 macam ni kan sedapnyer kalau dapat makan Cikang... dah lama benar teringin nak makan cikang. Kebetulan hari tu kak Mastura msg kat ita resepi Cikang... ibarat "orang mengantuk disorongkan bantal" sukanyer bukan kepalang.... Terima kasih kak Mastura.


Tapi masalah ita untuk mendapatkan buah kembang semangkuk. Puas tanya kat pasar semua tak de jual. Akhirnyer tadi suami ita bawa pulang, sempat pulak dia balik sekejap untuk antar buah kembang semangkuk ni... sukanyer ita.... terus lah merendam kembang semangkuk ni...

Wah! akhirnyer dapat jugak ita merasa air cikang ni!! emm... sedap dan nyaman aje rasanyer... baru puas rasa dihati dapat buat sendiri... boleh ita letak banyak2 sikit isinyer... kalau makan kat kedai... tau2 aje lah kan... orang meniaga...

Ok sekarang ada 2 pilihan nak yang mana satu yang panas atau yg sejuk... kalau ita diberi pilihan ita pilih kedua2 nyer sekali... wah! tamaknyer.... hihi sebab dua2 ita suka... ok kita salin resepi dulu sementara ita tambah lagi mata kucing, bali, longan dan apa2 lagi lah isi yg ada....


MyKitchen's Recepi

LAICIKANG
By: Mastura Matzin


Bahan A
Buah mata kucing kering
Kismis
Gula Melaka
Gula pasir
Beras barli - ita tambah
2 helai daun pandan disimpul - ita tambah
air
Rebus buah mata kucing hingga kembang bersama air dan daun pandan. Dalam periuk lain rebus beras barli hingga kembang. Setelah mata kucing kembang masukkan gula melaka dan gula masak hingga gula melaka larut. Kemudian masukkan kismis dan beras barli yg telah kembang tadi.  Kemudian tutup api.

Bahan B
Buah kembang semangkuk
Biji selasih
Getah anggur - ita tak letah
Rendam bahan B berasingan. Setelah kembang semangkuk kembang, buang kulit dan bijinyer. Getah anggur juga dibersihkan.


Bahan C
Cincau - dipotong dadu
Halwa kundur - dipotong dadu

"DO IT YOUR SELF"
Setelah semua bahan siap bolehlah diletakkan di dalam mangkuk atau gelas ikut kesukaan masing2. Boleh juga ditambah longan atai laici jika suka.
Jika inginkan yg sejuk tambahkan ais ciub... untuk rasa yg lebih dingin... selamat mencuba!
OK pilih nak yg panas ke nak yg sejuk???

6 comments:

Mas said...

kak ita,
mas suka sangat laicikang...
kalau nampak yang dijual, mesti nak beli..
sejuk2 best kak..nyamam jer....

Antan Bertingkah said...

Sedapnya Ita, terliur akak...kat sini pun susah nak cari buah kembang semangkuk tu...kalau longan kering memang ada stok kat rumah....

AZLITA AZIZ said...

akak pun suka mas...
lagi pun ia bagus tu sejukkan badan...
kalau terasa badan panas aje... minum la laicikang... hihi

AZLITA AZIZ said...

kak antan... suami ita kata dia beli kat kedai sengsei... kedai cina jual ubat... cuba akak tya ada tak jual kembang semangkuk...

Nieza said...

akak, sedapnya! baru semlm nieza teringat nk mkn laici kang ni...sebab semlm matahari panas jer tu yg teringat nk minum ais tapi bila tgk tak ada lak stok buah mata kucing dlm tin tu kat umah terus cancel...hmmm nanti nk kena pi cari dulula....pinjam resepi akak yer..hehehe

AZLITA AZIZ said...

boleh Nieza....
snow dah tak de lagi ke?? kalau tak boleh juga letak cikit dlm laicikang tu... mst sedap mcm ABC... hihi

Powered by Blogger.