Follow if you like

Feb 25, 2011

IKAN BERSOS THAI

Ita tak pernah tunjukkan menu makan malam kan?? biasa menu makan malam ita yg simple2 aje.. selalu kalau malam biasa tak ambil yg  berat2.. kecuali lah kalau gi makan dgn anak2 kat luar... itu pun biasanyer anak2 makan lah menu yg mereka suka ita suka makan ikan bakar aje... sebab ita suka meratah ikan... hihihi dah macam kucing pulak kan?

Lagi pun kalau malam ni susah sikit nak ambil gambar sebab cahaya tak cukup. Rumah ita ni pulak semua lampu warm light... nanti gambar semua jadi kuning aje...tengok aje lah pic2 kat bawah ni... tu yg malas nak ambil pic.


Malam ni ita tunjukkan satu menu yg sedap! ita ambil dari dapur kak Ummi. Sebab menu ni ita rasa sedap dari dalam kuali lagi,  tu yg ita ambil lah pic walaupun kuning untuk disharekan... Sedap tau! boleh cuba pasti tak menyesal... memang world lah... seperti kata kak Ummi. Untuk resepi kali ni ita gunakan ikan siakap. Kak Ummi pula gunakan ikan bawal. Ita tak de stock ikan bawal yg ada ikan siakap aje... kita layan aje lah ikan siakap ni...

Resepi asal dari CMG tapi, ita ambil kat umah kak Ummi. Ita minta izin share kat sini pula ye! kak Ummi... Terima kasih kerana berkongsi resepi ikan yg sedap ni! Pada yg lain tu apa lagi jom lah cuba!...


MyKitchen's Recepi

IKAN BERSOS THAI
Resepi : Mat Gebu
Sumber : Kak Ummi
  • 1 ekor ikan bawal sederhana besar
  • 1 batang serai, dititik
  • 1 kuntum bunga kantan, dihiris
  • 1 cm lengkuas, dititik
  • 1 cm halia, dititik
  • 3 biji bawang merah, dihiris
  • 2 helai daun limau purut, dihiris
  • 2 camca besar sos ikan
  • 1 1/2 camca besar cuka makan
  • 3 biji cili merah*
  • 2 ulas bawang putih*
  • 1 1/2 camca besar gula*(*ditumbuk hingga lumat)
"DO IT YOURSELF"
  1. Ikan disiang, cuci bersih dan perap dengan jus lemon dan garam 10 minit, cuci kembali dan toskan. Kelar2 ikan, lumur dengan kunyit serbuk dan sedikit garam. Goreng hingga garing. Angkat dan toskan, alih ke dalam pinggan sesuai.
  2. Panaskan sedikit minyak dalam kuali. Tumis bawang hiris, lengkuas dan halia titik hingga harum.
  3. Masukkan bahan tumbuk lumat tadi.
  4. Tambah cuka dan sos ikan, gaul rata dan masukkan serai, hirisan daun limau purut dan hirisan bunga kantan.
  5. Masak hingga pekat dengan api perlahan. Dan tuang sos atas ikan tadi, hias dengan hirisan daun ketumbar dan hidangkan segera....yumm yumm..

Untuk resepi ni ita tambahkan nenas sebab ita suka letak nenas... nanti kan rasa dia masam2 manis sikit... tapi terpulanglah pada citarasa masing2...

3 comments:

Mas said...

memang menggoda betul ikan tu...
terlius mas kak..
sedappnya tengok...

AZLITA AZIZ said...

mas ikan ni mmg sedap! mas cubalah akak rasa gerenti mas suka!

Ummi said...

Peerrggghhh kalau dapat ikan nih...mmg x sedar la dah sampai ke Thai...hehheee, kan..kan..

Powered by Blogger.